05/01/2024

Ben jij klaar om de btw-periodes af te vlakken? Met deze checklist ontdek je hoe!

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Yuki.be .

Een veel te drukke btw-periode? Dat klinkt voor elke accountant herkenbaar, maar… Wat als het ook anders kan? Wat als je die uitputtende btw-stress kan verlagen? En wat als je met enkele concrete stappen je volgende btw-periode kan afvlakken? In deze checklist ontdek je:

✔ Hoe slimme boekhoudsoftware bijdraagt aan een efficiëntere verwerking

✔ Hoe je samenwerking met klanten de btw-drukte kan helpen verminderen

✔ Hoe tussentijdse controles en analyses zorgen voor een vlottere btw-periode

Gebeten om meer te weten? Bekijk de checklist en… zeg eindelijk vaarwel tegen de btw-drukte!

Gebruik een boekhoudpakket dat inzet op automatisering

Wil je de btw-periodes afvlakken? Dan is het cruciaal om te kiezen voor een slim boekhoudpakket. Met een innovatieve boekhoudsoftware kan je standaardprocessen automatiseren, verloopt de verwerking van documenten efficiënter én creëer je meer tijd en ruimte voor een accurate controle. Kortom, laat artificiële intelligentie het repetitieve werk voor jou doen, zodat jij niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook betere beslissingen kunt maken!

Laat facturen zo snel en frequent mogelijk aanleveren

Klanten die hun facturen gespreid en frequent aanleveren? Dat helpt je gegarandeerd om de btw-periodes af te vlakken! Door te kiezen voor een boekhoudpakket dat sterk inzet op digitalisering en communicatie, zorg je er niet alleen voor dat je ondernemers gemakkelijk en snel hun facturen kunnen uploaden (of mailen), maar geef je jezelf als accountant ook meer tijd en ruimte om aanvullende informatie op te vragen én sterker in te zetten op een actuele adviesverlening.

Zet meer in op het tussentijds controleren van de boekhouding

Wanneer je je klanten de juiste, gebruiksvriendelijke tools biedt om hun documenten sneller (en meer gespreid) aan te leveren, zorg je er mee voor dat een administratie altijd up-to-date is. Op die manier kan je erg overzichtelijk en op regelmatige basis tussentijdse controles doorvoeren. Je ziet meteen welke documenten er allemaal ontbreken en welke fouten gecorrigeerd moeten worden, zodat je tegen de btw-periode geen kostbare tijd meer hoeft te verliezen.

Gebruik deze inzichten voor een actuele adviesverlening

De tijd die vrijkomt door in te zetten op automatisering en controle, maakt een actuele adviesverlening mogelijk. Zo word je een échte sparringpartner van je ondernemers. Als accountant heb je immers 24/7 een duidelijk en diepgaand inzicht in hun financiële situatie, waardoor je meer proactief en waardevol advies kunt geven. Wedden dat je ondernemers sneller zullen aanleveren eens ze dit inzien? En deze samenwerking helpt jou vervolgens weer om de drukte tijdens btw-periodes af te vlakken!

Blijf de werkprocessen van het kantoor optimaliseren

Stilstaan is achteruitgaan, zéker binnen onze accountancysector. Een kritische blik is – en blijft! – cruciaal. Elk werkproces kan immers nog efficiënter gemaakt worden, elke automatisatiegraad kan nog geoptimaliseerd worden, elk systeem kan nog beter gekoppeld worden met andere pakketten en elk accountantskantoor kan nog verbeterd worden. Alleen zo slaag je erin om de btw-periodes nóg meer af te vlakken, dus… ben je klaar om de btw-pieken vaarwel te zeggen? Ontdek Yuki hier.

Lees verder op de site van Visma | Yuki

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Unifiedpost CEO zet stap opzij

Unifiedpost heeft aangekondigd dat er enkele grote veranderingen aankomen in het leiderschap. Oprichter en CEO Hans Leyb...

Slot op de deur voor ongewenste digitale bezoekers!

Wie op vakantie vertrekt, checkt vooraf goed of alle ramen en deuren van de woning op slot zijn. Hetzelfde geldt voor ac...

Ondernemers tevreden over hun accountant, maar hulp bij e-invoicing kan beter, blijkt uit Exact-onderzoek

Ondernemers zijn over het algemeen positief over hun accountant, al zijn er uiteraard ook verbeterpunten. Zo krijgt maar...

Onhoudbare werkdruk

De frustratie onder Belgische accountants bereikt een hoogtepunt. Tot een staking zal het niet komen, stelt de KVABB-ver...

Staat jouw e-facturatiesoftware op de lijst van FOD Financiën?

Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht voor Belgische ondernemingen om gestructureerde elektronische facturen te gebru...

Verplichte elektronische facturatie in 2026: slechts helft van de Belgische kmo’s is op de hoogte

Driekwart van de Belgische ondernemers heeft nog geen informatie van de overheid ontvangen Belgische ondernemers (75%) g...

Auteursrechten en Dexxter

Dexxter breidt zijn focus op auteursrechten uit en werkt hiervoor nauw samen met Creative Shelter, een platform dat gesp...

Een sector volop in beweging: Bart Van Coile (ITAA) hoopvol over instroom nieuw accountancy-talent

Eind september publiceerde AccountancyVandaag een nieuwsartikel over het toenemend aantal studenten voor de opleiding Ac...

De kracht van boekhoudsoftware door de ogen van Mister en Miss Yuki

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki. Nicola Dhoore van Dhoore Accountant en Ilse Simis van GRAEF Advies zijn laaiend en...

België als voorloper in e-invoicing: de sleutelrol van accountants

België is in snel tempo een voorbeeld geworden voor andere landen als het gaat om e-invoicing. In een recente LinkedIn-p...

De voordelen van Instant Payments voor accountants en bedrijven

In de snel veranderende financiële wereld staan Instant Payments (IP) steeds meer in de schijnwerpers. Deze vorm van onm...

Odoo en Deloitte België gaan strategisch partnerschap aan om digitale transformatie te versnellen

Odoo, het Belgisch softwarebedrijf dat bekendstaat om zijn opensource-bedrijfsapplicaties, heeft een opmerkelijk partner...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.