07/07/2024

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zijn, met vier uiteenlopende doelgroepen”, zegt vennoot Steven Decorte. Om de jaarlijkse groei van 20 à 30 procent mee mogelijk te maken, creëert het kantoor nu de functie van ‘accountancymanager’. “Eerste aanspreekpunt voor onze klanten, en teamleider van enkele dossierbeheerders. Zo behouden we de dynamiek van kleine teams.”

Steven is een man met een missie en een enthousiast verteller. Hij is ook de echtgenoot van Ann Degryse, eveneens bij Dfisc aan de slag, en de papa van Noor (4). Sinds vijftien jaar is Steven accountant. “En dat tracht ik op een positieve en vernieuwende manier te doen. Elf jaar geleden ben ik met Dfisc gestart. Toen waren we met drie, vandaag tellen we een 25-tal medewerkers, werknemers en freelancers samen.”

“Als accountancymanager ben je goed in een combinatie van enkele zaken, maar hoef je in niks daarvan de absolute expert te zijn.”

Geen kantoor van lange memo’s

Officieel heet Dfisc ‘Domus Fiscalis’, het fiscale huis. “Dat klonk fantastisch toen we de zaak oprichtten, maar al snel merkten we dat het toch niet echt bekt en wat hoogdravend klinkt”, lacht Steven. “De naam past ook niet bij onze no-nonsense aanpak. We zijn geen kantoor van lange memo’s en onze dossierbeheerders zijn zeer bereikbaar voor onze klanten. Dus werd het Dfisc.”

Het kantoor hanteert een doelgroepenbenadering. Steven: “Toen ik Dfisc oprichtte, wou ik het anders gaan doen dan de paar dozijn accountancykantoren in en rond Brugge. We mikken op vier niches: freelanceconsultants, non-profit, vrije beroepen en de bouw.”

“En ook binnen die groepen maken we onderscheid: in de bouw focussen we bijvoorbeeld op bedrijven tot 10 medewerkers. Niet dat we je aan de deur zetten als je je elfde medewerker aanwerft, maar pakweg een bouwpromotor met 100 werknemers is niet onze scope.”

“Vaak zie ik nog bij concullega’s dat de accountant de superheld moet zijn die alles kan. Terwijl je mensen best inzet op de domeinen waarin ze het sterkst zijn.”

Eenmanszaak? Welkom!

“In onze vier niches staan we heel sterk. Uiteraard begeleiden we je bij je boekhouding en fiscaliteit, maar we denken ook na hoe we je als ondernemer nog beter kunnen maken, met juridisch advies, advies rond vermogensopbouw, successieplanning enzovoort.”

“We hebben bewust de keuze gemaakt dat eenmanszaken ook heel welkom zijn, zowel in hoofd- als in bijberoep. Sinds vorig jaar hebben we daarvoor een specialist eenmanszaken in huis. En met die eenmanszaken hebben we al prachtige verhalen meegemaakt, zoals die persoon die gestart is in bijberoep en z’n zaak uitbouwde tot een bedrijf met 10 medewerkers. Prachtig om zo’n traject te mogen begeleiden.”

“We hebben zo’n boeiende stiel. Laat ons dat positieve wat vaker in de verf zetten.”

Groei ja, omzetdruk nee

Ook Dfisc groeit snel, elk jaar met 20 tot 30 procent. De ambitie? Dat groeitempo aanhouden. “Da’s pittig, ja”, zegt Steven. “Nu: we geloven sterk in groei, maar het is niet zo dat we dat maniakaal monitoren. We gaan onze medewerkers en onszelf nooit een bepaalde sales- of omzetdruk opleggen.”

“Ik ben er wel trots op dat we vanuit Brugge klanten over heel Vlaanderen bedienen. Dat is nodig ook, gezien onze nichefocus. Die verplicht ons om verder te kijken dan de kerktoren. Dfisc heeft momenteel zelfs klanten die in Canada verblijven, dankzij de digitalisering kunnen we die perfect bijstaan. Een fijne tegenstelling is dat onze klanten overal zitten, terwijl veel van onze medewerkers met de fiets naar het werk komen.”

“Collega-accountants? Die zie ik niet als concurrenten. Werk genoeg voor iedereen. En het is fijn om kennis te delen.”

Functie tussen vennoot en dossierbeheerder

Om de vooropgestelde groei naar 30 à 35 mensen mee mogelijk te maken, is Steven momenteel op zoek naar enkele accountancymanagers. Wat zo’n accountancymanager precies doet? 

“Het is een functie tussen de vennoten en de dossierbeheerders in”, legt Steven uit. “Als accountancymanager ben je goed in een combinatie van enkele zaken, maar hoef je in niks daarvan de absolute expert te zijn. Je hebt vakkennis nodig over accountancy-fiscaliteit, moet goed zijn in klantenbegeleiding en een team van twee, drie dossierbeheerders kunnen aansturen. Je bent het aanspreekpunt voor de klanten, en samen met je team ben je verantwoordelijk voor een 100-tal dossiers.”

Ann en Steven runnen samen met Saar (coverfoto) Dfisc.

