08/12/2022

Wil je de samenwerking met je klant versterken? Ga voor proactieve kennisdeling!

Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het kmo-onderzoek over accountancydiensten van 2022 blijkt dat er nog veel interessante mogelijkheden zijn voor accountants en boekhouders. Het vaker delen van kennis en zo de samenwerking versterken is zo’n opportuniteit. Accountants scoren gemiddeld een 6,9 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering!

Op zoek naar een goede klik

Uit het rapport komen interessante onderzoeksresultaten naar voren waar jij als accountant je voordeel mee kan doen. Ten eerste geven kmo’s aan dat ze op zoek zijn naar een goede klik met hun accountant. Het is ook belangrijk dat de accountant goed communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.

Ondersteun waar mogelijk

Daarnaast geven kmo’s aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kan jij waarde toevoegen. Zo kan jij je klanten helpen en ontzorgen door hen bijvoorbeeld tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving. Jij bent immers de accountancyspecialist en je klanten rekenen op jouw kennis.

Speel in op de klantbehoeften

Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant verwacht een proactievere houding van jou als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloos communiceren. Kortom, een gezonde relatie met jou als accountant. Door online samen te werken en te communiceren via één platform bereik je meerdere doelen tegelijk.

Tijd en energie besparen

In dit artikel over hoe je moeiteloos samenwerkt met je klant lees je hoe je kostbare tijdwinst boekt door met zowel klanten als medewerkers in hetzelfde systeem te werken. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatieapp zullen jullie veel tijd en energie besparen. Die je vervolgens kan besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of het verbreden van je klantenpakket. Waarschijnlijk gebeurt dat laatste zelfs automatisch. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe groter de kans dat ze wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Unifiedpost CEO zet stap opzij

Unifiedpost heeft aangekondigd dat er enkele grote veranderingen aankomen in het leiderschap. Oprichter en CEO Hans Leyb...

Slot op de deur voor ongewenste digitale bezoekers!

Wie op vakantie vertrekt, checkt vooraf goed of alle ramen en deuren van de woning op slot zijn. Hetzelfde geldt voor ac...

Ondernemers tevreden over hun accountant, maar hulp bij e-invoicing kan beter, blijkt uit Exact-onderzoek

Ondernemers zijn over het algemeen positief over hun accountant, al zijn er uiteraard ook verbeterpunten. Zo krijgt maar...

Onhoudbare werkdruk

De frustratie onder Belgische accountants bereikt een hoogtepunt. Tot een staking zal het niet komen, stelt de KVABB-ver...

Staat jouw e-facturatiesoftware op de lijst van FOD Financiën?

Vanaf 1 januari 2026 wordt het verplicht voor Belgische ondernemingen om gestructureerde elektronische facturen te gebru...

Verplichte elektronische facturatie in 2026: slechts helft van de Belgische kmo’s is op de hoogte

Driekwart van de Belgische ondernemers heeft nog geen informatie van de overheid ontvangen Belgische ondernemers (75%) g...

Auteursrechten en Dexxter

Dexxter breidt zijn focus op auteursrechten uit en werkt hiervoor nauw samen met Creative Shelter, een platform dat gesp...

Een sector volop in beweging: Bart Van Coile (ITAA) hoopvol over instroom nieuw accountancy-talent

Eind september publiceerde AccountancyVandaag een nieuwsartikel over het toenemend aantal studenten voor de opleiding Ac...

De kracht van boekhoudsoftware door de ogen van Mister en Miss Yuki

Dit artikel verscheen eerst bij Yuki. Nicola Dhoore van Dhoore Accountant en Ilse Simis van GRAEF Advies zijn laaiend en...

België als voorloper in e-invoicing: de sleutelrol van accountants

België is in snel tempo een voorbeeld geworden voor andere landen als het gaat om e-invoicing. In een recente LinkedIn-p...

De voordelen van Instant Payments voor accountants en bedrijven

In de snel veranderende financiële wereld staan Instant Payments (IP) steeds meer in de schijnwerpers. Deze vorm van onm...

Odoo en Deloitte België gaan strategisch partnerschap aan om digitale transformatie te versnellen

Odoo, het Belgisch softwarebedrijf dat bekendstaat om zijn opensource-bedrijfsapplicaties, heeft een opmerkelijk partner...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.