13/12/2024

SBB zet AI in op vernieuwd online platform mySBB

Vanaf 2026 zullen bedrijven onderling enkel nog via e-invoicing facturen mogen verzenden en ontvangen. Vele bedrijven wachten daar niet op en zetten nu al in op een doorgedreven digitalisering. Intussen breidt SBB zijn online klantenplatform mySBB uit. Met integratie van artificiële intelligentie. Daarmee is het bedrijf zijn tijd ver vooruit en wil het zijn klanten verder ontzorgen door ook via deze weg advies op maat te verlenen aan de aangesloten klanten via het portaal.

“Digitalisering is altijd onze prioriteit geweest”, vertelt Davy Haesen, directeur ICT-CIO bij SBB. “Het verkleint de papierberg en het vergroot onze efficiëntie. Ook en vooral voor onze klanten. Via onze tools sbbSLIM en sbbFACT kunnen onze klanten facturen en bonnetjes opladen en kunnen ze facturen, offertes en bestelbonnen uitsturen. Maar nu zetten we een stap verder met de vernieuwing van ons platform mySBB. We integreren intelligentie in het platform zodat ondernemers aan de hand van data in hun dossier advies op maat krijgen. Denk daarbij aan de afschrijving van een bedrijfswagen die bijna afloopt. Als ondernemer wil je daar vooraf van op de hoogte zijn zodat je voldoende tijd hebt om je opties af te wegen en een nieuwe wagen te leasen of aan te schaffen. Bovendien zal het platform ook lerend zijn zodat het systeem zichzelf kan verbeteren uiteraard door de input die onze medewerkers en experten inbrengen.”

In eerste instantie krijgt het digitale platform een opfrissing met een vernieuwd design en verbeterde gebruikerservaring. Frequent zullen er nieuwe releases zijn met nieuwe functionaliteiten, waaronder het AI-gestuurd advies en zullen we de communicatie tussen onze klanten en dossierbeheerders meer en meer integreren. De ambities die SBB heeft met het online platform mySBB zijn dan ook hoog.

Raf Dom, CEO SBB: “Als ondernemerscoach bieden onze medewerkers persoonlijk advies aan onze klanten. mySBB laat ons toe om nog meer proactief advies te geven. Dit advies vloeit enerzijds voort uit de persoonlijke kennis van onze medewerkers, anderzijds uit de AI-data die we verzamelen en analyseren.”

“Wij willen een trendsetter blijven. We zien in dat digitalisering heel veel voordelen biedt, uiteraard ook gevaren kan inhouden, maar daar zijn we op voorzien. Onze klanten verwachten ook van ons dat wij hen ontzorgen en dat wij hen proactief advies verlenen. Advies waar ze iets mee kunnen. De administratieve last afbouwen is een belangrijk element, maar is lang niet meer het eerste waar wij aan denken in ons vernieuwd platform. Die administratieve last hebben we al verlicht met onze eerdere tools die trouwens geïntegreerd zijn in mySBB. Waar klanten echt iets mee zijn is advies op basis van hun cijfers, hun resultaten. En als we daar via artificiële intelligentie kunnen toe bijdragen, dan zullen we de eerste zijn om dat toe te passen. Op die manier zetten we als SBB de toon. En dat mag je ook verwachten van een bedrijf dat 600 medewerkers telt en 23.000 klanten,” besluit Raf Dom.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

 “Ik ben meer ontspannen en straal dat ook uit” – Frank Soenen over wat digitalisering doet voor een mens

Rust in het hoofd. En tijd voor ontspanning: eigen groenten en fruit kweken in z’n moestuin, en kippen houden. Voor Fran...

“De klant verwacht snelle, correcte inzichten, en daarvoor heb je software nodig” – Lennert Coopman van Cobofisk

Acht jaar geleden stapte Lennert Coopman in de zaak van z’n vader Luc. Sindsdien bouwen ze Cobofisk in Aalter samen met ...

“Wie z’n kantoor runt als een bedrijf, is klaar voor de toekomst” (Tim Wynant)

De accountant wordt bedrijfsleider. Die shift ziet Tim Wynant van Meraki sinds een jaar of vijf. “Collega’s die hu...

‘Practice what you preach’: een verfrissende kijk op duurzaamheid bij SBB

Bij SBB staat duurzaamheid centraal, zowel binnen het bedrijf als in de dienstverlening aan klanten. Sara Kelchtermans, ...

Ondanks opmars van AI is er recordaantal zelfstandige accountants in ons land

Al blijft het een knelpuntberoep, een analyse door Acerta n.a.v. de Dag van de Accountant Naar aanleiding van de Dag van...

Accountancy- en advieskantoor SBB trakteert

Na een drukke periode van inspannen, mogen de collega’s van SBB vandaag heerlijk ontspannen. Het accountancy- en adviesb...

Chris Vandecasteele, Vadecas & Partners: “In dit dashboard behouden we vlot overzicht op ruim 800 dossiers”

Het Gentse Vadecas en Partners kent onder impuls van Chris Vandecasteele sinds 2007 een gestage groei dankzij een duidel...

Nieuw: de ‘accountancymanager’ als eerste aanspreekpunt voor de klant

Dfisc uit Brugge is geen accountancykantoor van dertien in een dozijn. “Ik durf gerust zeggen dat we een nichekantoor zi...

Sven Helsen (KMG Accountants): “Goeie communicatie met je klant is geen detail, maar de essentie”

Als accountant het verschil maken voor je klanten? Drie manieren, zegt Sven Helsen: communiceer, communiceer en communic...

Hoe staat het met de digitalisering in Franstalig België? In gesprek met Accountant Cludts uit Wemmel: “Stilstaan is achteruitgaan"

Op een zonovergoten dag had AccountancyVandaag het genoegen om een interview met Anouk Cludts af te nemen over de boeien...

Postgraduaten aan Fiscale Hogeschool zullen sneller tot de titel “gecertificeerd belastingadviseur” leiden

Vanaf het academiejaar 2024 zullen de postgraduaten Fiscale Wetenschappen en Fiscaal Recht & Fiscale Praktijk snelle...

Particulieren kunnen voortaan elkaars belastingaangifte invullen

Wie nu al hulp krijgt van een naaste om veelvoorkomende fiscale handelingen in zijn plaats uit te voeren of dat in de to...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.