“Het was afwachten hoe onze klanten gingen reageren”, zegt Cédric Vercamer. “Ik had verwacht dat sommigen wat schrik zouden hebben omdat we onderdeel werden van zo’n grote groep. Maar we kregen enkel positieve reacties. Zeker ook dankzij de goede naam die Visma heeft in de markt.”
Welgeteld twee dagen voor de start van de coronalockdown richtte Cédric Vercamer z’n Accountants Academy op. “Tot dan vonden opleidingen nog haast allemaal fysiek plaats”, zegt Cédric, die een achtergrond heeft in accountancyrekrutering bij Robert Half. “Ik wilde de accountant bereiken die zich continu wil bijscholen, zonder tijd te verliezen aan verplaatsingen. Ik hoef je niet te vertellen dat corona ons businessmodel – online opleidingen – een enorme boost heeft gegeven.”
De Netflix voor accountancyopleidingen
In 2021 vonden de eerste kantoren hun weg naar de Accountants Academy. Cédric: “Ons platform was toen nog louter een online opleidingsaanbieder. We maakten video’s en zetten die online. De Netflix voor accountancyopleidingen. Met een licentie krijg je onbeperkt toegang tot al onze opleidingvideo’s.”
“Dat is vandaag nog steeds zo, al is ons platform intussen veel uitgebreider, op vraag van onze klanten. Zo zijn we het grootste online kennisplatform en learning management system geworden voor de accountancy. Via Accountants Academy kunnen kantoren nu ook hun eigen kennis en opleidingen aanbieden aan hun medewerkers, inclusief rapportage.”
“Begin 2023 waren zowat 300 kantoren klant met samen meer dan 2000 accountants”, zegt Cédric. “Intussen zitten we over de 500 kantoren met ruim 5000 accountants, meer dan een verdubbeling dus op een jaar. De groei komt vooral via mond-tot-mond: de ene accountant brengt de andere aan. Zo kregen we naamsbekendheid. Dat was in het begin erg moeilijk. We hebben niet veel salesmensen op de baan, veel gebeurt online. Een tendens in 2023 was dat naast de kleinere en middelgrote kantoren ook de grotere ons zijn beginnen vinden.”
Hoogtepunt nog niet bereikt met Accountants Academy
De snelle groei van Accountants Academy bleef niet onopgemerkt. Cédric kreeg kandidaat-kopers over de vloer. “Terwijl ik nog helemaal niet bezig was met een mogelijke verkoop”, lacht hij. Tot Visma op de deur klopte. Vanaf het eerste contact zat het buikgevoel goed, zegt Cédric. “Er werd echt naar ons geluisterd. En ze toonden vooral interesse in onze activiteiten en ons platform, en maar in tweede instantie in onze cijfers. Het was overduidelijk: Visma had voeling met wat wij doen. Voor mij was dat een vereiste.”
“Ook essentieel was dat er voor onze klanten niks mocht veranderen, en dat wij autonoom konden blijven werken. Je bedrijf verkopen heeft een beetje een negatieve bijklank. Alsof je iets opbouwt en het dan op het hoogtepunt afgeeft. Terwijl ik vind dat we dat hoogtepunt met Accountants Academy nog lang niet bereikt hebben. Met Visma hebben we versterking gevonden om daar verder naartoe te werken.”
“We zijn geen Silverfin of Yuki, Accountants Academy is een kleine overname voor de Visma Group. Toch hebben we nooit het gevoel gehad dat ze ons anders behandelden. Met Visma vielen alle puzzelstukjes in elkaar: het is een solide softwarepartner die sterk staat in de accountancy. Ze laten ons ons ding doen. Medewerkers, strategie, werking: ze duwen ons niet in een richting. Uiteraard kunnen we een beroep doen op hun expertise en netwerk, maar ze dwingen ons tot niks. We nemen bedrijven over die het goed doen en potentieel hebben, zeiden ze me, waarom zouden we die veranderen?”
