Een gedurfde start
De zaal verduisterde en een inspirerende film (in een grote Kinepolis cinemazaal met ongeveer 400 Acccountants) schetste de doelstellingen en uitdagingen van Finplex. De toon was gezet: positief en gericht op de toekomst. Glenn en Sven namen het woord en maakten meteen duidelijk: vandaag focussen we op oplossingen.
Eerste première: #SamenImpact
Het #SamenImpact project haalde al €265.000 op van de beoogde €500.000. Ook het ITAA steunt dit initiatief, door een directe bijdrage aan de UGent.
Een veelgehoorde opmerking van accountants: “Is dit niet de taak van de overheid?”. Finplex wil hiermee een positieve trigger zijn en roept alle accountantskantoren op om de helft van hun laatste recruitment fee te schenken aan #SamenImpact. Stop met de vicieuze cirkel van hoge fees en investeer in een diverse en duurzame toekomst voor de sector.
Peter Vanden Houte van ING over onze economie
De openingsvraag voor alle sprekers: “Wat doet een hoofdeconoom eigenlijk een hele dag?” “Ik word betaald om de Financial Times te lezen,” zeggen mijn kinderen (lacht).
Over de economische groei zei Peter dit
- Na de pandemie: herstel, maar nog knelpunten in toeleveringsketens en grondstoffen
- Knaldrang na pandemie: consument koopt liever diensten (bv reizen) dan goederen
- Krimp in aankoop goederen door knaldrang, maar herstel tegen de zomer verwacht
En over de energieprijzen?
- Gasprijzen mogelijks terug hoger door geopolitieke spanningen
- Tarieven wel fors gedaald na twee zachte winters
- Overstap van gas naar vloeibaar gas: voldoende vloeibaar voorhanden, maar te weinig installaties en dus toch krapte?
En de algemene conclusie: de economie herstelt zich goed, maar uitdagingen blijven
“De vastgoedmarkt in België is de meest saaie van Europa. De schok van de hogere rente wordt gecompenseerd door de loonindexering.” (Peter Vanden Houte, ING)
‘Investeren in golven’ met Joris Van Gool, partner bij HG Capital
Wat doe jij dag in dag uit Joris? “Wij zitten achter overnames als Silverfin! Dat begrijpt meteen iedereen in de zaal.”
Wij investeren in golven van automatisering die doorheen verschillende sectoren stromen, zoals accountancy en ook bv het notariaat. Dit proces is al decennia bezig en zal nog lang voortduren, waardoor het een unieke opportuniteit biedt. In België investeren we bijvoorbeeld in een hele tijd in AI-toepassingen voor de accountancysector, alvorens ChatGPT populair werd.
We vinden feedback van accountants cruciaal. We zijn nuchtere investeerders met een lange termijnvisie, en we streven voortdurend naar optimalisatie. De input van accountants helpt ons de juiste golven te identificeren en te besurfen.
HG Capital is aandeelhouder in Visma, en we investeren ook rechtstreeks in andere bedrijven. De beslissing wie investeert waar hangt af van de specifieke opportuniteit. Meestal zijn er verschillende partijen betrokken. We blijven lang aan boord van onze investeringen. Zo investeren we al 18 jaar in Visma. Die lange termijnvisie zit in ons DNA. Slim surfen op de juiste golven is cruciaal. We geloven in de toekomst van de accountancysector, die oa met hogere marges voor adviesverlening de toekomst rooskleurig mogen zien.
De “Rule of 40” is een vuistregel in de software-ontwikkeling die eigenlijk tijdens de pandemie is ontstaan. Het combineert de organische groei van een bedrijf met de winstmarge. Een score van 40 of hoger duidt op een gezond bedrijf dat op lange termijn de juiste keuzes maakt.
Een accountantskantoor dat niet meer groeit maar wel 40% winst maakt, is op korte termijn een prima keuze. Een gemiddelde organische groei van 10% garandeert een duurzame toekomst en is bovendien veel prettiger.
Belangrijke takeaways
- Investeren in golven van automatisering biedt unieke opportuniteiten
- Feedback van accountants is cruciaal voor het identificeren van de juiste golven
- We zijn nuchtere investeerders met een lange termijnvisie
- De toekomst van de accountancysector is rooskleurig
- De “Rule of 40” is een indicator voor de gezondheid van een softwarebedrijf
Merete Hverven, CEO van 184 CEO’s
En opnieuw dé openingsvraag: “Ik ben CEO van 184 andere CEO’s. De kracht zit daar, samen met meer dan 15000 medewerkers.” En Merete vervolgt: “We zijn zo blij met bedrijven als Silverfin en -onze laatste investering- Accountants Academy.”
Ook hier de takeaways
- Starten als softwarebedrijf is moeilijk, groeien is nog complexer. Daar wil Visma bij helpen.
- Duitsland loopt 6 jaar achter in innovatie, maar zal dat snel inhalen
- Visma investeert 20% van hun omzet in nieuwe technologie
- De toekomst van accountancy is grenzeloos, zeker met AI en e-invoicing
- Mensen moeten mee willen veranderen en zich daarbij veilig voelen
- Visma helpt accountants met verandering, die een belangrijke rol spelen in de toekomst
- Visma’s motto is ‘change’, en accountants zitten in de ‘front seat’ van die verandering. Dit is een voorrecht én een verantwoordelijkheid.
Leerstoel UGent #SamenImpact
Wat doet een professor en een medewerker bij UGent? “Haha, lesgeven natuurlijk en studenten laten kennismaken met boekhouden. En veel overleg, oa met studenten die aan hun masterproef werken, data verzamelen en analyseren. En het NABO-project trekken natuurlijk.”
NABO of Nieuwe Aanpak BoekhoudOnderwijs
Steunend op zowel rijke vakinhoudelijke, als vakdidactische kennis werd er een nieuwe aanpak boekhoudonderricht ontwikkeld om leerlingen te laten kennis maken met boekhouden, en zo op een efficiënte en aangename manier inzicht te verwerven in de jaarrekening van een onderneming.
De nieuwe aanpak vertrekt hierbij uit onderstaande basispijlers:
- Starten vanuit de helikopterview: de methode start vanuit het globale beeld en de brede context om pas later de techniek aan te leren.
- Waag de sprong als ondernemer: we introduceren boekhouden aan de hand van een startende onderneming, zodat leerlingen de impact zien van de verschillende beslissingen op de ‘gezondheid’ van de onderneming.
- Inzetten op financiële geletterdheid: hoe ontstaat winst (of verlies) in een onderneming?
- Diepere vorm van leren: het finale doel is meer inzicht te verwerven en minder nadruk te leggen op het vanbuiten leren.
- Actief leren staat centraal: “Learning by doing” eerder dan “learning by watching”.
- Boeiend: inspelen op de interesses en leefwereld van de jongeren.
Help mee om studenten warm te maken voor de wereld van accountancy en ondernemerschap door hoogwaardige onderwijsprogramma’s te bieden vanaf het middelbaar. Meer toelichting nodig?