13/12/2024

SBB zet AI in op vernieuwd online platform mySBB

Vanaf 2026 zullen bedrijven onderling enkel nog via e-invoicing facturen mogen verzenden en ontvangen. Vele bedrijven wachten daar niet op en zetten nu al in op een doorgedreven digitalisering. Intussen breidt SBB zijn online klantenplatform mySBB uit. Met integratie van artificiële intelligentie. Daarmee is het bedrijf zijn tijd ver vooruit en wil het zijn klanten verder ontzorgen door ook via deze weg advies op maat te verlenen aan de aangesloten klanten via het portaal.

“Digitalisering is altijd onze prioriteit geweest”, vertelt Davy Haesen, directeur ICT-CIO bij SBB. “Het verkleint de papierberg en het vergroot onze efficiëntie. Ook en vooral voor onze klanten. Via onze tools sbbSLIM en sbbFACT kunnen onze klanten facturen en bonnetjes opladen en kunnen ze facturen, offertes en bestelbonnen uitsturen. Maar nu zetten we een stap verder met de vernieuwing van ons platform mySBB. We integreren intelligentie in het platform zodat ondernemers aan de hand van data in hun dossier advies op maat krijgen. Denk daarbij aan de afschrijving van een bedrijfswagen die bijna afloopt. Als ondernemer wil je daar vooraf van op de hoogte zijn zodat je voldoende tijd hebt om je opties af te wegen en een nieuwe wagen te leasen of aan te schaffen. Bovendien zal het platform ook lerend zijn zodat het systeem zichzelf kan verbeteren uiteraard door de input die onze medewerkers en experten inbrengen.”

In eerste instantie krijgt het digitale platform een opfrissing met een vernieuwd design en verbeterde gebruikerservaring. Frequent zullen er nieuwe releases zijn met nieuwe functionaliteiten, waaronder het AI-gestuurd advies en zullen we de communicatie tussen onze klanten en dossierbeheerders meer en meer integreren. De ambities die SBB heeft met het online platform mySBB zijn dan ook hoog.

Raf Dom, CEO SBB: “Als ondernemerscoach bieden onze medewerkers persoonlijk advies aan onze klanten. mySBB laat ons toe om nog meer proactief advies te geven. Dit advies vloeit enerzijds voort uit de persoonlijke kennis van onze medewerkers, anderzijds uit de AI-data die we verzamelen en analyseren.”

“Wij willen een trendsetter blijven. We zien in dat digitalisering heel veel voordelen biedt, uiteraard ook gevaren kan inhouden, maar daar zijn we op voorzien. Onze klanten verwachten ook van ons dat wij hen ontzorgen en dat wij hen proactief advies verlenen. Advies waar ze iets mee kunnen. De administratieve last afbouwen is een belangrijk element, maar is lang niet meer het eerste waar wij aan denken in ons vernieuwd platform. Die administratieve last hebben we al verlicht met onze eerdere tools die trouwens geïntegreerd zijn in mySBB. Waar klanten echt iets mee zijn is advies op basis van hun cijfers, hun resultaten. En als we daar via artificiële intelligentie kunnen toe bijdragen, dan zullen we de eerste zijn om dat toe te passen. Op die manier zetten we als SBB de toon. En dat mag je ook verwachten van een bedrijf dat 600 medewerkers telt en 23.000 klanten,” besluit Raf Dom.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Zwitserland biedt een overvloed aan opportuniteiten voor AI-startups

In Zwitserland, een land dat bekend staat om zijn technologische vooruitgang en bedrijfs-ecosysteem, floreert de AI-indu...

“Een accountant moet méér zijn dan louter een cijfermens”

In een nieuwe blogreeks interviewt AccountancyVandaag ondernemers over hun samenwerking met hun accountant. Vandaag: Chr...

Van voorzichtig verkennen naar kernstrategie: nieuwe studie toont dat CFO’s nu volledig inzetten op AI

Het onderzoek van Salesforce onthult ook dat CFO’s ROI herdefiniëren naarmate AI-agents een meer strategische rol in hun...

Accountantskantoor Van Coile & Partners versterkt positie met toetreding tot Complium

Accountantskantoor Van Coile & Partners heeft zich aangesloten bij Complium, een samenwerkingsverband van innovatiev...

Van burn-out naar balans: hoe digitalisering het verschil maakt 

Familie-uitstapjes en wandelen met de club Land van Rhode: Alexandra Stevens trekt er graag tijd voor uit. Na een burn-o...

Profisc+ uit Herselt wordt het 44ste kantoor van PIA Group in België

PIA Group breidt zijn aanwezigheid uit naar de Zuiderkempen. Met de toetreding van Profisc+ krijgt de snelst groeiende a...

Fidushare en AccountancyVandaag bundelen krachten

AccountancyVandaag kondigt met trots een nieuwe strategische samenwerking aan met Fidushare, een innovatief digitaal pla...

Gecertificeerde accountants zorgen voor cruciale waardering voor meerwaardebelasting

Vanaf 1 januari 2026 voert de federale regering een nieuwe belasting in op financiële meerwaarden. Dit heeft niet alleen...

Het Duitse Intaria sluit zich aan bij het pan-Europees van Moore 

Moore Belgium, Moore DRV, Moore Kingston Smith en Moore Ireland, werken samen aan de uitbouw van een pan-Europese groep,...

De verborgen winst van kennis: ontdek de ROI van Knowlex

We kennen het allemaal. Je weet dat het ergens moet staan. Dat ene advies, die handige handleiding, dat model dat je col...

GenIA-L Assistant verlicht werk van fiscale professionals aanzienlijk 

Larcier-Intersentia, een toonaangevende speler in juridische en fiscale kennis, lanceert GenIA-L Assistant, een baanbrek...

AI: de hype voorbij, tijd voor implementatie

Moeten accountants echt met AI leren werken om relevant te blijven? AI is overal en de stroom aan nieuwe ontwikkelingen ...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.