Dries Bertrem, Lievens & Co

In de reeks ‘Jong & vennoot’ laten we de jonge wolven van de accountancy aan het woord. Wie zijn ze, hoe zijn ze gestart en is dat nu een voordeel of toch misschien een nadeel, vennoot worden op jonge leeftijd?
Dries Bertrem (Foto Impakt)

Bruggeling Dries Bertrem (33) is sinds twee jaar vennoot bij Lievens & Co.

Was de accountancy een jongensdroom, Dries?

“Na m’n ASO Latijn-Wiskunde had ik niet één specifieke interesse. Dus koos ik voor de brede richting TEW, in Leuven. Gaandeweg kreeg ik meer interesse in accountancy, fiscaliteit en finance. Ik vond het zo leuk dat ik er nog een master accountancy en revisoraat bij deed, en nog wat fiscale vakken.”

“Eens afgestudeerd ben ik gestart bij een Big Four, en daar drie jaar opleiding gekregen. En vervolgens begonnen bij Lievens & Co. Bij een Big Four is het werk opgedeeld in divisies, terwijl ik zowel accountancy wou doen, maar ook fiscale adviesverlening, eens proeven van een M&A-traject, een ruling aanvragen… Dat kon bij Lievens & Co, van oorsprong meer een advies- dan een accountancykantoor. We staan de ondernemer bij op sleutelmomenten in z’n leven: opstart, herstructurering, overname, familiale planning … Ondernemers vroegen ons ook om de boekhouding van een privévennootschap te doen, een managementvennootschap of de holding. Zo is de accountancyafdeling gegroeid. Vandaag zitten we op 60% advies en 40% accountancy.”

Voor jou was het – letterlijk dan – geen grote stap, hé?

“Ik ben opgegroeid in Brugge, in de buurt van het kantoor. Bij Lievens & Co spreken we van ‘beneden’ en ‘boven’. Beneden zitten de accountants, boven juristen en economisten die zich met advieswerk bezighouden. Beide verdiepingen werken vlot samen. En onze accountants verlenen uiteraard ook advies. Ik ben beneden begonnen, als accountant, en gaandeweg ben ik meer adviesverlening gaan doen.”

Behalve de hoofdzetel in Brugge telt jullie kantoor vestigingen in Brussel en Antwerpen.

“We zijn met 36 mensen in totaal. Ik werk vanuit Brugge en kom elke dag naar kantoor. M’n meeste klantenafspraken doe ik face to face. In theorie kun je alles via Teams doen, maar dat is zeker niet altijd geschikt. Denk aan de begeleiding van een familiale opvolging: dan is het menselijke aspect zo belangrijk, dat gaat veel beter in persoon. Elkaar aanvoelen: dat lukt niet via de camera. Een M&A-deal tussen twee rationele partijen is straightforward, bij een familiale overdracht spelen emoties een minstens even belangrijke rol.”

Dries in ’t kort


Levensmotto?
“If you can dream it, you can do it.” (Walt Disney)
Beste investering ooit?
Skiles, 6 jaar geleden.
Lievelingsplek in België?
De Vlaamse Ardennen.
Favoriete plaatsen in het buitenland?
Regio Valais (Zwitserland) en Piëmont (Italië).
Lievelingslied?
The River ― Bruce Springsteen.
Mooiste boek?
Thinking, Fast and Slow (Ons feilbare denken) van Daniel Kahneman.
Je zou niet meer kunnen zonder?
Cliché maar mijn gezin.
Mocht je geen accountant zijn geworden, dan had je wellicht gekozen voor?
Dokter.
Waar haal jij energie uit?
De natuur.
Wat is je geheime tip om te ontspannen?
Lopen zonder muziek.

Wanneer begon het idee te rijpen om vennoot te worden?

“Dat is organisch gegroeid. Ik ging steeds meer een leidinggevende rol opnemen. Het was een logische stap, in onderling overleg. We zijn met vier vennoten. De twee originele, de Ludo’s – stichter Ludo Lievens en Ludo Demeulenaere -, en twee jongere vennoten. Frédéric, de zoon van Ludo Lievens, en ikzelf. We delen dezelfde visie: ons doel is de ondernemer bij te staan op die sleutelmomenten. En we willen dat als kantoor onafhankelijk blijven doen.”

Wat was de grootste verandering toen je de stap zette van medewerker naar vennoot?

“Qua taakinhoud was de verandering niet zo groot. Maar er kwam wel heel wat meer bij kijken. Een flink stuk organisatie. De onderneming runnen. Nog meer betrokken worden en de eindverantwoordelijkheid dragen.”

Hoe verdelen jullie de taken onder de vennoten?

“Da’s een traject dat loopt. De ‘originele’ vennoten dragen de operationele taken gaandeweg over aan de jongere. Frédéric en ikzelf nemen het operationele grotendeels op ons. We zijn het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers.”

Je bent 33, was 31 toen je vennoot werd. Hoe kijk je daarop terug?

“Ik voelde me er klaar voor en voelde ook dat er een draagvlak was binnen de groep, niet alleen bij de andere vennoten.”

Lievens & Co is de laatste jaren behoorlijk gegroeid. Hoe trekken jullie ten strijde in de war for talent?

“We geven seminaries, dat komt onze naamsbekendheid ten goede. Aan de Brugge Business School en Hogeschool Vives geven we gastcolleges. Zelf ben ik gastdocent partiële splitsing, structureren van vennootschappen en geruisloze fusie. Daarmee bereiken we jonge mensen. Ook al merken we jammer genoeg dat het aantal inschrijvingen voor accountancyrichtingen daalt. Via mond-tot-mondreclame leren mensen ons kantoor ook wel kennen. Als een collega iemand aanbrengt, krijgt die een etentje in The Jane. Dat is al twee keer gebeurd.”

