08/12/2022

Wil je de samenwerking met je klant versterken? Ga voor proactieve kennisdeling!

Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het kmo-onderzoek over accountancydiensten van 2022 blijkt dat er nog veel interessante mogelijkheden zijn voor accountants en boekhouders. Het vaker delen van kennis en zo de samenwerking versterken is zo’n opportuniteit. Accountants scoren gemiddeld een 6,9 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering!

Op zoek naar een goede klik

Uit het rapport komen interessante onderzoeksresultaten naar voren waar jij als accountant je voordeel mee kan doen. Ten eerste geven kmo’s aan dat ze op zoek zijn naar een goede klik met hun accountant. Het is ook belangrijk dat de accountant goed communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.

Ondersteun waar mogelijk

Daarnaast geven kmo’s aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kan jij waarde toevoegen. Zo kan jij je klanten helpen en ontzorgen door hen bijvoorbeeld tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving. Jij bent immers de accountancyspecialist en je klanten rekenen op jouw kennis.

Speel in op de klantbehoeften

Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant verwacht een proactievere houding van jou als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloos communiceren. Kortom, een gezonde relatie met jou als accountant. Door online samen te werken en te communiceren via één platform bereik je meerdere doelen tegelijk.

Tijd en energie besparen

In dit artikel over hoe je moeiteloos samenwerkt met je klant lees je hoe je kostbare tijdwinst boekt door met zowel klanten als medewerkers in hetzelfde systeem te werken. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatieapp zullen jullie veel tijd en energie besparen. Die je vervolgens kan besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of het verbreden van je klantenpakket. Waarschijnlijk gebeurt dat laatste zelfs automatisch. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe groter de kans dat ze wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Waarop moet je letten bij het kiezen van nieuwe boekhoudsoftware?

Ben je klaar voor een upgrade van je boekhoudsoftware? Smart move! Maar met zoveel opties op de markt is kiezen niet evi...

Exact integreert e-facturatie via Peppol standaard in Exact Online 

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor alle betalingen tussen bedrijven. Exact speelt hierop in door e-f...

SBB neemt Kantoor Zuid - J&V, Aragon en FiskoData over

SBB Accountants & Adviseurs neemt meteen drie kantoren over in de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brab...

Horus Software volledig in handen van de familie Tailleur

Horus Software had een minderheidsaandeelhouder Investsud die kort na de oprichting in het bedrijf stapte. Vandaag raakt...

Werkzaamheden uitvoeren in Zwitserland

U heeft met uw Belgisch of Nederlands bedrijf een opdracht gewonnen in Zwitserland en moet hiervoor werkzaamheden verric...

Nieuwe NACE-BEL-codes: wat verandert er?

Op 28 maart 2025 zijn de nieuwe NACE-BEL-codes officieel ingevoerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Alle ger...

Overheid start sensibiliseringscampagne e-facturatie

Bijna 1,2 miljoen btw-plichtige bedrijven moeten op 1 januari 2026 starten met elektronische facturatie. Daarvan zijn er...

ITAA en Jan Jambon vragen nog meer verbetersuggesties

Minister van Financiën Jan Jambon lanceerde samen met ITAA een oproep om verbeteringen voor te stellen voor de accountan...

Zijn jouw kmo-klanten klaar voor e-facturatie?

Vanaf 1 januari 2026 wordt e-facturatie verplicht voor alle btw-plichtige bedrijven in België. Wat betekent dat concreet...

Een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke facturatietool: Sumrise

In juni 2024 introduceerde Admisol, onderdeel van de Visma-groep, haar nieuwste innovatie: Sumrise. Deze pre-accounting ...

Waarom slimme managementrapportering onmisbaar is

Voor boekhouders en ondernemers is financiële rapportering een cruciaal onderdeel van goed bedrijfsbeheer. Traditioneel ...

Silverfin ondersteunt voorbereiding klantengesprek

“Plan je morgen een gesprek met de klant, dan stelt onze software de gesprekstopics voor op basis van logische parameter...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.