20/04/2024

Boekhoudsoftware adviseren aan je klant: waarom en hoe doe je dat?

Dit artikel verscheen eerder bij Exact.

Van invoerwerk tot adviesverlening: als ondernemer van een accountants- of administratiekantoor wil je die taken liefst zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Ze moeten snel, makkelijk en vooral goed uitgevoerd worden. Om dat te kunnen bereiken, is het handig als je klant werkt op de manier die jij fijn vindt. Met de software van jouw voorkeur. Maar hoe krijg je de klant zover om met Exact Online te werken? Met onze tips, inclusief video, pak je software-advies slim aan.  

Waarom geef je software-advies?

In een eerder artikel schreven we al waarom het interessant is dat meer klanten met jouw favoriete software werken. Gebruikt iedereen hetzelfde pakket, dan kan je je efficiëntie enorm verbeteren. Je automatiseert arbeidsintensieve taken, stroomlijnt rapportages en maakt samenwerking met je klant makkelijker. Hierdoor kan jij de factureerbare uren maximaliseren, meer doen in minder tijd of net tijd vrijmaken voor nieuwe klanten en (advies)diensten. Wanneer je klant een ander pakket – of helemaal geen boekhoudsoftware – gebruikt, verlies je die efficiëntie.

5 tips voor succesvol software-advies

1. Bedenk een strategie

Mensen houden niet zo van verandering. Een nieuwe software gebruiken of anders moeten werken, is een grote stap. Je hebt een plan van aanpak nodig om klanten te overtuigen van de software die je aanbeveelt. Bedenk vooraf wie je gaat benaderen, hoe je met hem of haar gaat communiceren, welke voordelen je gaat opsommen en hoe je eventuele angst voor de overstap kunt wegnemen. Laat zien dat je je inleeft in de situatie van de klant en hoe je met boekhoudsoftware hun werkdag, bedrijfsresultaat, beslissingen en inzichten kunt verbeteren.

2. Kies het juiste moment

Merk je dat een klant steeds meer vragen stelt over zijn financiële situatie? Dan kan dat een teken zijn dat hij nood heeft aan nieuwe boekhoud- en bedrijfssoftware. In plaats van alleen de antwoorden op de vragen te geven, is het goed om vragen terug te stellen. Waarom vraagt je klant dit? Wat wil hij bereiken? Hoe kan jij hem verder helpen? Ook het begin van een nieuw boekjaar of een uitbreiding van de boekhouding zijn goede momenten. Het is best ook mogelijk dat de klant wil inzetten op elektronische facturatie en voor zijn bedrijf op zoek is naar de meest geschikte optie om te voldoen aan de Peppol verplichting die er aankomt.

3. Leg de voordelen uit

De overstap naar Exact Online is geen hogere wiskunde. Maak het dus vooral niet te moeilijk en breng je software-advies enthousiast. Het is niet nodig om alle functies van het boekhoudpakket uit te leggen. Je klant tonen hoe Exact Online helpt bij het bereiken van de doelen – bijvoorbeeld groei, meer inzicht, beter voorraadbeheer, meer projectbeheersing, snellere facturatie, eerder betaald krijgen – is genoeg. Geef ook eens een voorbeeld van een klant die al is overgestapt en wat Exact Online hem of haar heeft opgeleverd.

Licht zeker ook de klant in over de extra steunmaatregelen wat betreft de investering in een nieuw softwarepakket.

Om de overgang voor hen vlotter te laten verlopen, heeft de Belgische overheid beslist dat elke eenmanszaak of kmo kan genieten van een kostenaftrek van 120% in de inkomstenbelasting met betrekking tot gestructureerde elektronische facturatie. Voor grotere bedrijven geldt hetzelfde principe, maar dan in de vorm van een investeringsaftrek. Concreet zijn die aftrekbare kosten abonnements- of advieskosten voor e-facturatiesoftware, zoals persoonlijke consultancy. De maatregel geldt voor het belastbaar tijdperk 2024 tot en met 2027. Om maximaal je kosten voor e-facturatiesoftware te kunnen aftrekken, kan je er dus best vroeg mee beginnen.

Weten hoe anderen software-advies aanpakken? Bekijk in dit artikel hoe Kantoor Feys de drukke periode op het einde van het kwartaal afvlakte door samenwerken in Exact Online te adviseren.

