Bij SBB staat duurzaamheid centraal, zowel binnen het bedrijf als in de dienstverlening aan klanten. Sara Kelchtermans, sinds 2023 duurzaamheidscoördinator bij SBB, vertelt hoe het advieskantoor zijn ecologische voetafdruk verkleint via diverse interne initiatieven, zoals groene mobiliteit en kantoorrenovatie. Tegelijk wil SBB als advieskantoor haar klanten maximaal ondersteunen in hun duurzaamheidsinitiatieven.
Zeventien jaar geleden startte Sara Kelchtermans als milieuadviseur bij SBB, waarbij ze landbouwbedrijven en kmo’s adviseerde in milieugerelateerde thema’s. Sinds 2023 vervult ze de rol van duurzaamheidscoördinator.
“Mede onder impuls van Europese regelgeving over verplichte duurzaamheidsrapportering zet SBB verder in op duurzaamheid”, bevestigt Sara. “SBB zal in 2026 – samen met 50.000 andere grote Europese ondernemingen – een CSRD-compliant duurzaamheidsrapport moeten publiceren over 2025. Ons duurzaamheidstraject startte natuurlijk al eerder. In 2023 gingen we aan de slag met een dubbelematerialiteitsoefening – de impact- en financiële materialiteit – en de ontwikkeling van een solide ESG-strategie. En we zijn trots op het resultaat: in november 2024 publiceren we ons eerste rapport, met onze duurzaamheidsstrategie voor 2030. Het wordt een belangrijke stap om al onze stakeholders – medewerkers, klanten, leveranciers, investeerders,… – maximaal te betrekken bij de duurzaamheidsambities van onze organisatie.”
“Door de CSRD-rapporteringsverplichting zal ons kantoor vanaf 2026 voor het eerst een duurzaamheidsrapportage uitvoeren met betrekking tot 2025.”
Investeren in duurzaam beleid
‘Practice what you preach’. Zo zou je de aanpak van het Leuvense accountancy- en adviesbureau kunnen samenvatten. Want naast de ambitie om klanten duurzaamheidsadvies aan te bieden, zet SBB deze actuele thematiek ook zelf in de praktijk om. Sara somt enkele voorbeelden op: “Binnen SBB zetten we sterk in op fysiek en mentaal welzijn van onze bijna zeshonderd medewerkers. Zo moedigen we fietsen naar het werk sterk aan, trakteren we onze medewerkers af en toe, bijvoorbeeld op een deugddoende stoelmassage, en versterken we het familiegevoel tijdens onze SBB-familiedag en onze jaarlijkse SBB-events. We steunen ook goede doelen zoals vzw Kleine Prins, waarvoor we dit najaar meer dan vierduizend euro ophaalden.”
“In november 2024 publiceren we ons eerste rapport, met onze duurzaamheidsstrategie voor 2030.”
“Daarnaast investeren we meer dan 28.000 uren in formele opleidingen, zodat levenslang leren voor SBB-collega’s geen loos begrip blijft. Ook diversiteit en inclusie op de werkvloer dragen we hoog in het vaandel. Met deze acties versterken we niet alleen onze teams, maar versterken we ook ons employer brand waardoor nieuwe talent de weg vindt naar onze kantoren. Sinds de zomermaanden rijden onze bedrijfswagens rond met stickers die het wervingsproces onder de aandacht brachten.”
Het verminderen van de CO₂-voetafdruk is een belangrijke pijler binnen de duurzaamheidsstrategie van SBB. “Alternatieve mobiliteitsopties – inclusief een vergroening van het bedrijfswagenpark – spelen hierbij een belangrijke rol”, aldus Sara. “Momenteel telt onze vloot een honderdtal elektrische wagens. Daarnaast investeert SBB in de renovatie van de eigen kantoorgebouwen.
“We zetten niet alleen onze eigen duurzaamheidsacties in de kijker, maar publiceren ook een trendrapport of een interessante testimonial.”
