“Plan je morgen een gesprek met de klant, dan stelt onze software de gesprekstopics voor op basis van logische parameters die door het kantoor zelf worden ingesteld,” zegt Matthieu Desloovere, productmanager van Silverfin.
De tool zoekt naar afwijkingen in de data, gecombineerd met bepaalde regels om een gesprek te initiëren. Productmanager Nick Meerlaen: “Die regels zijn erg relevant, want in accountancy is veel strikt zwart-wit en niet vatbaar voor interpretatie. Via patroonherkenning vindt de software atypische parameters die je dan kan aansnijden tijdens het gesprek, bijvoorbeeld een plotse kostenpost van 20.000 euro. De accountant krijgt via de software een voorstel van wat er precies besproken kan worden, maar bepaalt natuurlijk zelf of een topic relevant is. Op deze manier wordt niets over het hoofd gezien én komt elk onderwerp op een natuurlijke manier aan bod tijdens het gesprek.”
Snellere besluitvorming, beter risicobeheer
Nick Meerlaen geeft nog een voorbeeld: “Is er een nieuwigheid in de wetgeving zoals rond auteursrechten of elektronische facturatie, dan wil je dat iedereen in het kantoor het daarover heeft met zijn klant.” Matthieu Desloovere pikt in: “Een accountant zit vaak niet meer dan één keer per jaar met een klant aan tafel. Op dat moment moeten de juiste topics aan bod komen.”
“Op de schaarse momenten dat je in contact bent met je boekhouder, wil je dat het er boenk op is.”
In economisch onzekere tijden faciliteert de tool voor klantengesprekken bovendien snellere besluitvorming en een beter risicobeheer, vervolgt hij. “Slecht nieuws brengen, is moeilijker dan een gesprek voeren wanneer alles op rolletjes loopt. Wanneer je tegen een klant moet zeggen dat het vijf voor twaalf is, dan wil je niet door de mand vallen. Onze tool biedt dat extra vertrouwen. Ook wanneer accountants het gespreksonderwerp perfect beheersen, blijken ze toch graag te dubbelchecken. Nick Meerlaen beaamt: “Wij helpen kantoren om de boodschap objectiever te brengen. Accountants hebben vaak een langdurige band met een klant en krijgen het zelf lastig wanneer het niet goed gaat met een onderneming. Dan is het soms moeilijk om juiste woorden te vinden.”
Ondernemer zkt. gemoedsrust
“Bij voorkeur gaat een gesprek over de onderneming zelf”, zegt Matthieu Desloovere.
“De meeste ondernemers vinden het niet leuk als de accountant het enkel over de cijfers wil hebben. Een ondernemer wil een klankbord en als accountant word je vaak een beetje beschouwd als de huisdokter. Een accountant vraagt zich dan af of hij er een specialist bij moet halen: een belastingexpert, een advocaat, een payrollspecialist, enzovoort. Je kan nog zo goed voorbereid zijn, back-up is nuttig wanneer je een ondernemer allround wil begeleiden. Doe je dat niet, dan zal de klant je geen goede accountant vinden.”
Grote enquête
Dat inzicht kwam er door een grote Silverfin-bevraging over adviesverlening waaraan meerdere accountantskantoren deelnamen. Wat bleek? Een ondernemer wil gemoedsrust via een accountant die ‘alles’ voor hem oplost. “Als innovatief softwarebedrijf wilden we aan het roer staan van de evolutie naar meer efficiëntie”, benadrukt Silverfin productmanager Nick Meerlaen. “Aan efficiëntere dossierverwerking wordt al lang gewerkt, maar daarbij wordt een accountant niet plots een adviseur. Die rol had hij altijd al. Wél stopte de optimalisering altijd bij het klantengesprek – en daarin brengt Silverfin nu verandering.”
Het hele artikel over de nieuwe tool kan je hier lezen.
De oorspronkelijke tekst verscheen eerst bij Bloovi.