Wil je de samenwerking met je klant versterken? Ga voor proactieve kennisdeling!

Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het kmo-onderzoek over accountancydiensten van 2022 blijkt dat er nog veel interessante mogelijkheden zijn voor accountants en boekhouders. Het vaker delen van kennis en zo de samenwerking versterken is zo’n opportuniteit. Accountants scoren gemiddeld een 6,9 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering!

Op zoek naar een goede klik

Uit het rapport komen interessante onderzoeksresultaten naar voren waar jij als accountant je voordeel mee kan doen. Ten eerste geven kmo’s aan dat ze op zoek zijn naar een goede klik met hun accountant. Het is ook belangrijk dat de accountant goed communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.

Ondersteun waar mogelijk

Daarnaast geven kmo’s aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kan jij waarde toevoegen. Zo kan jij je klanten helpen en ontzorgen door hen bijvoorbeeld tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving. Jij bent immers de accountancyspecialist en je klanten rekenen op jouw kennis.

Speel in op de klantbehoeften

Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant verwacht een proactievere houding van jou als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloos communiceren. Kortom, een gezonde relatie met jou als accountant. Door online samen te werken en te communiceren via één platform bereik je meerdere doelen tegelijk.

Tijd en energie besparen

In dit artikel over hoe je moeiteloos samenwerkt met je klant lees je hoe je kostbare tijdwinst boekt door met zowel klanten als medewerkers in hetzelfde systeem te werken. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatieapp zullen jullie veel tijd en energie besparen. Die je vervolgens kan besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of het verbreden van je klantenpakket. Waarschijnlijk gebeurt dat laatste zelfs automatisch. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe groter de kans dat ze wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Hans Diels: “Geopolitiek kan elk bedrijf treffen. Breng als accountant mee de risico’s in kaart.”

Wat hebben Limburgse appelboeren, de microchiponderzoekers van Imec en Barbie gemeen? Allen vallen ze ten prooi aan poli...

Wolters Kluwer wordt partner van AccountancyVandaag

Wolters Kluwer Tax & Accounting wordt met haar software ecosysteem Adsolut partner bij AccountancyVandaag, waarmee h...

Vier kansen voor bedrijven bij verplichte e-facturatie 

Vanaf 2026 zijn bedrijven verplicht om elektronische facturen (e-facturatie) uit te wisselen via het Europese Peppol-pla...

Klantrelaties efficiënt beheren: een zorgvuldige CRM-keuze

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Als accountant gaan je taken verder dan enkel de boekhouding; het beheren v...

Kantoor Feys uit Brugge verwerkt boekhouding volledig automatisch

Dit artikel verscheen eerst op Exact. “Leuk, uitdagend, elke dag iets anders”. Zo omschrijft Wim Feys, bestuurder en fis...

Nieuw: Digitaal ondertekenen van notariële aktes kan vanaf 8 april

Manueel je handtekening op je akte plaatsen en de vele bladzijden ervan paraferen: binnenkort is het niet meer nodig. Ee...

Nic De Ruyver van Accountants Academy over waardegedreven ondernemen: “Ondernemen voor het geld alleen? Dat zegt me niks.”

Een man met een missie. Dat is Nic De Ruyver, sinds een jaar co-CEO van Accountants Academy, dat recent door Visma werd ...

Grote AI-kloof tussen kmo’s en grote ondernemingen

Artificial Intelligence raakt steeds meer ingeburgerd in het bedrijfsleven, maar uit onderzoek van Visma blijkt dat er e...

Zo investeert Accountants Academy in de toekomst van de accountancy 

Het online leerplatform Accountants Academy helpt mee om de accountants van morgen klaar te stomen. Studenten en docente...

Toekomst van accountant ligt in adviesverlening

AI-GUST, het Belgisch fintechbedrijf van BDO, Van Havermaet en Vandelanotte, dat via artificiële intelligentie financiël...

Vier Accountancy trends in 2024 die zich doorzetten

Als één van de seniors bij Silverfin heeft Sylvie Den Ticht dagelijks contact met haar groot netwerk in accountancy. Zij...

Recordomzet, sterke klantengroei en geografische expansie voor Visma in 2023

Visma heeft in 2023 een recordomzet van 2,4 miljard euro gerealiseerd, een groei van 16 procent ten opzichte van 2022. D...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.