Numbercrunchers geeft het goede voorbeeld op het vlak van Peppol.
In onze snel veranderende wereld is digitalisering niet langer een optie. Het is een absolute noodzaak. En bij numbercrunchers, voorheen bekend als Cannaerts Accountants, beseffen ze dit als geen ander. Als familiebedrijf met een rijke geschiedenis hebben ze altijd vooruitgekeken, maar in 2024 gaven ze daar een extra impuls aan. Hoe? Met een nieuwe naam, een duidelijk dna en een heldere toekomstvisie. Eentje waarin technologie en digitalisering centraal staan. Het is dan ook totaal geen verrassing dat Peppol reeds volledig geïmplementeerd werd. We spraken met vennoten Siobhan Verschaeren en Lien Wouters over de toekomst van onze sector, de keuze voor een softwarepakket en de voordelen van e-invoicing. Read along!
Een duidelijke visie op digitalisering
De naamsverandering in 2024 weerspiegelt de kern van numbercrunchers’ identiteit: ze zijn geen klassiek, saai boekhoudkantoor. Digitalisering staat centraal in hun aanpak. Siobhan Verschaeren legt uit: “Wij omarmen digitalisatie en vernieuwing om ons meer te kunnen richten op advisering. Wie vandaag vasthoudt aan verouderde softwarepakketten, is een vogel voor de kat. Technologie is niet langer optioneel, het is een absolute must.” Lien Wouters vult aan: “Softwaretools maken ons werk niet alleen efficiënter, maar ook interessanter. Minder repetitieve administratie betekent dat we meer impact kunnen maken voor onze ondernemers. Als accountant kan je namelijk veel korter op de bal spelen – een echte verademing.”
—
“Technologie geeft ons meer ademruimte, die we vervolgens gebruiken om meer in te zetten op kennisdeling, op klantcontact, op advisering. Daar maken we het verschil.” – Lien Wouters, vennoot bij numbercrunchers
—
Technologie als vertrekpunt, niet als eindpunt
“Verandering is altijd intensief, maar nu plukken we de vruchten van onze digitale inspanningen. Onze piekmomenten zijn beter verdeeld, we hebben up-to-date cijfers en we staan veel dichter bij onze 400-tal klanten. Dat waarderen ze enorm,” knikt Siobhan. Toch blijft een bewuste balans belangrijk. “Meer technologie betekent niet dat we meer dossiers moeten verwerken,” aldus Lien. “We streven naar een werkbaar aantal klanten per dossierbeheerder, een 45-tal, omdat work-life balance bij ons vooropstaat. Dat zeggen we ook tegen onze ondernemers: succes is belangrijk, maar genieten van het leven evenzeer.” numbercrunchers ziet Peppol dan ook als tool om die work-life balance nog meer te garanderen.
Peppol, een nieuw en boeiend hoofdstuk
Met de invoering van Peppol in januari 2026 is een volgende stap in digitalisering onvermijdelijk. “Wij gaan die deadline ruimschoots halen. Zeer zeker! We hebben onze klanten al uitgebreid geïnformeerd via diverse kanalen en organiseren binnenkort zelfs een live infosessie,” zegt Lien Wouters. Toch merkt Siobhan dat veel ondernemers nog niet echt wakker liggen van Peppol. “De sense of urgency ontbreekt – en dat terwijl de deadline toch wel écht dichtbij komt. Daarom integreren wij Peppol standaard in al onze klantgesprekken en bieden we verschillende vormen van ondersteuning aan. Onze klanten kunnen ons telefonisch contacteren met vragen of zijn welkom op ons kantoor om samen Lucy te implementeren. We zijn er voor ze.”
—
“We zien het als onze plicht om ondernemers te sensibiliseren op het vlak van Peppol. Nog veel te veel ondernemers zijn onvoldoende op de hoogte.” – Siobhan Verschaeren, vennoot bij numbercrunchers
—
Ondernemers als cruciaal stuk van de puzzel
De uitdaging zit’m volgens Siobhan Verschaeren en Lien Wouters in het overtuigen en sensibiliseren van de ondernemers. “Early adopters stappen makkelijk mee, maar wat met de ondernemers die afkerig zijn van verandering?” vraagt Lien zich af. “We moeten ons realiseren dat veel van onze klanten niet zo digitaal onderlegd zijn als wij. En daarom hebben we bewust gekozen voor een intuïtieve software zoals Lucy.” Siobhan benadrukt het belang van ondernemersfeedback: “We vinden de eerlijke mening van onze ambassadeurs cruciaal. Als we willen dat ze goed met Lucy gaan werken, moeten ze er zélf de meerwaarde van inzien. De eerste reacties zijn alvast positief: heel gebruiksvriendelijk, heel duidelijk, heel eenvoudig.”
Een rasechte partner op het vlak van Peppol
Bij de implementatie van Peppol kon numbercrunchers rekenen op de sterke ondersteuning van Lucy en Yuki. “We hadden – en hebben – hecht contact met Karel, onze Customer Success Professional, waardoor we het hele proces duidelijk en in samenspraak konden afstemmen en implementeren. Die nauwe samenwerking maakt alles een stuk eenvoudiger en menselijker,” vertelt Siobhan. Ook Lien is volledig overtuigd van Lucy: “We hebben meerdere pakketten op de markt bekeken, maar we voelden ons goed bij Lucy. Het kwam tegemoet aan al onze noden. We kenden Yuki ook al, dus dat is mooi meegenomen. Bovendien zijn de Lucy-medewerkers vlot te bereiken en blijft de Lucy-software innoveren, zoals bijvoorbeeld met de nieuwe abonnementen of de koppeling met de banken.”
—
“Wie vandaag al start met de implementatie van Peppol, hoeft tenminste niet last-minute te stressen – een immense meerwaarde.” – Siobhan Verschaeren, vennoot bij numbercrunchers
—
In de kijker: 3 concrete tips ter implementatie

Ter afsluiting van het interview delen Siobhan en Lien enkele concrete tips & tricks voor een succesvolle implementatie van Peppol. “Ons kantoor heeft Peppol al volledig omarmd en we zien zelfs de eerste positieve resultaten,” bevestigt Siobhan. Lien vult aan: “Kennisdeling zit in ons dna. We delen graag onze bevindingen met anderen, zodat ook zij optimaal kunnen profiteren van de voordelen.” Hun tips:
- Durf te springen: “De implementatie lijkt misschien een grote stap, maar uiteindelijk valt dat wel mee. Bovendien wegen de voordelen ruimschoots op tegen de tijdelijke nadelen en inspanningen. Je moet durven kijken naar de toekomstbestendigheid van je kantoor.”
- Focus op de mogelijkheden: “Peppol biedt enorme opportuniteiten qua efficiëntie en tijdwinst, waardoor accountants zich véél meer kunnen richten op hun kerntaak: analysering en adviesverlening. Probeer Peppol dus vooral als iets positiefs te zien.”
- Neem je klanten mee in het verhaal: “Als accountants spelen we een cruciale rol in heel dit Peppol-verhaal. Duidelijke communicatie en sturing zijn essentieel. Start dus op tijd en begeleid je klanten stap voor stap naar een vlotte implementatie.”
Op de foto: Dries Cannaerts, Siobhan Verschaeren en Lien Wouters.