25/03/2025

Nu al 100% klaar voor 1 januari 2026

Numbercrunchers Dries Cannaerts Siobhan Verschaeren Lien Wouters

Numbercrunchers geeft het goede voorbeeld op het vlak van Peppol.

In onze snel veranderende wereld is digitalisering niet langer een optie. Het is een absolute noodzaak. En bij numbercrunchers, voorheen bekend als Cannaerts Accountants, beseffen ze dit als geen ander. Als familiebedrijf met een rijke geschiedenis hebben ze altijd vooruitgekeken, maar in 2024 gaven ze daar een extra impuls aan. Hoe? Met een nieuwe naam, een duidelijk dna en een heldere toekomstvisie. Eentje waarin technologie en digitalisering centraal staan. Het is dan ook totaal geen verrassing dat Peppol reeds volledig geïmplementeerd werd. We spraken met vennoten Siobhan Verschaeren en Lien Wouters over de toekomst van onze sector, de keuze voor een softwarepakket en de voordelen van e-invoicing. Read along!

Een duidelijke visie op digitalisering

De naamsverandering in 2024 weerspiegelt de kern van numbercrunchers’ identiteit: ze zijn geen klassiek, saai boekhoudkantoor. Digitalisering staat centraal in hun aanpak. Siobhan Verschaeren legt uit: “Wij omarmen digitalisatie en vernieuwing om ons meer te kunnen richten op advisering. Wie vandaag vasthoudt aan verouderde softwarepakketten, is een vogel voor de kat. Technologie is niet langer optioneel, het is een absolute must.” Lien Wouters vult aan: “Softwaretools maken ons werk niet alleen efficiënter, maar ook interessanter. Minder repetitieve administratie betekent dat we meer impact kunnen maken voor onze ondernemers. Als accountant kan je namelijk veel korter op de bal spelen – een echte verademing.”

“Technologie geeft ons meer ademruimte, die we vervolgens gebruiken om meer in te zetten op kennisdeling, op klantcontact, op advisering. Daar maken we het verschil.”  – Lien Wouters, vennoot bij numbercrunchers

Technologie als vertrekpunt, niet als eindpunt

“Verandering is altijd intensief, maar nu plukken we de vruchten van onze digitale inspanningen. Onze piekmomenten zijn beter verdeeld, we hebben up-to-date cijfers en we staan veel dichter bij onze 400-tal klanten. Dat waarderen ze enorm,” knikt Siobhan. Toch blijft een bewuste balans belangrijk. “Meer technologie betekent niet dat we meer dossiers moeten verwerken,” aldus Lien. “We streven naar een werkbaar aantal klanten per dossierbeheerder, een 45-tal, omdat work-life balance bij ons vooropstaat. Dat zeggen we ook tegen onze ondernemers: succes is belangrijk, maar genieten van het leven evenzeer.” numbercrunchers ziet Peppol dan ook als tool om die work-life balance nog meer te garanderen.

Peppol, een nieuw en boeiend hoofdstuk

Met de invoering van Peppol in januari 2026 is een volgende stap in digitalisering onvermijdelijk. “Wij gaan die deadline ruimschoots halen. Zeer zeker! We hebben onze klanten al uitgebreid geïnformeerd via diverse kanalen en organiseren binnenkort zelfs een live infosessie,” zegt Lien Wouters. Toch merkt Siobhan dat veel ondernemers nog niet echt wakker liggen van Peppol. “De sense of urgency ontbreekt – en dat terwijl de deadline toch wel écht dichtbij komt. Daarom integreren wij Peppol standaard in al onze klantgesprekken en bieden we verschillende vormen van ondersteuning aan. Onze klanten kunnen ons telefonisch contacteren met vragen of zijn welkom op ons kantoor om samen Lucy te implementeren. We zijn er voor ze.”

“We zien het als onze plicht om ondernemers te sensibiliseren op het vlak van Peppol. Nog veel te veel ondernemers zijn onvoldoende op de hoogte.” – Siobhan Verschaeren, vennoot bij numbercrunchers

Ondernemers als cruciaal stuk van de puzzel

De uitdaging zit’m volgens Siobhan Verschaeren en Lien Wouters in het overtuigen en sensibiliseren van de ondernemers. “Early adopters stappen makkelijk mee, maar wat met de ondernemers die afkerig zijn van verandering?” vraagt Lien zich af. “We moeten ons realiseren dat veel van onze klanten niet zo digitaal onderlegd zijn als wij. En daarom hebben we bewust gekozen voor een intuïtieve software zoals Lucy.” Siobhan benadrukt het belang van ondernemersfeedback: “We vinden de eerlijke mening van onze ambassadeurs cruciaal. Als we willen dat ze goed met Lucy gaan werken, moeten ze er zélf de meerwaarde van inzien. De eerste reacties zijn alvast positief: heel gebruiksvriendelijk, heel duidelijk, heel eenvoudig.”

