Vijf kroketjes met vijf verschillende kazen, geserveerd in een kartonnen voetje. Als het aan Bockie ligt, kan je zijn ‘kaasteentjes’ straks in elke frituur bestellen. En als ze een smeuïg succes worden, is dat mee de verdienste van accountant Steff. “‘Want zonder mijn accountant, geen eigen frituursnack’. Met die insteek lanceren we vandaag de tweede editie van ‘Accountants Van Morgen’, een campagne om jongeren te laten kennismaken met de mogelijkheden van het beroep. Want jaar na jaar kiezen steeds minder studenten voor de richting accountancy”, vertelt vertegenwoordiger Bart Nelissen. De sector kan rekenen op de steun van de Vlaamse hogescholen, het volwassenenonderwijs én ambassadeur Bockie De Repper. Die sleepte vorige maand nog een Jamie in de wacht voor zijn bijdrage aan de campagne vorig jaar.
Studenten warm maken voor accountancy
Om het beroep van accountant weer aantrekkelijk te maken, bundelden acht belangrijke spelers vorig jaar de krachten: Baker Tilly, BDO, Decupere & Partners, Moore, SBB, Vandelanotte, Van Havermaet en VGD. Vandaag lanceren ze de tweede editie van ‘Accountants Van Morgen’, waarmee ze nog altijd het potentieel van de job willen schetsen én de instroom willen verhogen van studenten die voor accountancy kiezen. Sinds 2019-2020 daalde de instroom met gemiddeld ruim 30% bij vijf hogescholen in Vlaanderen.
In een ludiek filmpje toont campagneambassadeur Bockie De Repper alvast hoe hij erin slaagt zijn dromen waar te maken, samen met zijn accountant. “Een eigen frituursnack uitbrengen, dat heeft altijd op mijn bucketlist gestaan. En omdat er nog niet zoveel kaassnacks zijn in de frituur, bedacht ik de ‘kaasteentjes’: vijf kroketten met vijf verschillende kazen.”
Knelpuntberoep: grote vraag naar financiële profielen
Samen met de sector schaart ook het onderwijs zich achter de campagne. Maar liefst tien hogescholen spannen zich, samen met opleidingsspecialist SYNTRA, extra in om jongeren warm te maken voor een job met toekomst. Op www.accountantsvanmorgen.be kan je succesverhalen lezen en delen, openstaande vacatures inkijken of opleidingen binnen accountancy zoeken. Daarbij willen de initiatiefnemers meteen ook komaf maken met het klassieke beeld van accountant.
Bart Nelissen, vertegenwoordiger van ‘Accountants Van Morgen’: “We willen jongeren laten kennismaken met de gevarieerde jobinvulling van een accountant. Het takenpakket omvat zoveel meer dan cijferwerk. Accountants zijn vandaag adviseurs die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers. Je helpt dromen waarmaken, ideeën concreet stellen, nieuwe producten lanceren… je bouwt oprecht mee aan iemands verhaal. We hopen dat deze campagne jongeren nieuwsgierig maakt naar meer!“
Sinds 2019 staat het beroep van boekhouder-accountant op de lijst van knelpuntberoepen in Vlaanderen. En dit jaar haalt de job zelfs voor het vierde jaar op rij de top tien van knelpuntberoepen. De VDAB-cijfers laten een evolutie zien met een steeds grotere vraag naar accountants (2.462 ontvangen vacatures in januari 2024 vs. 1.729 in januari 2020 – met een piek van 6.540 openstaande vacatures in maart 2022) en een steeds kleiner aanbod aan financiële profielen (maandelijks gemiddeld 784 werkzoekenden in januari 2024 vs. 794 in januari 2020).
Ook bij de acht bedrijven die de campagne lanceren, raken meer dan 400 vacatures maar niet ingevuld. De zoektocht naar geschikt personeel blijft het grootste pijnpunt voor de sector. Dat steeds minder jongeren ervoor kiezen om accountancy te studeren, zal het acuut tekort aan financiële profielen op de arbeidsmarkt alleen maar vergroten.