03/04/2024

Grote AI-kloof tussen kmo’s en grote ondernemingen

Artificial Intelligence raakt steeds meer ingeburgerd in het bedrijfsleven, maar uit onderzoek van Visma blijkt dat er een grote kloof heerst in AI-gebruik tussen grote ondernemingen en kmo’s. De kennis en houding ten aanzien van AI verschilt nogal onder finance professionals. Zo ziet slechts 17% van de finance professionals bij kmo’s voordelen in het inzetten van AI voor betere voorspellingen en besluitvorming. Ze vrezen vooral dat AI niet betrouwbaar is en de privacy en datasecurity in het gedrang komt.

Visma liet een onderzoek uitvoeren onder finance professionals bij grote bedrijven en kmo’s in Nederland en Vlaanderen. Daaruit blijkt dat financieel medewerkers bij kmo’s in Vlaanderen minder geneigd zijn AI te omarmen dan hun collega’s bij de grotere ondernemingen.  

In grote bedrijven worden er stilaan meer AI-tools geïmplementeerd, terwijl dat bij de kleine en middelgrote ondernemingen minder het geval is. In de kmo’s hinken de finance professionals achterop. Slechts 17% van de finance professionals bij kmo’s ziet een voordeel in het inzetten van AI voor betere voorspellingen en besluitvorming, tegenover 40% bij grote ondernemingen. Tegenstanders zien bezwaren ten aanzien van de betrouwbaarheid, privacy en security van data.  

Slechts 1 op de 10 finance professionals bij kmo’s zeggen veel kennis te hebben over AI.

AI kan efficiëntie verhogen 

Nochtans kan AI de efficiëntie verhogen voor heel wat diensten en sectoren. Voorstanders van AI bij kmo’s en grote ondernemingen zien vooral kansen als het gaat om automatisering van repetitieve zaken. 70% van de finance professionals bij kmo’s geeft aan dat er binnen het bedrijf wel eens bekeken wordt hoe processen efficiënter zouden kunnen verlopen. Bij de grote bedrijven is dat 90%. De vraag naar een efficiëntere manier van werken blijft dus aanwezig, en daar zou AI een antwoord op kunnen bieden. 

72% van de bevraagde professionals vindt dat AI-tools voordelen kunnen bieden op de werkvloer. Vooral de automatisering van repetitieve taken zou voor finance professionals het verschil maken. Bij de kmo’s vindt 41% dat AI hier een handig hulpmiddel in kan zijn. Bij de grote ondernemingen is dat de helft van de bevraagden (49%). 

Heiko Bonenkamp, Business Area Director Benelux bij Visma: “Het is duidelijk dat onbekend nog steeds onbemind maakt. Uit ons onderzoek wordt duidelijk dat wie meer kennis heeft over AI, ook bereid is om artificiële intelligentie meer te omarmen. Bij KMO’s is die kennis minder aanwezig, waardoor er meer wantrouwen heerst inzake datasecurity en privacy. Nochtans kan AI ondernemingen vooruit stuwen. Door repetitieve en tijdrovende taken te automatiseren, kan men zich focussen op andere kerntaken binnen het bedrijf. En dat is net wat KMO’s kan helpen om verder te groeien. Het is belangrijk dat finance professionals meer scholing krijgen rond de AI-tools die vandaag bestaan. Zo leren ze niet alleen over de bedreigingen en valkuilen die AI met zich meebrengt, maar ook over de positieve impact ervan. Wanneer we AI op de juiste manier leren gebruiken, levert dat vooral tijdswinst en efficiëntie op. En daar heeft elke onderneming baat bij.” 

Onbekend maakt onbemind 

Vandaag ontbreekt het finance professionals aan kennis over AI. Zo zegt de helft (51%) van de bevraagden die bij een grote onderneming werken dat ze veel weten over artificiële intelligentie. Bij de kmo’s is dat slechts 9%. 41% geeft dan weer aan helemaal geen kennis te hebben op het gebied van AI, tegenover 16% bij de grote ondernemingen. De helft (51%) zegt een beetje van AI te kennen, tegenover 33% bij de grote bedrijven.  

