De Belgische tak van consultant BDO participeert via een kapitaalsverhoging in het kapitaal van de Antwerpse scale-up Odot, het snelgroeiende digitale energiemanagement-platform dat energiecontracten van bedrijven opvolgt en proactief heronderhandelt. Samen met Odot wil BDO bedrijven helpen met de meest voordelige én duurzame energiestrategie voor de toekomst. “Via de koppeling met onze AI-tool aiGUST, dat we samen met sectorgenoten lanceerden, kunnen we te hoge energiefacturen detecteren en via Odot optimaliseren. Zo kunnen we via energie-accounting bedrijven helpen om kosten te drukken én om gericht te verduurzamen”, legt CEO Peter Van Laer uit.
Bedrijven hebben de afgelopen jaren hun energiekosten de pan zien uitswingen. Het optimaliseren van gas- en elektriciteitscontracten is dus pertinenter, maar ook ingewikkelder dan ooit. Zeker met de vele wijzigingen in de kostenstructuur die zijn doorgevoerd, het capaciteitstarief dat geïntroduceerd werd en de volatiliteit en onvoorspelbaarheid van de energiemarkt.
Een energiemanager zoals Odot is voor vele bedrijven dan ook zeer relevant. Het digitale platform voor bedrijven, in 2017 opgericht door doorgewinterd energie-expert Chris Elbers, kende een pijlsnelle groei en bespaarde zijn klanten de voorbije jaren miljoenen aan energiekosten.
De scale-up weet immers perfect hoe energiecontracten zijn opgebouwd, waar de verdoken marges en risico’s zitten, welke administratieve kosten worden aangerekend, hoe de koppeling met de groothandelsprijzen gebeurt en wat de mogelijkheden zijn om te optimaliseren. Het platform, waarop bedrijven via een dashboard alles zelf kunnen volgen, is ook in staat om slimme laadpalen, batterijen en omvormers van zonnepanelen aan te sturen en heeft recent een ‘alarm’ toegevoegd voor piekverbruik om het capaciteitstarief te vermijden.
De juiste energiestrategie voor meer duurzaamheid
Deze kennis van de details van energiecontracten en de proactieve, digitale opvolging zijn dan ook waarin consultant BDO een grote meerwaarde in ziet voor duizenden van zijn klanten. “Vooral productiebedrijven en bedrijven met meerdere vestigingen hebben alle belang bij een goed doordachte energieaankoop-strategie. Niet alleen om de huidige kosten te drukken maar ook om de toekomstige energiekosten beter in te schatten en aan risicospreiding te kunnen doen. Zo kunnen we verrassingen zoals de afgelopen jaren vermijden”, legt CEO Peter Van Laer uit. “Verder willen we hen ontzorgen en begeleiden in de toenemende complexiteit van energiebevoorrading en -beheer en hen helpen bij de evolutie naar meer duurzaam ondernemen en ESG-rapportering. Het wordt voor bedrijven immers des te belangrijker om een solide, betaalbare en duurzamere energie-aanvoer te installeren naar de toekomst, rekening houdend met de energietransitie. Dankzij de expertise van Odot, kunnen we klanten nog beter adviseren met de integratie van laadpaal-infrastructuur, zonnepanelen of windmolenparken.”
Slim vergelijken dankzij AI
En dit alles wil BDO zo proactief mogelijk doen met de hulp van de AI algoritmes van aiGUST, de fintech startup dat het samen met verschillende sectorgenoten opstartte. “In aiGUST verzamelen we geanonimiseerde boekhoudkundige data van bedrijven van verschillende Belgische accountants”, legt Peter Van Laer uit. “Met deze unieke tool kunnen we dankzij artificiële intelligentie bedrijven makkelijk met elkaar vergelijken en analyses en voorspellingen maken op vele parameters. Waaronder bijvoorbeeld energie. Zo kunnen we proactief checken of een bedrijf te veel betaalt voor zijn energie ten opzichte van bedrijven in dezelfde sector, van dezelfde grootte, etc. Op deze manier kunnen we samen met hen onderzoeken hoe dit komt en of we hen kunnen helpen dit beter en duurzamer te organiseren. Naast onze eigen expertise, kunnen we hen met een energiemanager als Odot een gespecialiseerde, innovatieve oplossing aanreiken.”
Internationalisering en groei
Odot-CEO Chris Elbers is enorm blij met de participatie van BDO. “Al van bij het eerste contact met BDO voelden we een echte klik. Zowel op het vlak van de menselijke cultuur als de digitale mindset en de professionaliteit”, vertelt oprichter en CEO Chris Elbers. “Ik ben ervan overtuigd dat we samen bedrijven echt kunnen helpen om hun energiebeheer te optimaliseren.”
Odot heeft dan ook straffe ambities voor de komende jaren, samen met BDO. “We willen aan energie-accounting doen voor onze klanten. Dankzij de professionalisering en de ervaring die BDO toevoegt, kunnen we ons forse groeitraject nog versnellen, onze digitale oplossingen verder uitbouwen en onze klantenportefeuille verveelvuldigen. Daarnaast lonkt ook een internationale werking,” besluit Chris Elbers.