Klanten bewust(er) maken over duurzaamheid
Naast de uitrol van eigen duurzaamheidsacties maakt SBB ook haar externe stakeholders bewust van het belang van deze thematiek. “In september 2024 verstuurden we onze eerste elektronische nieuwsbrief over duurzaamheid naar onze klanten”, bevestigt Sara. “Die klanten zijn voornamelijk actief in de social profit, landbouw- en kmosector. In deze newsletter brachten we niet alleen duiding over de CSRD-regelgeving, maar lieten we ook klanten aan het woord die duurzaam ondernemen al succesvol in de praktijk toepassen. Meer dan de helft van de aangeschreven klanten las de nieuwsbrief, wat voor ons een bewijs is dat dit thema leeft binnen bedrijven en alsmaar aan belang wint.”
Ook sociale media zoals LinkedIn zijn voor Sara en haar collega’s een dankbaar platform om informatie over duurzaam ondernemen te delen. “We zetten niet alleen onze eigen duurzaamheidsacties in de kijker, maar publiceren ook een trendrapport of een interessante testimonial. Deze aanpak helpt om klanten te informeren over hoe zij zelf aan de slag kunnen gaan.”
“‘Practice what you preach’. Zo zou je de aanpak van het Leuvense accountantskantoor kunnen samenvatten.”
Een toekomstbestendige visie op duurzaamheid
Hoe ziet Sara als duurzaamheidscoördinator het thema duurzaamheid voor bedrijven evolueren? “Hoewel een duurzaamheidsrapport niet verplicht is voor kleinere ondernemingen, raden we onze klanten toch aan om verder te kijken. Onze klanten zullen almaar vaker te maken krijgen met vragen en verwachtingen van hun eigen klanten of leveranciers over duurzaamheid en ESG. Door nu al aan de slag te gaan met duurzaamheid, kunnen deze kleinere ondernemingen zich ook voorbereiden op de ESG-vragen die ze van hun leveranciers, klanten, investeerders of financiële instelling zullen krijgen. Nadenken over een duurzaamheidsstrategie of duurzaamheid in het algemeen, biedt ondernemers ook kansen om de ESG-focusgebieden van hun bedrijf te versterken, zodat iedereen – medewerkers, klanten en andere externe stakeholders – hiervan de vruchten kunnen plukken.”
“Het voorbereiden en opzetten van een duurzaamheidsrapportage vergt veel tijd en middelen, vooral voor kmo’s. “Maar er is is geen weg terug. Binnen SBB focussen we dan ook niet alleen op het voldoen aan de regelgeving, maar ook op de daadwerkelijke impact van duurzaamheid op lange termijn.”
“Onze dossierbeheerders zullen op termijn wellicht een grotere rol gaan spelen in het nalezen van duurzaamheidsverslagen.”
Digitalisering en dataverzameling voor een duurzame toekomst
Onze ambitie bij SBB is om met onze dienstverlening in te spelen op de adviesbehoefte van onze klanten. Onze medewerkers zijn dé vertrouwenspersoon voor hen. We willen onze klanten voorzien van het juiste advies en fungeren als goede sparringpartners. Op het vlak van duurzaamheid volgen we hetzelfde spoor. Samen met onze klanten zoeken we oplossingen voor duurzaamheidsuitdagingen. Bij SBB werken we ambitieus aan ons aanbod ‘duurzaamheidsadvies’, gaande van specifieke bedrijfsscans over CO2-advies tot ESG-rapportering. Onze gespecialiseerde adviseurs en ons uitgebreide externe netwerk zijn daarbij onze grootste troeven.”
We willen onze klanten begeleiden bij hun duurzame transitie en hen ondersteunen bij hun wettelijke verplichtingen op het vlak van duurzaamheidsrapportering. Waar nodig werken we samen met externe partners.”, geeft Sara aan. “Met onze aanpak willen we laten zien dat duurzaamheid niet alleen een kwestie van rapporteren is, maar ook een geïntegreerde visie op toekomstgericht ondernemen inhoudt.”
Meer info? Ontdek hoe SBB duurzaamheid integreert in bedrijfsvoering