De afgelopen maanden was er heel wat te doen rond ChatGPT, een AI-tool die zowel gevierd als gevreesd wordt. Gevierd, omdat heel wat mensen er muziek in zien. Gevreesd, omdat anderen denken dat AI straks de wereld overneemt. Wij vroegen ons af hoe een grote financiële speler als Deloitte omgaat met die snel evoluerende technologie. ‘Je kan niet anders dan AI omarmen’, aldus Managing Partner Deloitte Accountancy Sam Sluismans, ‘want weggaan doet het niet meer.’
Naast Sam zit ook Dieter Hillaert mee rond de tafel, Partner bij Deloitte Accountancy. Meteen is duidelijk dat Deloitte al jaren met AI in de weer is. En dat is niet toevallig.
‘Laat mij eerst en vooral zeggen dat AI een middel is en geen doel op zich’, opent Sam. ‘Bij Deloitte staan we radicaal open voor alles wat onze diensten beter, kwaliteitsvoller en efficiënter maakt. Zo ook AI. Het is dus iets waar we al jaren heel bewust mee bezig zijn.’
Wat betekent dat concreet? Hoe gebruiken jullie AI?
Sam: ‘Wij zien het als een ondersteunende tool, een assistent van onze mensen. Noem het een co-piloot of de twaalfde man om het in voetbaltermen te zeggen. Zeker in grote complexe bedrijven zijn er zoveel elementen die gecontroleerd moeten worden dat je wel gek zou zijn je niet te laten ondersteunen door technologie. AI kan heel snel onlogica’s opsporen. Als je dat manueel zou moeten doen, ben je veel tijd kwijt. Het is dus in de eerste plaats een tool die ons toelaat veel efficiënter te werken. Maar de menselijke factor blijft cruciaal.’
‘AI kan heel snel onlogica’s opsporen. Als je dat manueel zou moeten doen, ben je veel tijd kwijt.’ – Sam Sluismans
Waarin zit die menselijke factor dan?
Sam: ‘Er zijn een aantal dingen die je moet weten als je met AI werkt. Om te beginnen is het een statistisch en een probabilistisch model: het gaat over waarschijnlijkheid. Maar accountancy is gebaseerd op regels. Een accountant moet dus wel nadenken bij de informatie die hij krijgt van AI. Waarschijnlijk is die heel vaak juist, maar soms evengoed niet. De accountant blijft dus wel een sleutelfiguur. Hij moet allereerst valideren of de output van AI klopt. Maar nadien begint pas het echte werk: wat betekent die output nu precies én wat zijn de consequenties, de volgende stappen? Net daarin ligt heel veel toegevoegde waarde.’
Kan je dat illustreren aan de hand van een concreet voorbeeld?
Sam: ‘De conclusie van AI zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het werkkapitaal van een onderneming is gegroeid. Misschien kan AI je zelfs vertellen waaraan die groei te danken is. Maar: de accountant kan die informatie inzichtelijk vertalen naar de ondernemer. Wat kan hij doen met dat werkkapitaal? Als je dat aan AI zou vragen, krijg je vijf door Google geïnspireerde suggesties, maar dat zijn algemeenheden en dus totaal niet aangepast aan de specifieke context en business van deze of gene onderneming. Laat staan dat AI kan plaatsen in een sector. Daar heb je specialisten voor nodig. Die specialisten, dat zijn wij.’
Dieter: ‘Er zijn nog twee elementen die spelen. Een klant is meestal specialist in zijn of haar activiteit of sector, maar hij is zelden een geboren accountant. Hij heeft dus iemand nodig die kan interpreteren. Bovendien – en dat mag je niet onderschatten – is er ook een grote vertrouwensrelatie tussen een klant en zijn accountant. Onze meerwaarde ligt in onze adviesverlening. En die meerwaarde wordt door AI alleen maar groter.’
Zal AI die adviserende rol ooit kunnen overnemen?
Sam: ‘Ik zie dat niet gebeuren, of toch niet in mijn actieve loopbaan. De mogelijkheden zullen ongetwijfeld nog toenemen, maar interpreteren, adviseren, daar heb je mensen voor nodig die je business door en door kennen en met je meedenken.’
