16/05/2023

Prijsenquête: hoeveel kost een accountant in 2023?

In het artikel “Prijsenquête: hoeveel kost een accountant in 2023?” heeft Boekhouderstotaal een grootschalige prijsenquête gehouden om inzicht te krijgen in de prijszetting in de accountancysector. Meer dan 200 accountants vulden de vragenlijst in, wat interessante inzichten opleverde. De geografische verdeling toonde aan dat de meeste deelnemende kantoren actief waren in de provincie Antwerpen, gevolgd door Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Limburg. Het grootste deel van de deelnemende kantoren had 1 tot 5 medewerkers, gevolgd door zelfstandige accountants zonder personeel. De enquête onthulde ook dat een kwart van de deelnemers zichzelf beschouwde als een advieskantoor, terwijl 12,4% zichzelf omschreef als een compliancekantoor, en de meerderheid (63,4%) zichzelf nog niet in een van beide categorieën herkende.

Wat betreft de prijszetting, bleek dat ongeveer 40% van de kantoren voornamelijk werkte met forfaitaire bedragen, 36,6% voornamelijk in regie factureerde en 23,3% een combinatie van beide aanbood. Er waren regionale verschillen waar te nemen, bijvoorbeeld dat de meerderheid van de kantoren in Vlaams-Brabant met forfaitaire bedragen werkte, terwijl in West-Vlaanderen de meerderheid liever in regie werkte. Daarnaast was er een verband tussen de grootte van het kantoor en de prijszetting, waarbij grotere kantoren vaker in regie werkten, terwijl kleinere kantoren de voorkeur gaven aan forfaitaire facturering.

Het artikel bespreekt ook de gemiddelde uurprijzen voor verschillende typen klanten en regio’s. Zo mikken Antwerpse kantoren gemiddeld op de hoogste forfaitaire uurprijs, terwijl ondernemers in Vlaams-Brabant er het goedkoopste vanaf komen. Eenmanskantoren hanteren gemiddeld een iets lagere uurprijs dan grotere kantoren. Verder wordt ook het verschil in prijszetting voor losse adviesuren en de gemiddelde prijzen op jaarbasis per provincie besproken.

Daarnaast werden de softwarekosten in kaart gebracht, waarbij 63% van de respondenten aangaf hiervan op de hoogte te zijn. Softwarekosten bleken gemiddeld 14% van de totale kosten van een kantoor uit te maken, waarbij meer dan de helft van de kantoren deze kosten niet doorrekent aan de klant.

Tot slot wordt in het artikel vermeld dat het personeelstekort in de sector veel kantoren ertoe heeft gebracht om een klantenstop in te voeren.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Wat is advies? 

Vraag aan tien accountants wat advies is, en je krijgt tien verschillende antwoorden. Nochtans is ‘advies’ b...

Verandering omarmen: wat succesvolle teams anders doen

In een wereld die constant in beweging is, onderscheiden bepaalde teams zich door hun vermogen om verandering niet allee...

Weerstand ombuigen: zo maak je van veranderingen een succes

Verandering is een constante factor in de accountancy. Nieuwe wetgeving, digitalisering, de zoektocht naar talent: het z...

De passie-paradox in de inkomstenbelasting

Wat collectioneurs, fashionista’s, kunstliefhebbers, verzamelaars en andere culturele fanatici met elkaar gemeen hebben,...

Onvoorspelbare Trump helpt Europese aandelen een handje

Sinds het tweede aantreden van de Amerikaanse president Donald Trump leeft de belegger in onzekere tijden. De escalatie ...

Hangmatbeslissingen, of snelle beslissingen?

Stel je voor: je zit achter je bureau, omringd door werkdruk en personeelstekort, en een potentiële klant belt. Neem je ...

Mensen in hokjes 

“Wij willen onze mensen niet in hokjes plaatsen.” Dat was het antwoord dat ik kreeg toen ik vroeg waarom er ...

Verandering of innovatie, wat is het verschil? 

Of je nu warm loopt of niet voor verandering, in deze tijden zal elke accountant toch een aantal veranderrondes voorgesc...

De zeven grootste mythes over Peppol ontkracht

Voor Yuki is het tijd om feit van fictie te scheiden als het gaat over het invoeren van Peppol.  Dit zijn de zeven ...

Duurzaamheidsrapportering: van verplichting naar meerwaarde voor je klanten

Nu de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is omgezet in nationale wetgeving, weten we eindelijk waar we ...

"Accountants nemen almaar meer de rol van innovator op zich”

Tijdens de eerste Franstalige Fast Forward die in Louvain-la-Neuve plaatsvond, werd duidelijk dat artificiële intelligen...

Voorzichtig optimisme is op zijn plaats aan de start van 2025

Nu een succesvol 2024 officieel achter de rug is, is het uitkijken naar de verschillende thema’s die het komende jaar de...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.

Magazine

Ontvang jij net als 2.400 accountants ons gratis vakmagazine al?

Twee keer per jaar in je brievenbus, boordevol interviews, nieuws, tips en ervaringen van collega’s.