Een rasechte partner op het vlak van Peppol

Bij de implementatie van Peppol kon numbercrunchers rekenen op de sterke ondersteuning van Lucy en Yuki. “We hadden – en hebben – hecht contact met Karel, onze Customer Success Professional, waardoor we het hele proces duidelijk en in samenspraak konden afstemmen en implementeren. Die nauwe samenwerking maakt alles een stuk eenvoudiger en menselijker,” vertelt Siobhan. Ook Lien is volledig overtuigd van Lucy: “We hebben meerdere pakketten op de markt bekeken, maar we voelden ons goed bij Lucy. Het kwam tegemoet aan al onze noden. We kenden Yuki ook al, dus dat is mooi meegenomen. Bovendien zijn de Lucy-medewerkers vlot te bereiken en blijft de Lucy-software innoveren, zoals bijvoorbeeld met de nieuwe abonnementen of de koppeling met de banken.”

“Wie vandaag al start met de implementatie van Peppol, hoeft tenminste niet last-minute te stressen – een immense meerwaarde.” – Siobhan Verschaeren, vennoot bij numbercrunchers

In de kijker: 3 concrete tips ter implementatie

Ter afsluiting van het interview delen Siobhan en Lien enkele concrete tips & tricks voor een succesvolle implementatie van Peppol. “Ons kantoor heeft Peppol al volledig omarmd en we zien zelfs de eerste positieve resultaten,” bevestigt Siobhan. Lien vult aan: “Kennisdeling zit in ons dna. We delen graag onze bevindingen met anderen, zodat ook zij optimaal kunnen profiteren van de voordelen.” Hun tips:

  • Durf te springen: “De implementatie lijkt misschien een grote stap, maar uiteindelijk valt dat wel mee. Bovendien wegen de voordelen ruimschoots op tegen de tijdelijke nadelen en inspanningen. Je moet durven kijken naar de toekomstbestendigheid van je kantoor.”
  • Focus op de mogelijkheden: “Peppol biedt enorme opportuniteiten qua efficiëntie en tijdwinst, waardoor accountants zich véél meer kunnen richten op hun kerntaak: analysering en adviesverlening. Probeer Peppol dus vooral als iets positiefs te zien.”
  • Neem je klanten mee in het verhaal: “Als accountants spelen we een cruciale rol in heel dit Peppol-verhaal. Duidelijke communicatie en sturing zijn essentieel. Start dus op tijd en begeleid je klanten stap voor stap naar een vlotte implementatie.”

Op de foto: Dries Cannaerts, Siobhan Verschaeren en Lien Wouters.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

19/11/2025

Slim budgetteren: van licentiekost naar TCO als strategische software investering

Als kantoorhouder wordt de uitdaging om technologie te adopteren steeds groter, zeker nu software-investeringen verschui...

18/11/2025

Admisol bouwt verder aan gebruiksgemak, automatisatie en sterke support

Op 13 november 2025 organiseerde AccountancyVandaag een webinar – gemodereerd door Dorien Leyers – waarin drie softwarel...

17/11/2025

Yuki zet in op maximale automatisatie én een nauwe samenwerking tussen accountant en ondernemer

Tijdens een webinar van AccountancyVandaag (13 november 2025, gemodereerd door Dorien Leyers) presenteerde Yuki zijn vis...

Vooruitkijken met de klant: maaltijdcheques en mobiliteitsbeleid 2026

De rol van de accountant evolueert steeds meer naar die van strategisch adviseur, ook op het vlak van HR- en loonoptimal...

Post-boekhoudkundige processen: een race tegen de klok, vereenvoudigd dankzij Sofisk

De jaarafsluiting is voor elk boekhoudkantoor een hectische periode. Tussen het berekenen van resultaten, het opstellen ...

Advies geef je niet met een pdf

Van sneller naar slimmer: waarom efficiëntie alleen geen strategie meer is in de accountancy. De accountancysector heeft...

14/11/2025

Wolters Kluwer neemt leverancier van juridische AI-software Libra over

Wolters Kluwer Legal & Regulatory heeft vandaag een overeenkomst ondertekend voor de overname van Libra Technology G...

Horus Software lanceert e-facturatieconnector voor externe bedrijven

De AI-boekhoudsoftware Horus Software lanceert vandaag een API voor haar e-facturatietool Falco. Met die nieuw...

14/11/2025

The Ecological Entrepreneur lanceert platform voor duurzaamheidsrapportering met data-integratie via SBB en Acerta

The Ecological Entrepreneur, een adviesbureau gespecialiseerd in duurzaamheid, lanceert vandaag ESGpro: een digitaal en ...

10/11/2025

BOOKKEEPERS, winnaar van de Digital Accountants Award 2024 over digitalisering

Wordt jouw kantoor de winnaar van de Digital Accountants Award 2025? Laat je inspireren door het succesverhaal van Diete...

Karomia en Carbon+Alt+Delete slaan de handen in elkaar om Europese ESG-consultants te versterken

Karomia, het AI-gedreven ESG-rapportageplatform, en Carbon+Alt+Delete, een toonaangevend bedrijf in carbon accounting, b...

06/11/2025

Job van accountant en belastingadviseur​wint aan aantrekkingskracht én digitale slagkracht

De toekomst van de accountants- en fiscaliteitssector oogt opvallend positief. Steeds meer jongeren kiezen voor een ople...

data-partner=Yuki

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.

Benieuwd welke fiscale optimalisaties onze experts in petto hebben voor jou en je klanten? Ontdek het tijdens onze volgende webinar!