Op 24 april 2024 is het zover: tijdens het live slotevent in Gent kan je als accountant meebeslissen wie de Bizzgames 2024 wint en dit jaar de titel van beste financiële adviseur in de wacht sleept. Maar waarom gaan Bizzcontrol en Liantis voor de tweede keer op zoek naar vers accountancytalent? Hoe ziet de accountant van de toekomst eruit? En hoe zit het met het imago van de cijferberoepers? We vroegen het aan Nicholas De Nil, CEO en medeoprichter van Bizzcontrol en aan Debby Buys, business manager accountants bij Liantis.
Dit artikel verscheen oorspronkelijk bij Liantis.
Laten we beginnen bij het begin: wat zijn de Bizzgames?
Nicholas De Nil: “Bizzcontrol en Liantis organiseren voor het tweede jaar op rij een wedstrijd voor laatstejaarsstudenten uit een economische of financiële richting. Het is de bedoeling om jongeren op een leuke, interactieve manier te laten kennismaken met de job van accountant, en in het bijzonder met het adviserende aspect ervan. De studenten krijgen toegang tot een virtuele kantooromgeving en moeten voor een zelfgekozen dossier concrete analyses en adviezen formuleren. Een jury beoordeelt of de analyses en adviezen relevant genoeg zijn, hoe begrijpelijk ze zijn voor een ondernemer, en hoeveel impact ze hebben op de onderneming in kwestie.”
Is er iets gewijzigd aan de formule voor deze tweede editie?
Debby Buys: “Vorig jaar waren de Bizzgames nog vrijblijvend, nu zijn ze in veel opleidingen een verplicht onderdeel van het curriculum, waardoor we een pak meer deelnemers konden bereiken. Ruim 500 studenten hebben zo kunnen proeven van het accountancyvak. De finale ziet er ook iets anders uit: dit jaar is het publiek de jury, zij bepalen welk studententeam de eindwinnaar wordt.”
Wat mogen accountants verwachten van het live event op 24 april? Waarom moeten ze erbij zijn?
Nicholas: “De war for talent blijft maar woeden in de sector, elke gelegenheid om jong talent aan het werk te zien, is dus meegenomen. Vorig jaar zagen we al hoe accountants vaak verrast waren over het niveau van de deelnemende studenten. Daarnaast is het ook een boeiend event, waar je in contact komt met andere ondernemende accountants en heel wat inspiratie kan opdoen. Dit jaar kijken we bijvoorbeeld uit naar de komst van finfluencer Charlotte van Brabander en olympisch atlete Hanne Desmet.”
Debby: “Inderdaad, de finale is hét moment om te connecteren met jongeren die straks afstuderen, om de adviseurs van de toekomst aan het werk te zien. Ben je – net als vele anderen – op zoek naar nieuw talent voor jouw kantoor? Dan zou ik durven adviseren om alvast een goeie pitch voor te bereiden om jezelf en je kantoor aan te prijzen. De kans is namelijk groot dat je de ideale kandidaat tegen het lijf loopt! Daarnaast is het ook altijd leuk om te sparren met collega-accountants: ook daar krijg je ruim de kans toe op 24 april in Gent.”
Wat betekenen de Bizzgames voor de accountancysector?
Nicholas: “De switch van compliance naar adviesverlening is volop aan de gang. Voldoende geschikte kandidaten vinden blijft dan ook de grootste uitdaging. Er kiezen nog altijd te weinig studenten voor een job in de sector: ze laten zich nog te veel afschrikken door het pure boekhoud- of inputwerk. Het is die groep, die vaak erg gepassioneerd en ambitieus is, die we warm moeten maken voor het boeiende accountancyvak. Hen moeten we tonen dat de job van accountant zoveel aantrekkelijker is dan ze misschien denken. En daar dragen initiatieven als de Bizzgames toe bij.”
Debby: “Ook het feit dat hogescholen mee op de kar springen, bewijst de noodzaak om het vak op een andere manier in de spotlight te zetten. Daarom juichen we ook initiatieven als NABO (nieuwe aanpak boekhoudonderwijs) toe, dat een brug wil slaan tussen het bedrijfsleven en het onderwijs. Studenten laten proeven van het accountancyleven, ze laten beseffen dat er meer is dan input en compliance: dat is het ultieme doel.”
Personeelstekort, de ‘war for talent’: het blijven actuele thema’s in de sector?
Nicholas: “Jammer genoeg wel. Heel wat jongeren blijken na hun studies toch voor een job buiten accountancy te kiezen. Hoewel het al lang achterhaald is, heeft de sector echt te lijden onder het wat stoffige imago van de klassieke ‘boekhouder’. Jongeren zijn zich te weinig bewust dat je vanuit een accountancykantoor heel wat impact kan hebben op een grote groep ondernemingen. Het is een veelzijdige, opwindende job waar je echt het verschil kan maken: dat beeld dringt nog te weinig door.”
Debby: “Accountants voeren ondertussen al een hele tijd de lijst van de knelpuntberoepen aan, dat toont aan dat je dat imago niet van vandaag op morgen verandert. Het is een werk van lange adem: zo’n shift vraag tijd.”
Hoe ziet de toekomst voor de sector eruit?
Nicholas: “Dan komen we als vanzelf uit bij digitalisering en automatisering. Het ziet ernaar uit dat het compliance-luik uiteindelijk volledig automatisch zal verlopen, al dan niet met behulp van AI. En dat vraagt heel wat aanpassingen van de sector. Maar dat bekijk ik positief: accountants zullen zich verder kunnen bekwamen in niet-compliance taken, zoals tussentijdse rapporteringen en prognoses, en vooral proactief advies. En daar zullen ook ondernemers de vruchten van plukken.”
Debby: “De automatisering biedt inderdaad heel wat kansen. Een van de redenen voor jongeren om voor een bepaalde job te kiezen, is een goeie work-life-balans. Wel, kantoren die in digitalisering investeren, zullen veel beter in staat zijn om die balans te garanderen. Nu nemen routinetaken nog te veel tijd in beslag. Die imagoswitch zal trouwens versneld worden vanaf 2026, vanaf dan wordt e-facturatie verplicht. Blijvend inzetten op technologie, op adviesverlening en op de ontwikkeling van softskills is dus een absolute must.”