Hoe de overname precies kan bijdragen aan de verdere groei van Accountants Academy? “Bij Visma zit er heel veel knowhow. Als we hierdoor enkele versnellingen hoger kunnen schakelen, maakt dit een wereld van verschil voor onze eindklant, de accountant. Nieuwe opportuniteiten zullen in een versneld tempo uitgewerkt kunnen worden. Een groot aantal leden betekent ook een grote instroom aan feedback en interessante ideeën. Belangrijk, want een platform is nooit af en moet continu in beweging blijven. Dat heb ik beloofd aan de allereerste klanten die ons hun vertrouwen gaven, en die belofte wil ik blijven nakomen in de toekomst.”
“Met Silverfin, AdminPulse en Yuki komen we in een schitterend accountancynetwerk terecht. We gaan er nog beter detecteren wat leeft en waar vraag naar is. En Visma heeft andere leerplatformen in Nederland en Noorwegen. Met hen gaan we kennis delen.”
Zelfde manier van werken voor klanten
“Het was afwachten hoe onze klanten gingen reageren”, zegt Cédric. “Ik had verwacht dat sommigen wat schrik zouden hebben omdat we onderdeel werden van zo’n grote groep. Maar iedereen wenste ons proficiat en van velen kreeg ik te horen dat Visma zo’n goede naam heeft.”
“We maken wel deel uit van een multinational, maar het is niet zo dat ik nu plots in kostuum ga werken.” (lacht) “En we gaan absoluut niet op een andere manier om met onze klanten. Dat zat goed en dat zal niet veranderen. Plus: ons team moet plezier blijven hebben op het werk.”
Voor Cédric zelf was het een uitgemaakte zaak: hij bleef aan boord. “Ik ging nooit verkocht hebben als ik geen rol meer kon blijven spelen. Accountants Academy is mijn kindje. En ik doe het gewoon veel te graag. Visma stond daar gelukkig pal achter. Ik ben nog maar 30, ik leer zoveel mogelijk en doe er alles aan om Accountants Academy naar het volgende niveau te brengen.”
Minder en andere stress sinds overname
De forse groei van Accountants Academy en de overname was wel een heftige periode, geeft Cédric toe. “De afgelopen twee jaar zeiden mensen me vaak dat ik er niet zo goed uitzag. Vermagerd en bleker. Als je klein bent, komt alles op je schouders terecht. Sinds de verkoop voel ik me vrijer. Uiteraard ervaar ik nog stress, ik zou het niet anders willen en had ook niet anders verwacht. Het is wel een ander soort stress. Aan het idee dat ik nu zelf intern moet rapporteren aan anderen moet ik nog wat wennen, anderzijds brengt dat ook nieuwe inzichten met zich mee. En vooral: ik kan me weer focussen op wat ik het liefste doe: het platform uitbouwen, ideeën uitwerken, contact met klanten.”
Niet onbelangrijk was de komst van Nic De Ruyver als co-CEO in het voorjaar van 2023. Daarmee haalde Accountants Academy een pak ervaring binnen, zegt Cédric. “Nic heeft zowel bij start-ups, scale-ups als grotere ondernemingen gewerkt. Die bagage heeft ons geholpen om de grotere accountancykantoren beter te begrijpen en onze strategie daarop mee af te stemmen. Een enorme meerwaarde.”
“De groei en succesvolle verkoop waren hoe dan ook teamwork. We zijn nu met zes, en zonder de vijf anderen zou het me zeker niet gelukt zijn. In het begin dacht ik: het is een online platform, ik zal dat wel alleen kunnen, meer dan een pc en 24 uur op een dag heb ik niet nodig. Maar als ik één iets heb geleerd van ondernemen is dat je het absoluut niet alleen kunt. Ongelooflijk hoeveel je kunt bereiken met de juiste mensen rond je.”
Platform wordt het hart voor alles rond leren
Hoe de nabije toekomst eruitziet voor Accountants Academy? “Van ons leerplatform willen we het hart maken voor het accountancykantoor voor alles rond leren. Nu is het nog een van de vele tools. Als kantoorhouder ben je afhankelijk van je medewerkers, die er al dan niet gebruik van maken. Onze opdracht is ons platform zo actief en interactief mogelijk te maken binnen elk kantoor. We zijn momenteel volop nieuwe zaken aan het uitwerken en aan het testen, zowel op content- als softwarevlak. Onze klanten mogen binnenkort dus nog heel wat nieuwigheden verwachten.”