08/12/2022

Wil je de samenwerking met je klant versterken? Ga voor proactieve kennisdeling!

Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het kmo-onderzoek over accountancydiensten van 2022 blijkt dat er nog veel interessante mogelijkheden zijn voor accountants en boekhouders. Het vaker delen van kennis en zo de samenwerking versterken is zo’n opportuniteit. Accountants scoren gemiddeld een 6,9 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Er is dus nog veel ruimte voor verbetering!

Op zoek naar een goede klik

Uit het rapport komen interessante onderzoeksresultaten naar voren waar jij als accountant je voordeel mee kan doen. Ten eerste geven kmo’s aan dat ze op zoek zijn naar een goede klik met hun accountant. Het is ook belangrijk dat de accountant goed communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.

Ondersteun waar mogelijk

Daarnaast geven kmo’s aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kan jij waarde toevoegen. Zo kan jij je klanten helpen en ontzorgen door hen bijvoorbeeld tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving. Jij bent immers de accountancyspecialist en je klanten rekenen op jouw kennis.

Speel in op de klantbehoeften

Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant verwacht een proactievere houding van jou als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloos communiceren. Kortom, een gezonde relatie met jou als accountant. Door online samen te werken en te communiceren via één platform bereik je meerdere doelen tegelijk.

Tijd en energie besparen

In dit artikel over hoe je moeiteloos samenwerkt met je klant lees je hoe je kostbare tijdwinst boekt door met zowel klanten als medewerkers in hetzelfde systeem te werken. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatieapp zullen jullie veel tijd en energie besparen. Die je vervolgens kan besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of het verbreden van je klantenpakket. Waarschijnlijk gebeurt dat laatste zelfs automatisch. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe groter de kans dat ze wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Hoe eenvoudig kan personeelsadministratie zijn?

Uit een recent onderzoek van hr-dienstverlener Liantis blijkt dat iets meer dan de helft (52 procent) van de Belgische k...

‘Aha- en oei-momenten’ bij ondernemers: de kracht van gepersonaliseerd advies door accountants

Wie vandaag als accountant het verschil wil maken voor zijn of haar klanten, kijkt verder dan het klassieke cijferwerk o...

Aigust lanceert slimme benchmarktool voor accountants en helpt bedrijven strategisch vooruit

Het is zover: aiGust is live! Aigust, het nieuwe fintech-platform dat samen met verschillende prominente accountantskant...

"We zijn een kritisch klankbord voor elke klant, zodat hij maximaal kan focussen op zijn kernactiviteiten”

In een ander blogartikel zoomden we in op het belang en de voordelen van gepersonaliseerde diensten die alsmaar meer acc...

Partners in compliance: itsme® en Penneo hertekenen de toekomst van accountancy

Compliance is alomtegenwoordig in het bedrijfsleven. Ook de accountancysector blijft niet achter en maakt zich klaar voo...

Yuki laat in hun kaarten kijken: de magie achter de cijfers

“Die Yuki is best leuke software, maar zijn ze wel zo goed als ze beweren?” Het is een vraag die af en toe opduikt in bo...

Fout in de belastingaangifte: nee tegen automatische verhogingen

UNIZO, UCM en ITAA willen komaf maken met het automatisch boetesysteem als er vergissingen gebeuren bij de belastingaang...

Hoe combineer je auteursrechten en beroepsinkomen?

Bij het bepalen van de verdeling tussen auteursrechten en beroepsinkomen, kan een zorgvuldige kostenverdeling voor zelfs...

Vrije beroepen als economische motor: kansen voor accountants

De vrije beroepen zijn in België uitgegroeid tot de grootste groep zelfstandigen, goed voor bijna een derde van alle zel...

Wat met de aansprakelijkheid van accountants bij een foutief opgesteld financieel plan?

Bij de oprichting van een vennootschap speelt een accountant vaak een belangrijke adviserende rol. Denk bijvoorbeeld aan...

Persoonlijk advies op maat dankzij datagedreven software

In één oogopslag zien welke bedrijfsprocessen het succes van een onderneming bepalen. Duidelijke grafieken die laten zie...

Accountancy- en advieskantoor SBB trakteert

Na een drukke periode van inspannen, mogen de collega’s van SBB vandaag heerlijk ontspannen. Het accountancy- en adviesb...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.