Met een naam als FRWRD ben je het aan jezelf verplicht om vooruit te denken én te gaan. Dat betekent onder meer: beter en efficiënter werken dankzij tools als Silverfin.
Jurgen Coene en Stijn Puype zijn de gedreven partners van de accountancygroep met kantoren in Bredene, Zedelgem, Torhout en Maldegem. FRWRD is, zegt Stijn, meegegroeid met Silverfin. “We waren bij de eerste 50 gebruikers, het was nog Joris Van Der Gucht zelf die de demo kwam geven. Nieuwe functionaliteiten namen we steeds in gebruik en vorig jaar hebben we beslist om ook met de AI Mapping en de Silverfin Assistant te gaan werken.”
“Die Silverfin Assistant is een extra assistent die 24 uur op 24 beschikbaar is.”
Materialiteitsgrens aftoetsen
Die Silverfin Assistant is een extra assistent die 24 uur op 24 beschikbaar is, legt Stijn uit. “Hij haalt de onregelmatigheden uit een dossier en maakt er meteen to-do’s van. Wat ik verder belangrijk vind, is dat de Assistant de materialiteitsgrens aftoetst. Hij bepaalt wat een relevante afwijking is en wat niet, op basis van de grootteorde van een dossier. Op die manier traint de Silverfin Assistant ook onze juniors.”
Het blijft wel een assistent, geen vervanging. “Onze mensen doen een dossiervoorbereiding nu bewust samen met de Assistant. Daardoor wordt een dossier nog sterker”, zegt Jurgen. “Voor ze het dossier naar ons doorsturen, laten ze de Silverfin Assistant lopen. Ze leren bij van wat de tool opmerkt, en het bespaart ons werk bij het nazicht, want wij krijgen een afgewerkter product. De Silverfin Assistant verwerkt nu ook automatisch btw-omzettingstabellen en kredietaflossingstabellen. Zeer handig.”
“Voor ze het dossier naar ons doorsturen, laten ze de Silverfin Assistant lopen. Ze leren bij van wat de tool opmerkt, en het bespaart ons werk bij het nazicht, want wij krijgen een afgewerkter product.”
Opleiding wordt objectiever
“Vroeger duurde het een hele tijd voor een medewerker in Silverfin aan de slag ging, nu zit een nieuwe FRWRD’er daar onmiddellijk in. Ook onze opleidingen worden duidelijker en objectiever: de groeicurve van een starter wordt minder afhankelijk van wie hem of haar opleidt. En Silverfin ondersteunt niet alleen bij het verwerken en rapporteren van een dossier, maar ook bij pro-actieve adviesverlening.”
“We kiezen bewust voor groeitrajecten bij onze mensen, en daarin staan goeie klantengesprekken centraal. In Silverfin zien ze tot welke output hun input leidt. Iemand die weinig voeling heeft met pakweg groepsverzekeringen zal die toch ter sprake brengen in een klantengesprek, omdat de Silverfin Assistant opmerkt dat de klant er nog geen heeft. Op die manier wordt het ook een persoonlijke assistent bij het klantenadvies, en ervaren onze mensen onmiddellijk het voordeel voor hen. Ze worden sterker in adviesverlening.”
“En al onze communicatie zit in Silverfin”, zegt Stijn. “Van elke bespreking wordt een verslag gemaakt, dat gaat naar Silverfin. Zo heb je altijd en overal het volledige dossier bij.”
“Iemand die weinig voeling heeft met pakweg groepsverzekeringen zal die toch ter sprake brengen in een klantengesprek, omdat de Silverfin Assistant opmerkt dat de klant er nog geen heeft.”
Silverfin creëert vertrouwen
“We zetten Silverfin gewoon open bij een klant. Dat geeft vertrouwen, de klant weet: m’n boekhouding is transparant. We gaan benchmarken per sector en sporen afwijkingen op. Zo ziet de klant of hij goed bezig is in vergelijking met z’n concullega’s. In zekere zin leiden we op die manier ook onze klanten op. Silverfin creëert draagvlak voor gesprekken met impact.”
Cijfers openen het gesprek
“Een nieuwe klant vroeg me onlangs of we van kwartaal- naar maandrapportage konden gaan met behulp van Silverfin”, aldus Jurgen. “Fantastisch! Gesprekken verlopen vandaag helemaal anders dan vroeger. Ook wij moeten onszelf in vraag blijven stellen. Hoe blijven we inspireren tijdens gesprekken? Dat is net hetgeen waar we ook zelf energie van krijgen.”
“Echt waardevol voor cliënten is samenzitten met hen en het over hun plannen hebben: wat houdt hen bezig, waar botsen ze tegenaan? Je kijkt samen met de ondernemers waar ze naartoe willen. Rode draad daarin zijn de cijfers vanuit Silverfin, die openen de gesprekken. De rest van het gesprek gaat dan vaak al snel niet meer over de cijfers op zich, maar meer over het samen ondernemen met je cliënt.”
Sinds dit jaar gebruiken de FRWRD’ers ook de insights en triggers van Silverfin, waar je data kunt ophalen en filteren over alle dossiers, en er automatisch een nota of to-do van kunt laten genereren. Jurgen: “Dat laat ons toe zaken nog proactiever te gaan opvolgen. Met insights haal je bijvoorbeeld heel eenvoudig alle dossiers boven die vorig jaar een verhoging kregen wegens onvoldoende voorafbetaling. Waarop wij kunnen gaan uitzoeken of dat cliënten zijn die ons advies bijvoorbeeld naast zich hebben neergelegd.”
In deze digitale revolutie is het steeds minder vanzelfsprekend om pure boekhouding te factureren aan je cliënt, zegt Stijn. “Het wordt een uitdaging om hen te overtuigen dat ze betalen voor toegevoegde waarde. Ondernemers zullen in de toekomst nog kritischer worden en enkel nog betalen voor goed advies dat hen voordeel kan opleveren. Om die reden besluiten we een adviesgesprek altijd met de vraag: vond je dit gesprek waardevol? En wat neem je hieruit mee?”
“Dat doet de ondernemer even stilstaan bij wat we net hebben besproken. Dat blijft dan niet vrijblijvend.”
Pure ontzorging
Voor FRWRD is Silverfin goud waard, zegt Stijn. “Met onze Excellekes van vroeger gingen we onze klanten nooit zo goed hebben kunnen servicen. Onze procedures zijn afgestemd op onze software, de medewerkers kunnen alles goed opvolgen, er zijn to do’s, deadlines en verslagen, alles is onderbouwd, AI checkt, de insights zorgen voor de helikopterview. Pure ontzorging, dat geeft ons comfort.”
Jurgen: “Voor ik een meeting heb met een klant, kijk ik altijd eerst in Silverfin. Als alle checks zijn gebeurd en alle procedures zijn gevolgd, moet ik veel minder tijd steken in de voorbereiding om te weten waarover het gesprek moet gaan. Op die manier kunnen we zowel meer dossiers verwerken als elke klant een nog betere service bieden.”
“We zetten Silverfin gewoon open bij een klant. Dat geeft vertrouwen, de klant weet: m’n boekhouding is transparant.”