Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat hoog op de agenda van kmo’s, blijkt uit cijfers van de KMO Barometer van Exact. Zo geeft bijna driekwart (73%) van de kmo’s aan een actief beleid te hebben op dit gebied. 58% van de ondernemingen ziet verantwoord ondernemen als een belangrijke doelstelling.
De KMO Barometer Van Exact wordt sinds 2014 uitgevoerd in België en Nederland.
Met name diversiteit en inclusiviteit is een belangrijk thema voor kmo’s. Bijna 1 op de drie (30%) kmo’s heeft een actief beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, gevolgd door het terugdringen van de CO2-voetafdruk van de eigen organisatie (28%). Bovendien heeft bijna één op de vier ondernemers (23%) een actief beleid ten aanzien van de CO2-voetafdruk van hun sector; bijvoorbeeld door te kiezen voor milieuvriendelijke grondstoffen, terwijl 16% lokale maatschappelijke initiatieven ondersteunt.
CFO Alexander Rahusen trekt het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) programma bij Exact, en waardeert de inzet van ondernemers op het gebied van MVO, iets wat Exact hoog in het vaandel draagt:
“Ik denk dat als we dit KMO-onderzoek een paar jaar geleden hadden uitgevoerd, de onderzoeksresultaten rond verantwoord ondernemen er anders hadden uitgezien. Wijzigingen in wet- en regelgeving zijn een extra stimulans voor kmo’s om zich er meer bezig te houden en het is goed om te zien dat het kmo hier belang aan hecht. Niet alleen getuigt het van goed ondernemerschap, maar het biedt kmo’s ook de kans om te anticiperen op de uitdagingen waar ze mee te maken krijgen.”
Focus verschilt per sector
De focus van verantwoord ondernemen verschilt per sector.
Ecologische voetafdruk terugdringen:
- Meer dan één derde (36%) van de kmo’s in accountancy heeft een actief beleid op het terugdringen van hun CO2– voetafdruk.
- 41% van de productiesector heeft een actief beleid op het terugdringen van de ecologische voetafdruk van de sector.
Diversiteit & inclusie:
- Slechts 23% van de kmo’s in accountancy heeft een beleid op het gebied van diversiteit en inclusie, in tegenstelling tot 39% in de productiesector.
Lokale maatschappelijk doelen ondersteunen:
- Ten opzichte van zakelijke dienstverlening (10%), productie (11%) en handel (21%) kiezen kmo’s in accountancy (24%) en de bouw (25%) er vaker voor om lokale maatschappelijke doelen te ondersteunen.