Dieter: ‘Klopt. Sectorkennis is heel belangrijk, maar ook strategie én ondernemershistoriek. Dat kan je veel moeilijker vatten in AI. De rol van specialisten van vlees en bloed blijft dus van cruciaal belang.’
‘We willen natuurlijk accountants met een goed begrip van cijfers, maar een grote affiniteit met ondernemerschap is essentieel voor de toekomst.’ – Sam Sluismans
Verandert de aard van hun opdracht?
Sam: ‘We hebben nog steeds een resem collega’s, vaak de jonge starters, die vooral bezig zijn met het boeken van facturen, met compliance. Waar dat nu bij wijze van spreken nog 100% van hun job inhoudt, zal dat de komende jaren nog zo’n 30% zijn. Ze zullen een aantal basisstappen kunnen overslaan en hun energie stoppen in analyseren en interpreteren van de boekhouding. Ik omarm dat, want net daarin zullen wij altijd het verschil kunnen blijven maken.’
Dieter: ‘De afgestudeerden van nu vragen daar zelf ook steeds sneller naar. Ze starten meestal in compliance, maar de honger om door te schuiven en te evolueren is er. Zij zien natuurlijk ook wel dat er meer uitdaging zit in een adviserende rol.’
Sam: ‘We willen natuurlijk accountants met een goed begrip van cijfers, maar een grote affiniteit met ondernemerschap is essentieel voor de toekomst.’
Maakt iedereen die transitie even soepel?
Sam: ‘Doordat ChatGPT recent zoveel aandacht heeft gekregen, vroegen mensen intern ons wel wat nu eigenlijk echt de impact zal zijn van AI. Hiervoor werken we zeer nauw samen met Silverfin. Die mensen kunnen als geen ander dat verhaal van AI uit de doeken doen. Domien Claeys (General Manager Silverfin België) en Ken Bastiaensen (Director of Special Projects & Innovation bij Silverfin) hebben ons leadership team een presentatie gegeven, met aansluitend ruimte voor gesprek. Dat heeft sommigen wel met de neus op de feiten gedrukt: die AI-boot kan je gewoon niet missen. Je moet AI omarmen, want het zal niet meer weggaan. Ik wil dat mensen bij ons begrijpen hoe dat systeem werkt en welke grote meerwaarde het heeft. Tegelijk mogen en moeten ze ’t ook relativeren: de interpretatie van data en die analyse omzetten in advies, dat gaat het petje van AI te boven.’
We onthouden dat AI niet iets is om bang voor te zijn.
Dieter: ‘Klopt. AI is een enabler. Niet alleen voor ons. We proberen ook onze klanten ervan te overtuigen dat AI heel veel opportuniteiten kan creëren voor hun eigen ondernemerschap. We hebben net als Silverfin ook op dat vlak een belangrijke adviserende rol. Binnen Deloitte België hebben we ruim 150 data scientists die klanten kunnen ondersteunen met dit soort vraagstukken. In die zin zijn we niet alleen gebruikers van AI, maar ook ambassadeurs. ’
Dieter: ‘Het gaat hier over verandering natuurlijk, niet alleen binnen Deloitte trouwens, maar binnen de hele sector. Accountants zijn rationele cijfermensen die alles willen doorgronden en begrijpen. De sector is in enkele jaren wel erg snel geëvolueerd en dus moet je gewoon ook aan goed change management doen.’
Sam: ‘De presentatie door Silverfin heeft verder vooral bevestigd dat we moeten voortdoen zoals we al bezig zijn. De Silverfin Assistant, AI Mapping met daarnaast hun recentste ChatGPT onderzoek door Silverfin Labs, ziet er al enorm indrukwekkend uit en kan een hele reeks van inzichten in de balans genereren, veel sneller dan een mens dat kan. Zo’n tools moeten we blijven omarmen.’
Ontdek hier hoe Silverfin Assistant jouw kantoor vooruit kan helpen”