Ondersteund door specialisten

Op die manier, zegt Steven, blijft ook in een groeiende organisatie de positieve dynamiek van kleine teams bestaan. “Uiteraard krijgen die alle nodige ondersteuning: van de vennoten, de collega-accountancymanagers en dossierbeheerders maar ook van het secretariaat, de backoffice, de juriste, de specialist oprichtingen …”

“Vaak zie ik nog bij concullega’s dat de accountant de superheld moet zijn die alles kan. Terwijl je mensen best inzet op de domeinen waarin ze het sterkst zijn. Wij hakken elke taak en elk proces in stukken, en geven elk stukje aan de juiste persoon. Ik noem dat de SMART-werkverdeling. Zo ontlasten we onze accountants en dossierbeheerders, en kunnen die zich focussen op hun kerntaken.”

Momenteel is Steven de nieuwe functie aan het installeren bij Dfisc, en zoekt hij zowel intern als extern geschikte accountancymanagers. “Het wordt een belangrijke rol binnen ons kantoor, die mee garandeert dat zowel onze klanten als onze medewerkers verder uitstekend begeleid worden.”

Positieve en eerlijke employer branding

Of ze bij Dfisc eigenlijk vlot nieuwe mensen vinden? “Dat is een uitdaging”, geeft Steven toe. “Niet enkel voor ons in de accountancy, maar in heel ondernemend Vlaanderen. We klagen vaak in onze sector, en dat begrijp ik, maar we zijn lang niet de enige. In Brugge zitten we momenteel met een negatieve werkloosheid. Dus ja, eenvoudig is het niet, maar we hebben zo’n boeiende stiel. Laat ons dat positieve wat vaker in de verf zetten.”

“De employer branding van Dfisc moet zowel positief als eerlijk zijn. Ik ben heel bewust bezig met werkdruk en haalbaarheid. In masochistische overuren – hoe meer, hoe beter – geloof ik niet. Als je acht of negen uur hebt gewerkt, is het beste ervan af. Dan haal je beter een frisse neus.”

“Om de work-lifebalance van onze mensen te beschermen, maken we bewuste keuzes. Een klantenstop is niet aan de orde, wel bekijken we zeer goed wanneer en of we nieuwe dossiers aannemen. Zodat het werk steeds in verhouding is met wat het team aankan.”

Klant matchen met medewerker

Nieuwe klant? Dan wordt gezocht met welke dossierbeheerder en straks accountancymanager de kans op een klik het grootst is. “Zo stellen we passende duo’s samen”, zegt Steven. “Hoe meer een klant ons vertrouwt, hoe meer die zich voor ons openstelt, en hoe beter we die kunnen begeleiden.”

Samenwerking versterkt iedereen

Steven gelooft volop in samenwerking, ook over de kantoormuren heen. “Collega-accountants? Die zie ik niet als concurrenten. Werk genoeg voor iedereen. En het is fijn om kennis te delen. Toen ik Koen De Herdt en Bert Vandebuerie tien jaar geleden leerde kennen, hadden zij het geweldige idee om met een bus accountants door Nederland te rijden, en er te zien hoe zij de dingen aanpakken.”

“Daaruit is een fantastische groep gegroeid (de Deconnect tweedaagse). We ontmoeten elkaar in een informele sfeer en wisselen ervaringen en knowhow uit. Superwaardevol. En daaruit is nog een kleiner groepje voortgekomen, Complium vzw, van een zevental gelijkaardige accountants over heel Vlaanderen. We blijven onafhankelijk, maar werken samen en versterken elkaar.”

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Chris Vandecasteele, Vadecas & Partners: “In dit dashboard behouden we vlot overzicht op ruim 800 dossiers”

Het Gentse Vadecas en Partners kent onder impuls van Chris Vandecasteele sinds 2007 een gestage groei dankzij een duidel...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Postgraduaten aan Fiscale Hogeschool zullen sneller tot de titel “gecertificeerd belastingadviseur” leiden

Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk snelle...

Particulieren kunnen voortaan elkaars belastingaangifte invullen

Wie nu al hulp krijgt van een naaste om veelvoorkomende fiscale handelingen in zijn plaats uit te voeren of dat in de to...

Philippe Tailleur, oprichter van Horus Software, over de kracht van technologie: "We voelden dat AI enorm veel potentieel bood"

Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Horus. Philippe Tailleur, founding father van Horus Softw...

Vraag van de dag: profiteer jij als accountant al van de vele voordelen van Peppol en e-invoicing?

Deze blog verscheen eerder op de website van Exact. Het is je vast niet ontgaan: de digitalisering binnen de sector van ...

Dieter Debo versterkt Titeca pro accountants & experts als nieuwe COO

Dit persbericht werd verstuurd vanuit Titeca pro accountants & experts. Begin dit jaar kondigde Titeca nieuwe CEO Ju...

De fiscale jaarkalender: dit zijn de belangrijkste data van het derde kwartaal voor jou als accountant

Als accountant of ondernemer leef je van deadline naar deadline. Bezorgt die voortdurende tijdsdruk je af en toe stress?...

Acerta breidt aanbod van data-integratie voor accountants verder uit via Silverfin

Voor de jaarrekening straks (deadline: 31 juli) krijgen accountants die klant zijn van Acerta via Silverfin het loonlast...

Daarom gebruikt VP Accountants & Belastingconsulenten de Silverfin Assistant: “De doorstroom van dossiers gaat sneller, de kwaliteit van ons werk verhoogt”

Begin dit jaar is VP Accountants & Belastingconsulenten uit Keerbergen gestart met de Silverfin Assistant. “De AI-to...

Artificiële Intelligentie: de toekomst van accountancy en modern ondernemen

Deze blog werd oorspronkelijk gepubliceerd op de website van Yuki. Het is cruciaal om manieren te zoeken om je kantoor o...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.