De accountancywereld maakt zich klaar voor de toekomst. Niet alleen beschikt een groot deel (41%) van de Belgische accountants al over één of meerdere geïntegreerde boekhoudsystemen, ook de overgrote meerderheid (68%) geeft een hoge prioriteit aan digitalisering. Daarnaast geeft ook nog eens 60% aan actief op zoek te zijn naar digitale oplossingen die de bedrijfsgroei stimuleren en processen optimaliseren. Dat blijkt uit de Kmo-barometer, een onderzoek in opdracht van softwarebedrijf Exact. Digitalisering plaveit de weg voor een persoonlijke benadering van en goede ondersteuning voor klanten. Ook het gebruik van cloudoplossingen evolueert in stijgende lijn. We zetten vier redenen om de overstap te maken op een rij:
1. U kunt efficiënter werken online
Digitalisering staat hoog op de agenda van accountants. Zo ziet de accountancywereld digitalisering als ideale kans om efficiënter te werken, mits de IT-veiligheid gegarandeerd kan worden (26%) en ze hun visie en strategie op orde hebben (29%). Nieuwe toepassingen zijn misschien niet op een-twee-drie geïmplementeerd, want een kleine vier op tien (38%) is op zoek naar hulp in het online samenwerken met klanten. Toch zit ook de concurrentie niet stil op vlak van digitalisering, wat maakt dat accountants gemotiveerd worden om de digitale sprong te wagen.
2. U kunt altijd en overal veilig doorwerken
De coronacrisis bracht een hoop ellende in de wereld, maar het zorgde ook voor positieve ontwikkelingen zoals een hypersnelle overstap naar thuiswerksystemen. Ineens was in een week tijd mogelijk wat normaal gesproken minstens een half jaar zou duren. Daarbij is het online contact enorm verbeterd met de klant, want ook die werkt thuis, net als de accountant. De cloud-adoptiegraad is in België dan ook enorm versneld: het gebruik van cloud-oplossingen is verdubbeld de afgelopen drie jaar. Een betere beveiliging, eenvoudige mobiele toegang en met name het probleemloos kunnen doorwerken bij uitdagingen worden als motivatie voor het gebruik van de cloud genoemd in de Kmo-barometer.
3. U kunt rekenen op uw meest efficiënte hulpbron
Doordat software veel van het cijfer- en eenvoudig administratief werk overneemt, zien we dat u als accountant een actievere rol zou kunnen opnemen in de persoonlijke begeleiding van klanten. Er is gewoon meer tijd om sectorspecifieke kennis te vergaren en die adviserende rol op zich te nemen. De schoenendoos verdwijnt, digitale hulp verschijnt: van videomeetings en cloud portalen tot automatisch inboeken van facturen. Slimme software is de meest efficiënte hulpbron in uw accountancykantoor.
4. U hoeft de ondernemer niet langer achter de veren te zitten
Exact maakt graag de vergelijking met een proper huis. Vindt u het leuk om in een proper huis te wonen? Ja. Wanneer poetst u? Enkel als er bezoek komt? Hetzelfde geldt voor boekhouden; bij oudere pakketten gebeurt dat alleen als de btw-aangifte gedaan moet worden. Met slimme software is de drempel veel lager om de boekhouding regelmatiger bij te houden, waardoor u ook een proper huis hebt als er géén bezoek is. U kunt sturen op basis van wat u weet door middel van real time data, in plaats van op de bankrekening.