Waarom krijgen accountants een 6.8 voor hun proactieve advies aan ondernemers? Uit ons onderzoek onder duizenden kmo’s is gebleken dat er behoefte is aan sector-specifiek advies, wat accountants kunnen leveren, maar nog te weinig doen. Hier ligt dus een mooie kans voor jou om (extra) waarde te creëren voor je klant.
De meeste van de deelnemers aan het onderzoek geven net als vorig jaar aan tevreden of zeer tevreden te zijn over de samenwerking met hun accountantskantoor. Gemiddeld krijgt het kantoor een 8,2.
Maar KMO’s zijn niet allemaal in dezelfde mate tevreden over de diverse onderdelen van de samenwerking. Als we kijken naar de rapportcijfers voor de pilaren onder de Officium Universalis Awards (sectoradvies, proactiviteit en digitalisering), dan zijn KMO’s met name te spreken voor de aanwezige sectorkennis.
Over het proactief delen van deze kennis blijft de score een pak lager. Daar zit duidelijk nog ruimte voor verbetering. Wat innovatie betreft, is de score weer wat hoger. Maar ook hier blijft de score vaak toch beduidend achter bij de algemene tevredenheid en zijn nog veel stappen mogelijk.