Wil je in jouw accountantskantoor een doelgerichte en wervende communicatiestrategie uitrollen? Dan zijn sociale media een cruciaal element.
Van Instagram tot LinkedIn, van Facebook tot TikTok: digitale communicatiekanalen zijn een krachtig middel om de zichtbaarheid van je kantoor te vergroten, expertise te tonen en klantenrelaties te versterken.
Hoe zorg je ervoor dat jouw kantoor sociale media effectief inzet? We vroegen accountantskantoor VGD hoe zij dit in de praktijk aanpakken.
Waarom zijn sociale media nuttig voor jouw kantoor?
Het gebruik van sociale media als communicatiekanaal biedt jouw kantoor tal van voordelen:
- Je wordt zichtbaar(der) bij diverse doelgroepen: door actief te zijn op LinkedIn, Instagram en Facebook, bereik je een breder publiek.
- Je toont de expertise die in jouw team aanwezig is.
- Je bouwt op een directe en efficiënte manier klantenrelaties op.
- Je trekt nieuwe klanten aan, onder meer door online volgers te werven en gericht te adverteren.
Hoe kijkt Sarah Verkimpe, verantwoordelijk voor marketing & communicatie bij VGD, naar deze voordelen? “Ook in ons kantoor zijn sociale media een onmisbaar deel van onze marketingstrategie geworden. We denken goed na over welke waarden we online willen uitdragen. Zo zetten we bij digitale communicatie bewust in op een evenwichtige mix van professionele content en human interest. Via LinkedIn delen we bijvoorbeeld updates over wetswijzigingen, terwijl we op Instagram en Facebook een blik achter de schermen van ons kantoor geven, zoals teambuildingactiviteiten.”
Sarah benadrukt dat sociale media niet alleen nuttig zijn voor klantenbinding, maar ook voor employer branding. “Onze sector kampt met een stoffig imago, en dat willen we doorbreken. Door kantoormedewerkers en hun verhalen centraal te stellen, laten we zien dat ons beroep ook dynamisch en mensgericht is. Dit helpt ons niet alleen jong talent aan te trekken, maar ook onze huidige medewerkers trots te maken op hun werkplek.”
“Onze sector kampt met een stoffig imago, en dat willen we doorbreken” Sarah Verkimpe, VGD
Praktische tips om sociale media efficiënt in te zetten
Welke praktijktips reikt Sarah aan om een succesvolle socialemediastrategie uit te werken?
“Een eerste tip: kies het juiste online platform. Niet elk platform is geschikt voor accountants. LinkedIn is ideaal voor professioneel netwerken, terwijl Instagram en Facebook nuttig kunnen zijn om een persoonlijker beeld van je kantoor te geven. Ten tweede: maak een contentkalender, want door je berichten vooraf goed te plannen, zorg je voor consistentie en vermijd je last-minute stress. Bij VGD werken we met een vaste kalender waarin zowel informatieve als informele content een plaats krijgt. Door vooruit te plannen, spelen we in op actualiteit zonder onze kernboodschap uit het oog te verliezen.”
“Bij VGD werken we met een vaste kalender waarin zowel informatieve als informele content een plaats krijgt” Sarah Verkimpe
“Een derde suggestie: creëer waardevolle content. Ik denk hierbij aan fiscale of boekhoudtips, klantensuccessen en updates over wetgeving. Eén van onze LinkedIn-posts – over de beste fiscale adviezen – leverde veel interactie op. Ook human interest-berichten over teambuildingactiviteiten en interne initiatieven zijn vaak populair, omdat onze volgers een goed beeld krijgen van onze kantoorcultuur.”
Sarah pleit ook voor het gebruik van visuele content: “Mensen worden sneller aangetrokken door beelden en video’s. Een goed voorbeeld is onze LinkedIn-video ‘Enroute’ die een fris en wervend beeld toont van onze kantoorwaarden. Mensen reageren veel sterker op authentieke content waarin medewerkers zelf aan het woord komen.”

Ook voldoende interactie met het lezerspubliek – waarbij je snel reageert op vragen of opmerkingen – en een grondige analyse van resultaten zijn belangrijke tips die Sarah meegeeft. “We kijken niet alleen naar likes en shares, maar ook naar het aantal kwalitatieve interacties en conversies die uit onze posts voortkomen,” legt Sarah uit.
Mogelijke valkuilen
Op de vraag welke valkuilen op de loer kunnen liggen bij digitale communicatie, somt Sarah de volgende elementen op:
“Vermijd een inconsistente aanpak, want onregelmatig posten leidt tot minder zichtbaarheid. Binnen VGD is een dedicated team aan de slag om continuïteit in onze socialemediacampagnes te garanderen. Ook te veel zelfpromotie kan schadelijk zijn. Daarom pleit ik voor een balans tussen informatieve en promotionele content. In ons kantoor wisselen we educatieve posts af met luchtigere berichten. Daarnaast is het evident dat een onprofessionele uitstraling nefast is voor je kantoorimago. Maak dus komaf met slordige posts en slecht taalgebruik. En last but not least is een onduidelijke strategie absoluut te vermijden. Zonder een solide communicatieplan kan je inspanning op sociale media ineffectief zijn.”
Benieuwd naar enkele succesvolle posts die VGD publiceerde?
Klik op de afbeelding.