Finance professionals bij grote ondernemingen hebben dus meer kennis over AI, en ze hebben er duidelijk ook meer vertrouwen in. Zo zegt slechts 1 op de 3 finance professionals (33%) van de grote bedrijven dat ze geen enkel bedrijfsproces aan AI zouden toevertrouwen. Bij de kmo’s is dat maar liefst 73%. Met andere woorden: 7 op de 10 finance professionals bij kmo’s hebben geen vertrouwen in AI, terwijl 7 op de 10 bij de grote bedrijven dat net wél hebben.  

Kmo’s lijken nog niet klaar voor AI 

Uit de cijfers blijkt duidelijk dat finance professionals bij kmo’s nog niet klaar zijn voor de implementatie van AI. Enerzijds is er nog niet voldoende kennis, anderzijds is het wantrouwen te groot. Ook bij de kmo-zaakvoerders lijkt AI niet aan de orde. Slechts 15% van de bevraagden die in kmo’s werken geeft aan dat het gebruik van AI hoog op de agenda staat in de organisatie. Bij de grote organisaties is dat 60%. Daar geeft ook 63% aan dat er voldoende kennis over de mogelijkheden van AI in de organisatie aanwezig is, tegenover slechts 17% in de kmo’s.

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Profisc+ uit Herselt wordt het 44ste kantoor van PIA Group in België

PIA Group breidt zijn aanwezigheid uit naar de Zuiderkempen. Met de toetreding van Profisc+ krijgt de snelst groeiende a...

Gecertificeerde accountants zorgen voor cruciale waardering voor meerwaardebelasting

Vanaf 1 januari 2026 voert de federale regering een nieuwe belasting in op financiële meerwaarden. Dit heeft niet alleen...

Het Duitse Intaria sluit zich aan bij het pan-Europees van Moore 

Moore Belgium, Moore DRV, Moore Kingston Smith en Moore Ireland, werken samen aan de uitbouw van een pan-Europese groep,...

België blijft de traagste betaler in Noord-Europa

Meer dan zes op de tien (61,9%) Belgische ondernemers betaalde haar facturen in het vierde kwartaal van 2024 niet op tij...

De verborgen winst van kennis: ontdek de ROI van Knowlex

We kennen het allemaal. Je weet dat het ergens moet staan. Dat ene advies, die handige handleiding, dat model dat je col...

GenIA-L Assistant verlicht werk van fiscale professionals aanzienlijk 

Larcier-Intersentia, een toonaangevende speler in juridische en fiscale kennis, lanceert GenIA-L Assistant, een baanbrek...

AI: de hype voorbij, tijd voor implementatie

Moeten accountants echt met AI leren werken om relevant te blijven? AI is overal en de stroom aan nieuwe ontwikkelingen ...

AI in Accountancy: van hype naar hands-on

Belangrijke lessen van Youssef Hounat: gestart bij EY, jarenlang actief bij Datasnipper en nu Head of Product and Engine...

PXL versterkt haar opleiding tot Gecertificeerd Accountant

Na twee succesvolle academiejaren maakt Hogeschool PXL zich op voor een doorstart van haar populaire postgraduaatsopleid...

De doorfacturering van kosten van spijzen en dranken: btw-aftrek of niet?

Bij doorfacturering van kosten van spijzen en dranken heeft degene die doorfactureert de mogelijkheid om de btw op de sp...

Van leerplatform naar allesomvattende strategische tool voor opleidingen

In een wereld waar de rol van de accountant snel verandert, volstaat een klassiek leerplatform niet langer. Opleiding en...

Overheidssubsidies voor cybersecurity: grijp de kans

Gelukkig beseft de overheid hoe belangrijk digitale veiligheid is. Daarom zijn er vandaag subsidies en ondersteuningsmaa...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.