Waarom zou iemand bij jullie aan de slag gaan?

“We zijn een kantoor met veel expertise, dat een gevarieerd takenpakket kan aanbieden. In januari hebben we met iedereen een functioneringsgesprek: wat zijn je interesses en hoe kunnen we die koppelen aan het takenpakket, zonder mensen in hokjes te stoppen. Zo kan iedereen proeven van de andere takken naast het pure accountancywerk. Uiteraard zijn er de gebruikelijke troeven van de sector – flexibiliteit, een competitief loonpakket. Maar daarmee maak je het verschil niet. De differentiator zit ‘m in de taken en in onze familiale omgeving. Onze structuur is vrij vlak, je moet hier geen hele boom aflopen. We zijn bereikbaar en aanspreekbaar.”

Zoeken jullie mensen?

“Voor een talentvolle accountant hebben we altijd plaats.”

Welke trends zie jij momenteel in de accountancy?

“Natuurlijk de digitalisering, het hot topic. En daarmee samenhangend: de urban legend dat ons beroep gaat verdwijnen. Als dat al zal gebeuren, zal ik dat toch niet meer meemaken. De shift gaat van het inputten naar het adviseren. Wij focussen ons van bij de oprichting van Lievens & Co op dat advieswerk, en zijn in die zin future proof. De menselijke tussenkomst in de accountancy zal niet plots van de ene dag op de andere verdwijnen.”

“Er zijn natuurlijk wel tools waardoor je sneller, accurater en in realtime boekhouding kan doen. Een drietal mensen volgt bij ons op wat er beschikbaar komt van tools, en testen die dan uit. De tussenkomst van de accountant wordt beperkter, maar is er wel nog steeds.”

“In de nabije toekomst zie ik nog veel mogelijkheden naar rapportering toe. Boekhoudgegevens in een begrijpbare onepager voorstellen om de ondernemer in een oogopslag te tonen hoe zijn cijfers evolueren in vergelijking met vorig jaar.”

Bij jullie zijn niet de btw-periodes maar de periode waarin de jaarrekeningen neergelegd worden het drukst?

“Dat ligt aan de dossiers die wij doen. Onze grote vennootschappen met stapels facturen hebben meestal een interne accountant. En we zetten onze klanten aan om stelselmatig facturen door te geven via een tool of app. Zo kunnen we die facturen en bonnetjes gaandeweg verwerken. En vlakken we de piek af. De jaarrekeningperiode in juni en juli is wel drukker. Al lukt dat wel omdat iedereen elkaar helpt.”

“We trachten de workload goed te bewaken. Er wordt hier hard gewerkt, maar we willen niemand overbelasten. Toen er gaandeweg veel dossiers bijkwamen, zijn we op zoek gegaan naar enkele nieuwe mensen. Even hebben we zelfs een dossierstop ingelast.”

Hoe zit het met je eigen workload?

“Werk, gezin, vrije tijd: het is een jongleeroefening. Ik heb drie jonge kindjes. Alle ballen hooghouden lukt de ene keer beter dan de andere. In de week werk ik veel, de weekends hou ik voor m’n gezin.”

“Met collega’s ga ik over de middag lopen. Het hoofd leegmaken en frisse lucht opsnuiven. We zitten dicht bij Tillegembos, de ideale plek om te joggen. Andere collega’s doen een wandeling.”

Waar zie je jezelf over 10 jaar?

“Op dezelfde stoel, hoop ik. In een kantoor dat nog verder is gegroeid. Niet per se in aantallen, maar in kennis, kwaliteit en service.”

“De accountancy evolueert snel, je moet mee blijven. Ik herinner me wat ik te horen kreeg bij het behalen van mijn titel als accountant en belastingconsulent. ‘Proficiat, u bent geselecteerd om levenslang bij te studeren’. En dat klopt. Onze job blijft boeiend. Je kunt nooit op je lauweren rusten. De pure accountancy – het boekhouden – verleer je niet, dat is als fietsen. Maar fiscaliteit is bijna het tegenovergestelde: dat verandert zo snel, zeker in België. Als je je niet constant informeert, raak je zo achterop.”

Hoe kunnen we jonge mensen warm maken voor de accountancy?

“Men denkt dat een accountant of boekhouder facturen zit over te typen en in te boeken. Dat het een repetitieve job is. De realiteit is dat je een coherent geheel maakt van de economische prestatie van een onderneming en dat duidelijk overbrengt naar je klant. Je staat dus heel dicht bij je klanten. En komt in aanraking met diverse mensen en sectoren. Ik krijg de meest uiteenlopende vragen. Van het moment dat het ook maar een beetje economisch of financieel gerelateerd is, wordt het aan de accountant gevraagd.”

Zoals?

“Hoe moet ik mijn domicilie aanpassen? Is dit een correcte prijs voor het pand dat ik op het oog heb? Je bent het eerste aanspreekpunt en wordt overal bij betrokken. Voor een ondernemer ben je een belangrijke schakel waar hij op terugvalt. Die adviserende rol mag meer in de kijker worden gezet. En met de tools die er zijn krijg je meer tijd om advies te geven aan je klant. Soms is dat ook de dialoog op gang brengen: hoe komt het dat dat beter of slechter is dan vorig jaar. Dat motiveert om bij te blijven: je wil de vragen die je krijgt kunnen beantwoorden. Het is een uitdagende en gevarieerde stiel, maar je krijgt zoveel terug.”


Ben of ken je een jonge vennoot in een accountancykantoor? Laat het weten via elodie@accountancyvandaag.be

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.