05/03/2025

Belgen starten bedrijf om financieel onafhankelijk te worden

Heiko Bonenkamp

Voor 21,1% van de Belgische ondernemers is financiële onafhankelijkheid de belangrijkste motivatie om een bedrijf te starten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Visma.

De enquête peilde naar de behoeften, kansen, motivatie en uitdagingen van kleine bedrijven en ondernemers bij het starten, runnen en laten groeien van hun bedrijf.  In het onderzoek zijn 2.000 ondernemers en bedrijfseigenaren uit Europa ondervraagd, waarvan 110 Belgen. 

Belgen minder passioneel

Het onderzoek geeft inzicht in de belangrijkste redenen waarom Belgische ondernemers een bedrijf starten. Dit zijn:

  • Financiële onafhankelijkheid en een hoger winstpotentieel (21,1%)
  • Meer autonomie en controle over werk (17,3%)
  • Het nastreven van een passie of interesse in een specifiek gebied (13,5%)
  • Een positieve impact op de wereld hebben (11,5%)
  • Ontevreden met huidige baan, op zoek naar iets nieuws (9,6%)
  • Inspiratie door familie of mentoren die ondernemer zijn (9,6%)

Wanneer we de uitkomst van de Belgische respondenten vergelijken met ondernemers in heel Europa, dan is voor die ondernemers juist het nastreven van een passie de belangrijkste reden om een bedrijf te starten. Daarna vinden ze het verlangen naar meer autonomie in het werk en financiële onafhankelijkheid belangrijk.

“Voor Europese ondernemers is juist het nastreven van een passie de belangrijkste reden om een bedrijf te starten.”

“Ondernemers vormen het kloppend hart van de Belgische economie. Het is dus erg interessant om te zien wat hen drijft in hun ambities. Dat Belgen van autonomie houden was te verwachten, maar ook financiële onafhankelijkheid is dus een belangrijke drijfveer, zo blijkt uit ons onderzoek”, zegt Heiko Bonenkamp, Business Area Director bij Visma.  

Meer inkomsten en klanten belangrijkste doelen

Belgische ondernemers streven verschillende doelen na met hun bedrijf. Dit zijn de antwoorden die ondernemers geven op de vraag welke doelen ze het komende jaar willen bereiken:

  • Inkomsten verhogen (21,3%)
  • Meer klanten binnenhalen (18,5%)
  • Bekendheid van bedrijf vergroten (15,7%)
  • Efficiëntie van bedrijf verhogen (13,0%)
  • Minder geld uitgeven aan bedrijfsvoering (11,1%)

Hier de link naar de hele studie

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

SBB neemt Kantoor Zuid - J&V, Aragon en FiskoData over

SBB Accountants & Adviseurs neemt meteen drie kantoren over in de provincies Limburg, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brab...

Horus Software volledig in handen van de familie Tailleur

Horus Software had een minderheidsaandeelhouder Investsud die kort na de oprichting in het bedrijf stapte. Vandaag raakt...

Werkzaamheden uitvoeren in Zwitserland

U heeft met uw Belgisch of Nederlands bedrijf een opdracht gewonnen in Zwitserland en moet hiervoor werkzaamheden verric...

Nieuwe NACE-BEL-codes: wat verandert er?

Op 28 maart 2025 zijn de nieuwe NACE-BEL-codes officieel ingevoerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). Alle ger...

Overheid start sensibiliseringscampagne e-facturatie

Bijna 1,2 miljoen btw-plichtige bedrijven moeten op 1 januari 2026 starten met elektronische facturatie. Daarvan zijn er...

ITAA en Jan Jambon vragen nog meer verbetersuggesties

Minister van Financiën Jan Jambon lanceerde samen met ITAA een oproep om verbeteringen voor te stellen voor de accountan...

Een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke facturatietool: Sumrise

In juni 2024 introduceerde Admisol, onderdeel van de Visma-groep, haar nieuwste innovatie: Sumrise. Deze pre-accounting ...

Waarom slimme managementrapportering onmisbaar is

Voor boekhouders en ondernemers is financiële rapportering een cruciaal onderdeel van goed bedrijfsbeheer. Traditioneel ...

Silverfin ondersteunt voorbereiding klantengesprek

“Plan je morgen een gesprek met de klant, dan stelt onze software de gesprekstopics voor op basis van logische parameter...

Laattijdige betalingen en oninbare facturen kosten Belgische KMO's handenvol geld 

Uit recent onderzoek van Exact, uitgevoerd door Markteffect, blijkt dat 39% van de bedrijven het tijdig laten betalen va...

Benchmarking in klantbesprekingen: hoe haal je meer uit je cijfers?

Elke ondernemer neemt continu beslissingen over prijszetting, marges en kostenstructuur. Maar hoe weet je of je de juist...

Nieuw samenwerkingsplatform voor audit

Dit auditplatform maakt het voor externe financiële auditoren eenvoudiger om samen te werken met hun klanten, waardoor i...

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.