4. Houd het gesprek op gang

Klanten overtuigen om met (nieuwe) boekhoudsoftware te werken, is een proces. Ze stappen niet ineens over na één gesprek. Geef hen de tijd om te beslissen. Wel is het slim om de vinger aan de pols te houden door regelmatig op je advies terug te komen. Haal Exact Online aan in nieuwsbrieven, e-mails of persoonlijke gesprekken die je voert.

Wil jij je klant makkelijk en snel uitleggen wat de verschillende samenwerkingsmogelijkheden in Exact Online zijn? Bekijk en deel deze video met je klant.

Samenwerkingsvormen
Samenwerkingsvormen: Met Exact Online kun je op verschillende manieren met je klanten samenwerken.

5. Toon hoe het werkt

Het is natuurlijk goed om over een nieuwe software te praten. Maar vaak bereik je nog het meeste door gewoon te tonen hoe het pakket werkt. Breng een groepje klanten samen voor een demosessie, bijvoorbeeld met een lekkere lunch erbij. Behandel alleen de belangrijkste voordelen (details zijn meer geschikt voor een een-op-eengesprek). Geef live demo’s van het softwaregebruik, vertel hoe je de software inzet voor je eigen administratie en deel succesverhalen van andere klanten. Of beter nog: nodig een ​​klant uit die Exact al gebruikt en laat hem of haar vertellen en vragen beantwoorden. Vergeet niet na de sessie contact te houden met de aanwezigen (zie tip 4). Zo benut je het momentum optimaal en haal je zoveel mogelijk uit je inspanningen.

Wil jij een succesvolle klantensessie organiseren? Bekijk hier de klantensessie toolbox die we speciaal voor jou gemaakt hebben.

Zelfs al heb je alle stappen doorlopen, soms zul je klanten hebben die nog niet klaar zijn om zelf boekhoudsoftware te gebruiken of over te stappen naar het pakket dat jij verkiest. Het enige wat je dan kan doen, is met aandacht naar je klant blijven luisteren, succesverhalen blijven delen en het op een ander moment opnieuw bespreken.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Van koudwatervrees naar actie: zo maak je de digitale sprong

Peppol, AI, veranderende wet- en regelgeving, veeleisende klanten en de zoektocht naar medewerkers: het zijn, zoals je w...

Het Grote Peppol Handboek

Wil je meer te weten komen over Peppol? Ben je benieuwd naar de  concrete voordelen van e-invoicing? Of hoop je om je on...

Visma haalt omzet van 2,8 miljard euro in 2024

Visma heeft in 2024 een recordomzet van 2,8 miljard euro behaald, een groei van 17 procent ten opzichte van 2023. De EBI...

E-facturatie is een investering, maar wel één die de moeite waard is

Peppol blaast zijn hete adem in de nek van ondernemers. Vanaf volgend jaar is het voor elke onderneming in ons land verp...

StarApps begint met e-facturatietool Cashfeed

De Gentse startupstudio StarApps lanceert een nieuwe startup: Cashfeed. Deze e-facturatietool ontvangt, verwerkt en behe...

"Bij ons is digitalisatie geen fetish. Het moet renderen."

Digitalisering, artificiële intelligentie en technologie: een zegen of een vloek? Geert Hutsebaut, vennoot bij Oostboek,...

Nu al 100% klaar voor 1 januari 2026

Numbercrunchers geeft het goede voorbeeld op het vlak van Peppol. In onze snel veranderende wereld is digitalisering nie...

Beter advies door data te delen

Kantoren die hun data anoniem delen met aiGust, het Leuvense platform voor post-accounting, krijgen toegang tot sectorin...

Waarom Peppol niet altijd automatische verwerking betekent

Stap niet in de val om te denken dat Peppol gegarandeerd zorgt voor 100% automatische verwerking. Want hoewel dit intern...

“Standaardisering verhoogt je waarde, of je nu een verkoop overweegt of niet”

Consolidatie is al langer niet meer weg te denken uit het Belgische accountancylandschap: regelmatig nemen grote account...

Hallucinatie binnen AI: Hoe betrouwbaar is het kennisbeheer op jouw kantoor?

AI belooft accountantskantoren efficiënter te maken, kennis toegankelijker te organiseren en razendsnel antwoorden te le...

Silverfin & Accounton: vragen van accountants over personenbelasting

In het webinar van 11 maart presenteerden  Silverfin en Accounton een nieuwe geïntegreerde oplossing voor het optim...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.