Voor 21,1% van de Belgische ondernemers is financiële onafhankelijkheid de belangrijkste motivatie om een bedrijf te starten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Visma.
De enquête peilde naar de behoeften, kansen, motivatie en uitdagingen van kleine bedrijven en ondernemers bij het starten, runnen en laten groeien van hun bedrijf. In het onderzoek zijn 2.000 ondernemers en bedrijfseigenaren uit Europa ondervraagd, waarvan 110 Belgen.
Belgen minder passioneel
Het onderzoek geeft inzicht in de belangrijkste redenen waarom Belgische ondernemers een bedrijf starten. Dit zijn:
- Financiële onafhankelijkheid en een hoger winstpotentieel (21,1%)
- Meer autonomie en controle over werk (17,3%)
- Het nastreven van een passie of interesse in een specifiek gebied (13,5%)
- Een positieve impact op de wereld hebben (11,5%)
- Ontevreden met huidige baan, op zoek naar iets nieuws (9,6%)
- Inspiratie door familie of mentoren die ondernemer zijn (9,6%)
Wanneer we de uitkomst van de Belgische respondenten vergelijken met ondernemers in heel Europa, dan is voor die ondernemers juist het nastreven van een passie de belangrijkste reden om een bedrijf te starten. Daarna vinden ze het verlangen naar meer autonomie in het werk en financiële onafhankelijkheid belangrijk.
“Voor Europese ondernemers is juist het nastreven van een passie de belangrijkste reden om een bedrijf te starten.”
“Ondernemers vormen het kloppend hart van de Belgische economie. Het is dus erg interessant om te zien wat hen drijft in hun ambities. Dat Belgen van autonomie houden was te verwachten, maar ook financiële onafhankelijkheid is dus een belangrijke drijfveer, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma.
Meer inkomsten en klanten belangrijkste doelen
Belgische ondernemers streven verschillende doelen na met hun bedrijf. Dit zijn de antwoorden die ondernemers geven op de vraag welke doelen ze het komende jaar willen bereiken:
- Inkomsten verhogen (21,3%)
- Meer klanten binnenhalen (18,5%)
- Bekendheid van bedrijf vergroten (15,7%)
- Efficiëntie van bedrijf verhogen (13,0%)
- Minder geld uitgeven aan bedrijfsvoering (11,1%)
Hier de link naar de hele studie