27/09/2024

Securex-Payflip maakt cafetariaplan nog aantrekkelijker

Het aanbieden van een cafetariaplan wordt alsmaar meer een ‘no-brainer’. ​ Werknemers willen meer dan ooit zélf hun loonpakket samenstellen, in lijn met de evolutie naar de moderne werkplek die meer oog heeft voor het individu. Helaas komt daar traditioneel een grote administratieve rompslomp bij kijken – een drempel die heel wat bedrijven ervan weerhoudt om de stap te zetten. HR-dienstverlener Securex gaat daarom in zee met scale-up Payflip als sterke partner om die drempel maximaal weg te werken.

Via een geïntegreerd platform kunnen werknemers makkelijk zelf hun pakket samenstellen op een digitale, meer toegankelijke manier. Het geheel wordt bovendien automatisch doorgestuurd naar de loonverwerking. Een win-win voor zowel werkgever als werknemer,” klinkt het bij Hilde Stas, Operationeel Directeur bij Securex.

Cafetariaplan als wapen in de war for talent 

De populariteit van het cafetariaplan zit in de lift, net omdat het zo flexibel inspeelt op de specifieke behoeften van de verschillende werknemersprofielen en ze er vaak netto-koopkracht mee winnen. Bedrijven die een dergelijk plan aanbieden, doen dat met hun menselijk kapitaal in het achterhoofd. Ze profileren zichzelf als een aantrekkelijke werkgever en kunnen zo meer talentvolle medewerkers behouden en rekruteren. Het geeft hun ook een competitief voordeel tegenover andere werkgevers, wat des te belangrijker is in tijden waarin vacatures steeds moeilijker ingevuld geraken en de war for talent nog hevig woedt. 

Veel administratie, nog meer frustratie 

Toch merkt Securex dat er nog een heel aantal bedrijven twijfelt met een uitrol. Niet omdat ze de waarde niet zien, maar omwille van de bijkomende administratie en de extra werklast die het veroorzaakt voor de HR-afdeling. Enerzijds moet die vooraf toezien of alles in lijn ligt met onder andere de fiscale en sociale wetgeving, en anderzijds, volgend op de keuzes door de werknemer, moeten de nodige bestellingen en opvolging gedaan worden. ​ 

“Een cafetariaplan is een aantrekkelijke manier van verlonen. Werkgevers beseffen dat ook en willen het graag inzetten om hun huidige werknemers te behouden en toekomstige talenten aan te trekken. Toch merken we dat velen terughoudend zijn omwille van de administratieve en legale plichten voor de HR-dienst. Die extra werklast krijgen ze niet altijd vlot verwerkt wegens gebrek aan tijd en middelen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een oplossing waar zowel werkgevers als werknemers de vruchten van kunnen plukken,” zegt Hilde Stas van Securex. 

Geïntegreerd platform voor werkgever en werknemer 

Die oplossing vond HR-dienstverlener Securex bij scale-up Payflip. Payflip ontwikkelt sinds 2020 een geïntegreerd en geautomatiseerd platform waarin werkgevers en werknemers een eigen cafetariaplan kunnen opstellen, volledig conform aan alle legale en administratieve plichten. ​ 

Dat zorgt voor minder administratieve lasten voor werkgevers – en geeft meer individuele vrijheid aan werknemers. Zo is er een digitale integratie van financiële tools en leveranciers van extralegale voordelen. Daardoor kan een werknemer niet alleen aanduiden waarvoor die het budget wil inzetten, bijvoorbeeld een fiets, maar ook direct de aankoop doen. 

De door de werknemer gekozen voordelen worden automatisch verwerkt in de loonadministratie. De website en app zijn 7 op 7 raadpleegbaar en hebben een chatfunctie. Zo kunnen werknemers wanneer ze maar willen werk maken van de invulling van hun cafetariaplan, en via de chat steeds ondersteuning van Payflip krijgen indien nodig. 

“Payflip trekt al enkele jaren resoluut de kaart van het aantrekkelijker maken van een loonpakket voor zowel werkgever als werknemer. Werknemers zélf laten kiezen hoe ze hun pakket invullen (fiets, pensioensparen, vakantiedagen,..) in een digitale, geïntegreerde HR-omgeving die géén extra workload betekent voor HR is ons streefdoel,” zegt Maura Nachtergaele, CEO van Payflip. “Door met Securex samen te werken, creëren we de kans om een unieke ‘flex reward wave’ de Belgische markt in te sturen. We spelen elkaars sterktes uit, marktleiderschap en innovatie, om de beste HR experience aan Securex klanten aan te bieden.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Staat jouw e-facturatiesoftware op de lijst van FOD Financiën?

Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht voor Belgische ondernemingen om gestructureerde elektronische facturen te gebru...

Verplichte elektronische facturatie in 2026: slechts helft van de Belgische kmo’s is op de hoogte

Driekwart van de Belgische ondernemers heeft nog geen informatie van de overheid ontvangen Belgische ondernemers (75%) a...

Een sector volop in beweging: Bart Van Coile (ITAA) hoopvol over instroom nieuw accountancy-talent

Eind september publiceerde AccountancyVandaag een nieuwsartikel over het toenemend aantal studenten voor de opleiding Ac...

België als voorloper in e-invoicing: de sleutelrol van accountants

België is in snel tempo een voorbeeld geworden voor andere landen als het gaat om e-invoicing. In een recente LinkedIn-p...

De voordelen van Instant Payments voor accountants en bedrijven

In de snel veranderende financiële wereld staan Instant Payments (IP) steeds meer in de schijnwerpers. Deze vorm van onm...

Balans in de cijfers én in je hoofd: mentaal welzijn voor accountants

Strikte deadlines, veeleisende klanten en de voortdurende druk om foutloos werk af te leveren. Voor veel accountants is ...

Helft van de Vlaamse jongeren wil eigen zaak starten

Uit een nieuwe enquête van SD Worx blijkt dat bijna 50% van de jongeren in Vlaanderen graag een eigen zaak zou opstarten...

curaVer viert 25 jaar ondernemend denken in Zwitserland

Op 5 oktober 1999 zette curaVer GmbH de eerste stappen als partner voor Zwitserse ondernemers. Hun missie? Bedrijven ond...

IBR dringt aan op snelle omzetting van de Europese CSRD-richtlijn: bijna 2.500 Belgische bedrijven in onzekerheid

 In het kader van de organisatie van de Dag van het Revisoraat 2024 roept het Instituut van de Bedrijfsrevisoren (IBR) d...

Bizzcontrol geselecteerd als Rising Star-finalist bij Deloitte’s Technology Fast 50 Awards

Deloitte heeft de namen bekendgemaakt van de 50 snelst groeiende technologiebedrijven in België, evenals de 10 finaliste...

Wat is de impact van AI op de fiscale wereld?

Artificiële intelligentie is, bewust of onbewust ons dagelijks leven binnengeslopen. Niemand kan nog het bestaan en de i...

PXL-NeXT en LVEB verlengen samenwerking rond financiële opleidingen

Hogeschool PXL en Limburgse Vereniging economische en aanverwante beroepen (LVEB) hebben hun langdurige samenwerking opn...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.