Kmo’ers lopen jaarlijks miljarden aan omzet mis door onbetaalde facturen

Wemmel, 19 januari 2024 – Bijna een kwart (24%) van de Belgische kmo’s ervaart het als een uitdaging om klanten tijdig te laten betalen. 14% van de betalingen verloopt achterstallig en een alarmerende 6% van de facturen blijft zelfs helemaal onbetaald. Dat blijkt uit de tweejaarlijkse KMO Barometer, een studie naar trends en ontwikkelingen van softwarebedrijf Exact bij 527 kmo’s in België.

Paar miljard euro aan oninbare omzet
Kmo’s ervaren een enorme druk om hun facturen tijdig betaald te krijgen. Een kwart van de bevraagde ondernemers meldt dan ook dat het een uitdaging is om klanten zover te krijgen hun facturatie op tijd te laten betalen. 14% van de facturen die bedrijven uitsturen, worden niet tijdig betaald. 6% van die facturen worden uiteindelijk nooit betaald. In totaal gaat het naar schatting om zo’n 3,1 miljard euro* aan omzet die kmo’s niet kunnen innen. Daarnaast bestaat er een constant gat in de cashflow van 1,5 miljard euro als gevolg van late betalingen. 

Vooral in de bouw is er sprake van openstaande facturen (16%). Daar hebben vier op de tien bedrijven moeite met klanten op tijd te laten betalen. 6% van die facturen blijft uiteindelijk onbetaald. In de dienstensector is er dan weer minder sprake van openstaande facturen (13%), maar het uiteindelijk aantal facturen dat niet betaald zal worden, ligt wel hoger: 8%, net als in de productie-sector.

 Achterstallige facturenOnbetaalde facturen
Bouw16%6%
Dienstensector13%8%
Handel11%7%
Productie14%8%
Andere sectoren13%5%
Algemeen14%6%

Sigrid Jansegers, Sales Director bij Exact België ziet een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden: “We zien een positieve evolutie ten opzichte van twee jaar geleden. Toen werd 12% van de openstaande facturen uiteindelijk niet betaald. Dat is ondertussen gehalveerd naar 6%. Toch blijven kleine ondernemers het als een enorme uitdaging zien om klanten tijdig te laten betalen. Daar schuilt natuurlijk ook een stukje psychologie achter. Enerzijds wil je een goede klantrelatie opbouwen, anderzijds wil je niet in een eenzijdige discussie verzeild geraken met wanbetalers.”

Digitalisatie als mentale geruststelling
Opvallend: over de sectoren heen valt op dat kmo’s openstaande facturen niet als een van de grootste uitdagingen zien. Wel geven kmo’s aan dat digitalisatie  een verschil kan maken op vlak van drijfveren en opvolging. 52% van alle kmo’s aangeeft nauwkeurig en realtime overzicht te hebben van verschuldigde en achterstallige betalingen. 

Uit de KMO Barometer blijkt ook dat twee op de drie kmo’s moeite heeft het nauwkeurig de cashflow te voorspellen. Sigrid Jansegers: “Momenteel kijken we naar een gat in de cashflow bij kmo’s van 1,5 miljard euro. Dat is niet weinig. Automatisatie van opvolging en het faciliteren van betalingsopties behoren dan ook tot de basistools om het facturatieproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Via geautomatiseerde reminders en diverse online betalingsopties reduceer je menselijke fouten en neem je zoveel mogelijk drempels weg voor je klanten om te voldoen aan hun betalingstermijnen. Meer nog: voor kmo’ers brengen zulke digitale ingrepen mentale geruststelling.”

De KMO Barometer van Exact wordt sinds 2014 tweejaarlijks uitgevoerd in België en Nederland. Naast algemene rapporten zijn er ook sectorspecifieke resultaten beschikbaar voor de handel, productie, zakelijke dienstverlening, bouw en accountancy. 

Lees verder op de site van Exact

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Een deep-dive in de PB-module van Silverfin: “Een volwaardige personenbelasting in minder dan 15 minuten, daar gaan we voor”

Softwarebedrijf Silverfin timmert al langer dan vandaag aan de weg om hét dataplatform bij uitstek te worden. Met de vol...

Van all-in-one naar one-for-all: “Kantoren die geen enkele koppeling hebben, krijgen het steeds moeilijker”

Wie denkt aan modern boekhouden, denkt aan koppelingen. En wie denkt aan koppelingen? Die denkt natuurlijk aan AdminPuls...

Van klaslokaal tot kantoor: de impact van Silverfin op het vak Accountancy: “We stellen de studenten gerust dat hun toekomstige job niet zal verdwijnen”

Het zijn onzekere tijden voor heel wat studenten Accountancy aan de hogeschool. Met tal van buzzwords als digitalisering...

Bizzcontrol lanceert nieuwe cashflow forecast module

De lancering van de nieuwe cashflow forecast module bij Bizzcontrol is een feit. Voortaan zal je als accountant voor al ...

Boekhoudkantoor Akanta & Partners vaart voortaan onder de vlag van Moore Belgium

Het zat er al een tijdje aan te komen, maar nu kan het gefinaliseerd en wereldkundig gemaakt worden: Boekhoudkantoor Aka...

Olivier Willems wordt CEO van Baker Tilly 

Baker Tilly, actief in audit, accountancy en bedrijfsadvies, kondigt met trots de benoeming aan van Olivier Willems als ...

De Digimeter van IMEC uitgelicht: 5 tips voor de moderne accountant

AccountancyVandaag nam de Digimeter van IMEC grondig onder de loep en spotte vijf belangrijke bevindingen voor jou als m...

Dendooven Consulting en hun frisse blik op accountancy: “Door onze focus op consulting en software claimen we onze plek in tijden van consolidatie”

In een wereld waarin de accountancysector vaak wordt gekenmerkt door rigide structuren en traditionele benaderingen, bew...

“E-invoicing is een zegen voor de werkdruk in de accountancy”

Dat de verplichting op e-invoicing eraan komt, weet je intussen. “En de voordelen zijn zo groot dat je niet tot 2026 moe...

Zo voorkom je dat antiwitwas en compliance bottlenecks worden

Dit artikel verscheen eerder bij AdminPulse. Als accountant zit je altijd in een spagaat. Aan de ene kant wil je klanten...

Welke studenten zijn de beste financiële adviseurs? De winnaars van de Bizzgames zijn bekend

Dé manier om aan te tonen dat de accountancysector uitdagend én creatief is, terwijl je op zoek gaat naar de beste, toek...

Sterke klantengroei voor Visma in Q1

150.000 nieuwe klanten, acht overnames en een record ARR van 2,4 miljard euro Visma behaalde in het eerste kwartaal van ...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.