Zo voorkom je dat je om de haverklap ‘gratis’ advies geeft

Femke Hogema, auteur van De Winstadviseur over de veranderende rol van de boekhouder en accountant

Als accountant geef je om de haverklap gratis advies weg. “Ik heb een klein vraagje.” Wie kent het niet? Je helpt je klanten graag, dus natuurlijk zeg je ‘zeker!’ en voor je het weet ben je gratis advies aan het geven.

Het ‘korte vraagje’ bleek achteraf niet zo kort. Je hebt zelfs even iets uitgezocht. Maar een factuur sturen is toch lastig. Het is tenslotte een goede klant, en als je ineens een factuur gaat sturen, gaat de klant daar niet zo blij van worden.

Maar toch voelt het niet goed. Je advies was van veel waarde. En het is dankzij jouw kennis en ervaring dat je het juiste advies in relatief korte tijd kon geven.

Behalve dat dit voor jou verre van ideaal is, is het voor je klant vaak ook niet ideaal. Want vaak is de vraag groter dan in eerste instantie gedacht. En zou je de klant béter kunnen helpen als je een goede intake doet – om het hele probleem boven tafel te krijgen alvorens je een deelprobleem gaat oplossen.

Hoe voorkom je dit in de toekomst? We geven je 3 stappen:

Stap 1. Heb je (standaard) reactie paraat.

Je weet dat dit soort vragen gaan komen. Zorg dat je er op voorbereid bent en dat je weet wat je moet zeggen. Als je een ‘standaard’ antwoord paraat hebt, word je nooit meer overvallen door de vraag of je ‘even’ hebt.

Je zou iets kunnen zeggen als: ‘dat hangt een beetje van je vraag af, kun je me er iets meer over vertellen?’

Dit antwoord is zowel eerlijk als vriendelijk. Je zegt niet toe dat je direct (gratis) antwoord kunt geven, maar je nodigt de ander wel uit om zijn vraag te stellen.

Stap 2. Onderzoek de vraag

Nu je de ander hebt uitgenodigd om iets meer te vertellen over de vraag, is het aan jou om niet meteen in de antwoord valkuil te schieten. Onderzoek enkel en alleen de vraag. Stel vragen over de vraag, zodat je voldoende informatie hebt om in te kunnen schatten of het wel zo’n eenvoudig vraagje is.

Stap 3: Besluit hoe je de vraag gaat beantwoorden

Soms is het vraagje echt een vraagje. Dan kun je het gewoon beantwoorden. Idealiter is je prijsstructuur zo ingericht, dat deze vraag gewoon ‘betaald’ wordt vanuit de bestaande prijsafspraken. Korte vraagjes zijn zogezegd ‘inclusief’ in het forfait.

Is jouw inschatting dat dit niet zo’n eenvoudig vraagje is (omdat je nog meer informatie nodig hebt, omdat je iets moet uitzoeken of uitrekenen of omdat het vraagje eigenlijk bestaat uit meerdere vragen tegelijkertijd), dan geef je dat aan en doe je een prijsvoorstel. Je zegt bijvoorbeeld: Als ik je goed begrijp, wil je ….? (korte samenvatting vraag). Als de klant daar bevestigend op reageert ‘ja, klopt’, dan ga je verder: Ik los dat graag voor je op / zoek dat graag voor je uit / denk daar graag met je over door. Het is goed als we daar even de tijd voor nemen. Ik stel voor dat we daar een afspraak voor maken. Ik zoek even e.e.a. voor je uit. Zullen we dan donderdag om 15:00 uur afspreken dat ik mijn advies aan je terugkoppel? Daarbij is het goed voor je om te weten dat deze vraag geen onderdeel is van je abonnement. Ik zal voor dit advies een aparte factuur opmaken. Is dat ok?

Nu ben je volstrekt duidelijk geweest naar de klant. Je helpt hem graag, maar het is geen kort vraagje en je gaat er een extra factuur voor sturen.

Wil jij je coachings- , verkoops- en adviesvaardigheden verder aanscherpen? Dat kan!

Op 20 mei komt Femke Hogema naar België. Die dag geeft ze een opleiding verkoops- en coachingsvaardigheden voor boekhouders en accountants. De Nederlandse accountants omschreven deze opleiding als zeer waardevol. Femke coacht boekhouders en accountants, zodat ook zij hun klanten nog beter kunnen bijstaan bij de uitbouw van een financieel gezond en winstgevend bedrijf.

Wil je graag meer informatie? Of wil je nu al je plekje reserveren? Dat kan via deze link.


Praktisch:

Datum vrijdag 20 mei 2022

Tijden: 9:30 – 16:00 uur

Locatie: Bluepoint Antwerpen, Filip Williotstraat 9, 2600 Berchem-Antwerpen

Prijs: 97 euro (BTW verlegd)

Lees verder op de site van Xerius

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Meer dan een kwart kmo’s loopt jaarlijks minimaal 20.000 euro mis door oninbare facturen  

Belgische ondernemers hebben nog altijd te maken met facturen die te laat of nooit betaald worden, waardoor zij jaarlijk...

Bizzcontrol versterkt Accountants met AI

AI is alomtegenwoordig en transformeert onze manier van werken, net zoals het internet dat deed. Deze revolutionaire tec...

Benut je potentieel: rentabiliteitsrapportages voor accountants

Wat is de rentabiliteit van elke klant binnen jouw accountantskantoor? En hoe efficiënt werken medewerkers? Het antwoord...

Het wordt tijd om druk op de accountants te verlichten

Het aantal studenten dat afstudeerde in de richting ‘accountancy administration’1 is afgelopen jaar gestegen. Ondanks de...

Visma realiseert 2,5 miljard euro in ARR na solide Q2

Positief momentum houdt aan dankzij marktuitbreiding en winstgevende groei Visma behaalde in het tweede kwartaal van 202...

RFN viert 40 jaar aanwezigheid in Frankrijk en kondigt de opening aan van een derde site

RFN, de vertrouwde gids voor Belgische en Europese bedrijven en particulieren in Frankrijk, viert een mijlpaal van 40 ja...

België heeft deadline CSRD niet gehaald

België heeft de deadline voor de nieuwe Europese regelgeving voor groene rapportage door bedrijven niet gehaald. De wetg...

SBB Accountants & Adviseurs lanceert Ameleo

Met een nieuwe naam en huisstijl voor het vroegere ‘Transitie-Partners’ wil SBB Accountants & Adviseurs het aanbod r...

Tips voor slimmer taakbeheer in accountantskantoren

Met het groeien van je klantenbestand neemt de complexiteit van taakmanagement binnen je kantoor razendsnel toe. Hoe hou...

Patrick Boone nieuwe Chairman PwC België

In het kader van de geplande leiderschapswissel bij PwC België, gevestigd in Diegem, is Patrick Boone aangesteld als de ...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

OECCBB daagt ITAA voor de rechter

Persbericht Reactie ITAA onderaan. Na meerdere pogingen tot verzoening, onbeantwoorde brieven en geannuleerde ontmoeting...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.