14/12/2024

Een efficiënte jaarafsluiting: alles wat je moet weten

De jaarafsluiting? Dat is elk jaar opnieuw een stresserende periode voor jou als accountant. Zéker wanneer je nog werkt met een traditioneel boekhoudpakket. Gelukkig kan het ook anders. Zeg maar ‘beter’. En in deze blog zetten we jou alvast op goede weg. We kijken immers niet alleen naar de belangrijkste aandachtspunten op het vlak van de jaarafsluiting, maar geven jou ook een duwtje in de rug aan de hand van een handige checklist. Kortom, ben je klaar om de jaarafsluiting zo efficiënt en gestroomlijnd mogelijk aan te pakken? Dit artikel verscheen eerder bij Yuki.

Wat is een jaarafsluiting?

Een jaarafsluiting is een nauwkeurig proces waarbij de accountant ervoor zorgt dat de financiële administratie voor een bepaald boekjaar wordt afgesloten. Met andere woorden: wil je een betrouwbaar beeld kunnen schetsen van de financiële situatie van een organisatie of bedrijf? Dan is een correcte jaarafsluiting cruciaal. In een jaarafsluiting, die bij wet verplicht is, worden alle financiële gegevens van een bedrijf geanalyseerd, gecontroleerd en vastgelegd. En op basis daarvan zullen ondernemers en managers weloverwogen beslissingen kunnen nemen over de toekomstige groei en ontwikkelingen van het bedrijf. 

Wanneer vindt de jaarafsluiting plaats?

Wanneer je als accountant verplicht bent om het boekjaar af te sluiten? Dat varieert per land en per bedrijf. In veel landen, waaronder België, valt het boekjaar samen met het kalenderjaar. Van 1 januari tot en met 31 december. De datum waarop het boekjaar eindigt, wordt vaak aangeduid als de ‘balansdatum’. Een boekjaar kan echter ook een andere periode beslaan (bijvoorbeeld vanaf 1 juli tot en met 30 juni). In dat geval is er sprake van een gebroken boekjaar. Als accountant moet je dan ook rekening houden met al deze verschillende deadlines om de financiële rapportages op orde te krijgen. 

Een maandafsluiting vs. een jaarafsluiting

Hoewel vergelijkbaar in doel, zijn jaarafsluitingen over het algemeen ietwat ingewikkelder dan maandafsluitingen. Dit komt vooral doordat een jaarafsluiting diverse jaar-specifieke taken omvat ,zoals de berekening van jaarlijkse afschrijvingen, de waardeverminderingen, de voorraadwaardering en de herziening van langetermijncontracten. Dit neemt echter niet weg dat het eveneens interessant is om maandelijks een financiële rapportage op te stellen. Zo blijf je – als accountant én als ondernemer – steeds up-to-date, spot je sneller kansen, tendensen of uitdagingen én kan je veel sneller bijsturen, indien nodig. 

Checklist: hoe sluit je een boekjaar efficiënt af?

Wil je je boekjaar met succes afsluiten? Met deze zeven stappen doe je dat zo efficiënt mogelijk:

  • Verzamel alle financiële gegevens: dit zijn alle facturen, transacties, bankafschriften, salarisstroken en andere documenten die relevant zijn.
  • Stel een eindbalans op: dit is een overzicht van de huidige financiële positie van het bedrijf, inclusief de waarde van activa en passiva.
  • Maak een winst- en verliesrekening: zo geef je duidelijk aan of het bedrijf winst of verlies heeft geboekt gedurende het boekjaar.
  • Controleer de financiële gegevens: op die manier verifieer je alle gegevens en kan je correcties aanbrengen of dubbele boekingen verwijderen.
  • Stel een begrotingsplan op: deze begroting kan helpen om al een eerste keer naar de toekomst te kijken door te focussen op het volgende boekjaar.
  • Maak een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen: zo kan je heldere links leggen tussen deze momenten en de financiën van je bedrijf. 
  • Publiceer de financiële gegevens: je stelt best deze gegevens beschikbaar voor alle stakeholders, aandeelhouders, investeerders en de belastingdienst.

Een efficiënte jaarafsluiting via software

Moderne technologie en geautomatiseerde boekhoudsoftware bieden krachtige hulpmiddelen om de jaarafsluiting te vereenvoudigen. Zo zorgt Yuki er via de Kwaliteitsmonitor voor dat de juistheid, tijdigheid en volledigheid van de administratie voortdurend wordt gecontroleerd. Zo zie je in één oogopslag welke aandachtspunten of ontbrekende documenten er zijn – en kan je eventuele problemen zo snel mogelijk oplossen. Dit minimaliseert niet alleen de kans op onopgemerkte foutjes, maar zorgt ook voor een enorme winst in efficiëntie. Handig, toch?

Mis niets

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Mis niets! Schrijf je nu in voor de wekelijkse update over accountancy.

Volg ons op LinkedIn

— MAGAZINE

Gratis vakmagazine, voor de Belgische accountant

Lees ook...

Geen berichten gevonden

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.