Vanaf 2026 zullen bedrijven onderling enkel nog via e-invoicing facturen mogen verzenden en ontvangen. Vele bedrijven wachten daar niet op en zetten nu al in op een doorgedreven digitalisering. Intussen breidt SBB zijn online klantenplatform mySBB uit. Met integratie van artificiële intelligentie. Daarmee is het bedrijf zijn tijd ver vooruit en wil het zijn klanten verder ontzorgen door ook via deze weg advies op maat te verlenen aan de aangesloten klanten via het portaal.
“Digitalisering is altijd onze prioriteit geweest”, vertelt Davy Haesen, directeur ICT-CIO bij SBB. “Het verkleint de papierberg en het vergroot onze efficiëntie. Ook en vooral voor onze klanten. Via onze tools sbbSLIM en sbbFACT kunnen onze klanten facturen en bonnetjes opladen en kunnen ze facturen, offertes en bestelbonnen uitsturen. Maar nu zetten we een stap verder met de vernieuwing van ons platform mySBB. We integreren intelligentie in het platform zodat ondernemers aan de hand van data in hun dossier advies op maat krijgen. Denk daarbij aan de afschrijving van een bedrijfswagen die bijna afloopt. Als ondernemer wil je daar vooraf van op de hoogte zijn zodat je voldoende tijd hebt om je opties af te wegen en een nieuwe wagen te leasen of aan te schaffen. Bovendien zal het platform ook lerend zijn zodat het systeem zichzelf kan verbeteren uiteraard door de input die onze medewerkers en experten inbrengen.”
In eerste instantie krijgt het digitale platform een opfrissing met een vernieuwd design en verbeterde gebruikerservaring. Frequent zullen er nieuwe releases zijn met nieuwe functionaliteiten, waaronder het AI-gestuurd advies en zullen we de communicatie tussen onze klanten en dossierbeheerders meer en meer integreren. De ambities die SBB heeft met het online platform mySBB zijn dan ook hoog.
Raf Dom, CEO SBB: “Als ondernemerscoach bieden onze medewerkers persoonlijk advies aan onze klanten. mySBB laat ons toe om nog meer proactief advies te geven. Dit advies vloeit enerzijds voort uit de persoonlijke kennis van onze medewerkers, anderzijds uit de AI-data die we verzamelen en analyseren.”
“Wij willen een trendsetter blijven. We zien in dat digitalisering heel veel voordelen biedt, uiteraard ook gevaren kan inhouden, maar daar zijn we op voorzien. Onze klanten verwachten ook van ons dat wij hen ontzorgen en dat wij hen proactief advies verlenen. Advies waar ze iets mee kunnen. De administratieve last afbouwen is een belangrijk element, maar is lang niet meer het eerste waar wij aan denken in ons vernieuwd platform. Die administratieve last hebben we al verlicht met onze eerdere tools die trouwens geïntegreerd zijn in mySBB. Waar klanten echt iets mee zijn is advies op basis van hun cijfers, hun resultaten. En als we daar via artificiële intelligentie kunnen toe bijdragen, dan zullen we de eerste zijn om dat toe te passen. Op die manier zetten we als SBB de toon. En dat mag je ook verwachten van een bedrijf dat 600 medewerkers telt en 23.000 klanten,” besluit Raf Dom.