Digitalisering, artificiële intelligentie en technologie: een zegen of een vloek? Geert Hutsebaut, vennoot bij Oostboek, hoeft er niet lang over na te denken. In een verhelderend interview met AccountancyVandaag sprak Geert over de evolutie van de accountancysector, de positieve impact van technologie en de toekomst van het beroep. “Digitalisering en AI zijn voor ons geen modeverschijnsel. Er is geen weg terug – en dat is maar goed ook.
Technologie als katalysator voor vooruitgang
Het Brugse Oostboek, opgericht in 1980 door Geerts vader, blijft tot op vandaag een familiaal bedrijf met een duidelijke filosofie: meedenken en méér denken, samen met de ondernemer. Digitalisering en de omarming van technologische vooruitgang vormen hierin een cruciaal aspect. “AI is écht alles. Als je daar als kantoor verstandig mee leert omgaan door de juiste software in huis te halen, is het een krachtig hulpmiddel dat ons in staat stelt méér te doen.”
De groei van Oostboek bevestigt dit, met een mooie jaarlijkse groei van 10-15%. Ondertussen telt Oostboek zeven vennoten en 25 collega’s, met een uitgesproken ambitie om verder door te groeien naar veertig medewerkers. Hutsebaut nuanceert:
“We willen niet groeien om te groeien. Onze waarden, visie en persoonlijke begeleiding blijven voorop staan.” Geert Hutsebaut
Oostboek is veel meer dan een klassiek boekhoudkantoor. Naast de klassieke boekhouding voor klanten, zorgen ook heel wat medewerkers voor juridische en fiscale ondersteuning. “Ook het sociale luik wordt gecoverd. Dit toont onze kracht: we groeien gestaag door mond-aan-mondreclame, maar versterken ook onze positie door acquisities. Met als uiteindelijke doel? Onze klanten in hun totaliteit begeleiden.”
De accountant 2.0 als sparringpartner
“De rol van de accountant is tijdens de afgelopen jaren enorm veranderd. En hoewel dat buiten kijf staat, voelen we dat eigenlijk niet zo aan in onze dagdagelijkse werkzaamheden,” vertelt Hutsebaut. “Wij zijn altijd accountants geweest die dicht bij onze klanten willen staan, die empathisch willen meedenken, die klantencontact enorm leerrijk vinden. We bezaten de soft skills al die vandaag zo belangrijk geacht worden. Dat is een stukje van ons dna.”
Boekhouden is volgens Geert Hutsebaut geen passief proces meer van louter en alleen cijfers registreren. “Een boekhouding zonder klantcontact, zonder wisselwerking of zonder digitale manier van werken bestaat niet meer. Die kantoren gaan er integraal uit – en dat in de zeer nabije toekomst.” Daarnaast predikt Hutsebaut ook voor meer ondernemerschap onder de accountants:
“We moeten als kantoor durven streven naar een totaalbegeleiding van A tot Z. En dus ook de juiste mensen, expertises en specialismen in-house aantrekken.”
De cijfers als vertrekpunt, niet als eindpunt
Je merkt het meteen: het naleven van deadlines is geen doel meer op zich. Het is een minimale vereiste geworden. Geert legt uit: “Voor ons is het louter een springplank, een voedingsbodem om een constructief gesprek aan te gaan, om ons als sparringpartner op te stellen en om mee beslissingen te nemen. We zitten soms zelfs mee aan tafel bij bestuursvergaderingen.” Dat meedenken en ‘meer denken’ gaat dus erg ver bij Oostboek. “Wij nemen soms klanten bewust niet aan als we merken dat ze enkel een ‘cijferaar’ zoeken.”
Waar de cijfers kloppen, begint het pas. “Accountants moeten echt anders durven denken. Zélf meer ondernemen,” benadrukt Hutsebaut. “Kantoren die enkel blijven focussen op deadlines of wettelijke verplichtingen, bestaan straks niet meer.” Ook in tijden van consolidatie is een modern kantoor van vitaal belang. “Je cijfert jezelf als kantoor volledig weg als je niet mee kunt. Want hoe kan je voor je klanten impact maken als je zelf achterop hinkt?”
De toekomst begint gisteren, niet morgen
Naast digitalisering en een bredere dienstverlening, staat welzijn op het werk hoog op de agenda bij Oostboek. “Tijdens onze jaarlijkse offsite analyseren we onze processen grondig. Het viel ons op dat er enorm veel tijd verloren ging aan onze oude software, waardoor onze medewerkers soms met de handen in het haar zaten, ondanks de flexibele uren, vrije vrijdagnamiddag en mogelijkheden tot telewerk. Dat kon niet langer.”

Om die reden ging Oostboek op zoek naar een nieuwe softwarepartner. “We spraken met heel wat spelers op de markt, maar uiteindelijk bleek Horus voor ons kantoor de beste keuze. Het was een haast unanieme beslissing, mede gedragen door de vele positieve aanbevelingen van collega-boekhouders.” Horus bood Oostboek een 100% geïntegreerde oplossing, met Falco als klantportaal en Nebra als krachtige rapporteringstool:
“Door voor Horus te kiezen, bundelen we alles in één systeem: we hebben pre-accounting, accounting en post-accounting bij één en dezelfde partner.”
Hello from the other side: 3 concrete tips
Om dit interview af te sluiten deelt Geert Hutsebaut nog drie tips voor accountantskantoren die een softwarepartner zoeken. “Er zijn erg veel concurrerende spelers op de markt, die allemaal claimen om onze razendsnelle sector een stapje voor te blijven. Het is daarom cruciaal om met verschillende partijen aan tafel te zitten, om op die manier een weloverwogen keuze op de lange termijn te maken.” Zijn tips vind je hieronder:
- Ga voor een menselijke aanpak: “Horus, met Gunther als onze rechtstreekse contactpersoon, heeft ons persoonlijk begeleid. Dit zorgde voor meer vertrouwen en een sterk partnerschap.”
- Zet hard in op synchronisatie: “Horus slaagt erin om pre-accounting, accounting en post-accounting in één systeem te bundelen. Een unieke positionering, die resulteert in meer efficiëntie en rendement.”
- Kies voor een gedreven team: “Een pluim aan Horus’ team achter de schermen. Ze nemen onze vragen serieus, koppelen zo snel mogelijk terug en springen te allen tijde voor ons in de bres.”