PIA Group is uitgegroeid tot de op twee na grootste accountancy- en adviesgroep van ons land, met 36 kantoren en net geen 50 locaties. “We versterken het DNA van al die merken”, zegt CEO Nathalie Calle. Als PIA-kantoor behoud je je eigenheid en naam. Wat je erbij krijgt, is ondersteuning op maat in bijvoorbeeld IT, HR en marketing. “Onze kantoren springen voor elkaar in de bres. Het zijn collega’s, geen concurrenten.”
Je bent nu goed 2 jaar CEO van PIA Group België, Nathalie. Hoe was het eerste jaar?
“Intens. Ik heb eerst de rol van CEO gecombineerd met die van COO, onze nieuwe COO is gestart in december. Nu: we hebben mooie stappen vooruitgezet. Het kantorennetwerk is opnieuw gegroeid en onze ondersteunende diensten zijn verder geprofessionaliseerd.”
Jullie zijn geen doorsnee-accountancygroep, hé?
“We zijn een groep van sterke merken, onze kantoren, en PIA Group is het ondersteunend merk. Nagenoeg elk kantoor kan aansluiten bij PIA Group als het wil groeien en ondersteuning zoekt bij die groei. Onze kantoren vormen een afspiegeling van de markt: van een paar medewerkers tot meer dan 100. De focus ligt op accountancy, grotere kantoren bieden vaak ook corporate finance aan, vermogensplanning, juridisch advies … Een kleiner PIA-kantoor doet daarvoor een beroep op een groter dat de kennis in huis heeft. Zo kunnen ondernemers met al hun vragen bij hun vertrouwde contactpersoon terecht.”
“Omdat we zoveel merken hebben zijn bij PIA Group ook eenmanszaken en bijberoepers welkom. Als een kantoor hen niet kan servicen, zoeken wij de juiste partner. Zo vinden we voor iedereen een antwoord: van de starter in bijberoep tot de KMO die internationaal actief is.”
Hoe ondersteunen de centrale diensten van PIA Group de kantoren precies?
“Als partner kun je er terecht voor alles buiten je corebusiness. Van HR over marketing tot IT. Advies nodig rond digitalisering, operations, people skills? Onze experts weten raad. De kantoren kiezen zelf hoe en in welke mate we hen ondersteunen: van beperkt tot uitgebreid. Alleen hun eigen job doen wij niet.” (lacht) “Ze profiteren van de schaalgrootte, en kunnen zich focussen op hun sterktes.”
“Oei, gaan wij nu supergroot worden, en niet meer zelf kunnen beslissen? Dat is een vrees bij sommigen die PIA nog niet kennen. Het antwoord is nee. Als iets verandert bij een kantoor, is dat op hun vraag. Wij zetten in op de kracht van klein en ondersteunen vanuit de kracht van groot. En ja, dat is een complex model om te organiseren. Op netwerkevents babbel ik graag met concullega’s – dat kan, in een fijne sector als de accountancy. Elke keer moet ik uitleggen hoe we het gemanaged krijgen. En ook al is dat niet eenvoudig, het lukt. De samenwerking tussen kantoren loopt zelfs heel organisch.”
Een tijd geleden sprak AccountancyVandaag met Jochen Van Driessche van accountancykantoor Officium in Destelbergen. Die was lovend dat z’n ondernemerschap gestimuleerd wordt door PIA Group.
“Voor ons is dat evident. Het zit in ons DNA. Steven (Brouckaert, de oprichter van PIA Group, red.) is ondernemer, ik kom uit een familie van zelfstandigen. We begrijpen ondernemers en onze accountants zijn dat ook. De schaal van onze organisatie laat toe dat we op maat van elk kantoor kunnen werken, tailor-made. Daarbij hoort ook de vrijheid om te ondernemen.” Lees het artikel van Jochen.
De kantoren behouden hun eigen naam en uitstraling. Hoe belangrijk is het dat de klanten ook de PIA Group kennen?
“We willen ons niet op gelijke hoogte zetten met onze kantoren, maar de ondersteuning vanuit PIA Group en de samenwerking tussen kantoren vormen wel een meerwaarde voor de klanten.”
De 36 PIA-kantoren zien elkaar eerder als collega’s dan als concurrenten, zeg je. Maak dat eens concreet?
“Meestal treden kantoren toe voor ondersteuning bij hun groei of om zich te focussen op hun core. Wat ze in essentie willen, is hun cliënten nog beter helpen. Door een breder dienstenaanbod, bijvoorbeeld. En de grotere kantoren die dat aanbieden, krijgen er een extra afzetkanaal bij.”
