Ben jij klaar om de btw-periodes af te vlakken? Met deze checklist ontdek je hoe!

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op Yuki.be .

Een veel te drukke btw-periode? Dat klinkt voor elke accountant herkenbaar, maar… Wat als het ook anders kan? Wat als je die uitputtende btw-stress kan verlagen? En wat als je met enkele concrete stappen je volgende btw-periode kan afvlakken? In deze checklist ontdek je:

✔ Hoe slimme boekhoudsoftware bijdraagt aan een efficiëntere verwerking

✔ Hoe je samenwerking met klanten de btw-drukte kan helpen verminderen

✔ Hoe tussentijdse controles en analyses zorgen voor een vlottere btw-periode

Gebeten om meer te weten? Bekijk de checklist en… zeg eindelijk vaarwel tegen de btw-drukte!

Gebruik een boekhoudpakket dat inzet op automatisering

Wil je de btw-periodes afvlakken? Dan is het cruciaal om te kiezen voor een slim boekhoudpakket. Met een innovatieve boekhoudsoftware kan je standaardprocessen automatiseren, verloopt de verwerking van documenten efficiënter én creëer je meer tijd en ruimte voor een accurate controle. Kortom, laat artificiële intelligentie het repetitieve werk voor jou doen, zodat jij niet alleen tijd en kosten bespaart, maar ook betere beslissingen kunt maken!

Laat facturen zo snel en frequent mogelijk aanleveren

Klanten die hun facturen gespreid en frequent aanleveren? Dat helpt je gegarandeerd om de btw-periodes af te vlakken! Door te kiezen voor een boekhoudpakket dat sterk inzet op digitalisering en communicatie, zorg je er niet alleen voor dat je ondernemers gemakkelijk en snel hun facturen kunnen uploaden (of mailen), maar geef je jezelf als accountant ook meer tijd en ruimte om aanvullende informatie op te vragen én sterker in te zetten op een actuele adviesverlening.

Zet meer in op het tussentijds controleren van de boekhouding

Wanneer je je klanten de juiste, gebruiksvriendelijke tools biedt om hun documenten sneller (en meer gespreid) aan te leveren, zorg je er mee voor dat een administratie altijd up-to-date is. Op die manier kan je erg overzichtelijk en op regelmatige basis tussentijdse controles doorvoeren. Je ziet meteen welke documenten er allemaal ontbreken en welke fouten gecorrigeerd moeten worden, zodat je tegen de btw-periode geen kostbare tijd meer hoeft te verliezen.

Gebruik deze inzichten voor een actuele adviesverlening

De tijd die vrijkomt door in te zetten op automatisering en controle, maakt een actuele adviesverlening mogelijk. Zo word je een échte sparringpartner van je ondernemers. Als accountant heb je immers 24/7 een duidelijk en diepgaand inzicht in hun financiële situatie, waardoor je meer proactief en waardevol advies kunt geven. Wedden dat je ondernemers sneller zullen aanleveren eens ze dit inzien? En deze samenwerking helpt jou vervolgens weer om de drukte tijdens btw-periodes af te vlakken!

Blijf de werkprocessen van het kantoor optimaliseren

Stilstaan is achteruitgaan, zéker binnen onze accountancysector. Een kritische blik is – en blijft! – cruciaal. Elk werkproces kan immers nog efficiënter gemaakt worden, elke automatisatiegraad kan nog geoptimaliseerd worden, elk systeem kan nog beter gekoppeld worden met andere pakketten en elk accountantskantoor kan nog verbeterd worden. Alleen zo slaag je erin om de btw-periodes nóg meer af te vlakken, dus… ben je klaar om de btw-pieken vaarwel te zeggen? Ontdek Yuki hier.

Lees verder op de site van Visma | Yuki

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Welke studenten zijn de beste financiële adviseurs? De winnaars van de Bizzgames zijn bekend

Dé manier om aan te tonen dat de accountancysector uitdagend én creatief is, terwijl je op zoek gaat naar de beste, toek...

Sterke klantengroei voor Visma in Q1

150.000 nieuwe klanten, acht overnames en een record ARR van 2,4 miljard euro Visma behaalde in het eerste kwartaal van ...

De ESG-checklist van Wolters Kluwer onder de loep genomen: drie key takeaways

ESG-advies hier, ESG-advies daar, ESG-advies overal: als accountant kan je er niet langer omheen. ‘Environmental’, ‘Soci...

28% meer belastingcontroles op 2 jaar tijd: verzekering fiscale rechtsbijstand wordt almaar interessanter

In een paar jaar tijd is het aantal belastingcontroles fors toegenomen. De kosten van zo’n controle kunnen serieus oplop...

Koen De Staercke nieuwe CEO van VGD

VGD meldt dat binnenkort Marc Christiaens de CEO-fakkel overdraagt aan Koen De Staercke. Koen brengt een schat aan kenni...

Hoe haal je als accountantskantoor alles uit Silverfin?

Het succes van de klant. Daar zet het vijftienkoppige team van regional manager customer success Laurence de Klerk Wolte...

Hans Diels: “Geopolitiek kan elk bedrijf treffen. Breng als accountant mee de risico’s in kaart.”

Wat hebben Limburgse appelboeren, de microchiponderzoekers van Imec en Barbie gemeen? Allen vallen ze ten prooi aan poli...

Wolters Kluwer wordt partner van AccountancyVandaag

Wolters Kluwer Tax & Accounting wordt met haar software ecosysteem Adsolut partner bij AccountancyVandaag, waarmee h...

Vier kansen voor bedrijven bij verplichte e-facturatie 

Vanaf 2026 zijn bedrijven verplicht om elektronische facturen (e-facturatie) uit te wisselen via het Europese Peppol-pla...

Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren v...

Kantoor Feys uit Brugge verwerkt boekhouding volledig automatisch

Dit artikel verscheen eerst op Exact. “Leuk, uitdagend, elke dag iets anders”. Zo omschrijft Wim Feys, bestuurder en fis...

Nieuw: Digitaal ondertekenen van notariële aktes kan vanaf 8 april

Manueel je handtekening op je akte plaatsen en de vele bladzijden ervan paraferen: binnenkort is het niet meer nodig. Ee...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.