“Een voorbeeld van samenwerking tussen kantoren? Er zijn er zoveel. Een tijd terug was er een sterfgeval in een kantoor, in een zeer drukke periode. Andere kantoren zijn toen bijgesprongen. Fijn voor de klanten, fijn voor dat kantoor. Dus nee, ze zien elkaar niet als concurrenten. Dat laat de markt vandaag ook niet toe.”
Welke trends bepalen de accountancy momenteel?
“De krapte op de arbeidsmarkt is uitdaging nummer één. Niet alleen voor de accountant, ook voor de KMO. Vind vandaag maar eens een CFO. En niet elke ondernemer heeft een financieel departement. Zo vergroot de behoefte aan degelijk financieel advies en verruimt de rol van de accountant. Da’s een opportuniteit. Want het gaat over vertrouwelijke zaken: hun geld, de groei van hun bedrijf, kinderen laten instappen of niet, investeerders aan boord halen. Dat deel je niet met 20 mensen. De verbreding wil niet zeggen dat er straks geen plaats meer is voor kantoren die zich enkel richten op accountancy of een niche daarbinnen, en zich voor andere vragen laten ondersteunen, bijvoorbeeld door de PIA Group. Zulke spelers gaan er blijven zijn. Waarom de consolidatie in de accountancy zo hard gaat? De markt dwingt ons, samen met de vergrijzing. Veel kleinere kantoren worden geleid door de stichter die straks met pensioen gaat. Zonder opvolger is een overname de logische keuze.”
“Nog een trend is uiteraard de digitalisering. Door de drukte van alledag verloopt die weliswaar trager dan zou kunnen, maar ze vordert. De elektronische factuur komt er hoe dan ook aan. De personenbelasting is straks bijna volledig geautomatiseerd. En de btw-aangifte volgt. Dat het allemaal wat trager gaat dan technisch mogelijk, is niet per se negatief. Het biedt ons de ruimte om te groeien en ons aan te passen. Mocht morgen alles enkel nog digitaal zijn, zou dat een pak problemen geven.”
In je nieuwjaarsboodschap had je het de vorige jaren over de hoge werkdruk in de accountancy. In hoeverre kan PIA daar iets aan doen?
“Als een kantoor een probleem heeft, springen andere bij. Dat wordt niet opgelegd, wel wordt de vraag gesteld wie hulp kan bieden, en wij faciliteren de samenwerking. Dat is de kracht van de groep. En tot nu hebben we altijd een oplossing gevonden. De arbeidskrapte gaan we natuurlijk niet in ons eentje oplossen, maar door samenwerking kunnen we de impact wel beperken. En doordat onze kantoren kennis delen krijgt iedereen waardevolle tips over efficiëntie.”
Je sprak in je nieuwjaarsboodschap ook over de ideale werkplek. Wat is die voor jou?
“Een plek waar je je gelukkig voelt en je je kunt ontplooien. Wie gelukkig is in z’n job, doet het ook goed voor de klanten. Als je tegen je zin opstaat om te gaan werken, straal je dat uit.”
PIA Group is intussen ook al een tijd actief in Nederland. Vanwaar de oversteek?
“Omdat het PIA-model er nog niet bestond. We zijn er in 2022 gestart met Brouwers Accountants & Adviseurs. Die waren al benaderd door andere groepen, die de klassieke werkwijze volgen: overnemen en integreren. Dat wilde de familie Brouwers niet, het zijn echte ondernemers die zelf hun koers willen blijven bepalen. En dat doen ze binnen PIA. Vandaag telt PIA Group Nederland al 15 kantoren met meer dan 500 medewerkers. Onze Belgische accountants in de grensstreek vinden hun collega’s in Nederland. Mooi om te zien.”
Recent kondigden jullie de eerste stap in Wallonië aan.
“Klopt, ook in de Franstalige markt is onze combinatie van schaalgrootte met behoud van lokale eigenheid uniek. We betreden deze markt dan ook met grote ambities. PIA is vanuit Roeselare gestart, en is zo eerst in Vlaanderen en daarna ook in Brussel gegroeid. Wij volgen onze kantoren en hun klanten. We willen vaste voet aan de grond krijgen in Wallonië, met kantoren die ook klanten hebben in Luxemburg en Frankrijk. Misschien gaan we ook naar die landen uitbreiden. Maar da’s nog toekomstmuziek.”
Wat blijft je belangrijkste boodschap voor de toekomst?
“Samen groeien: dat wordt de kern. En groeien, dat doe je met mensen. Ja, de digitalisering is belangrijk, maar het zijn wel onze mensen die het gaan doen. Dat het PIA-model werkt, komt door de kracht van mensen. Samenwerking op kantoren, tussen kantoren en met het PIA-hoofdkantoor.”
Interview en tekst door
Pieter-Jan