Deadlinedruk: tips van de journalist

Olaf Verhaeghe, datajournalist bij De Tijd – Foto Mediafin/Gregory De Leeuw
Deadlines. Ze dicteren voor een groot stuk wat we doen en wanneer we dat doen. Als accountant weet je: de aangiftetermijnen voor btw, personenbelasting en vennootschapsbelasting bepalen m’n jaarplanning. Ook voor mensen in andere beroepen spelen deadlines een sleutelrol. We vragen hen op welke manier zij ermee omgaan en wat we van hen kunnen leren.

Deel 1: Olaf Verhaeghe, datajournalist bij De Tijd

Olaf, hoe geven deadlines jouw job vorm?

“Ik heb twee soorten deadlines. De Tijd is een dagkrant. Op de ochtendvergadering met de cheffen wordt afgesproken welke artikels we zullen uitwerken. Soms zijn dat stukken voor de krant van de dag erna. Dan ligt de uiterste deadline op pakweg 19, 20 uur ’s avonds. Maar het stuk is liefst al een paar uur vroeger klaar, zodat het nog nagekeken kan worden en ik feedback kan krijgen.”

Voor de opening – het artikel waarmee de krant op de voorpagina uitpakt – liggen meerdere stukken in de weegschaal. Het nieuwsmanagement bepaalt wat het zwaarste weegt. Dat kan alleen als de stukken op tijd bij hen zijn. Dus m’n dagelijkse deadline is in de praktijk zo vroeg mogelijk in de namiddag.”

Wat is je tweede soort deadline dan?

“Met het datateam van De Tijd – vier man sterk – werken we ook aan langere projecten. Van enkele dagen tot meerdere weken. Dan hebben we geen opgelegde deadline, maar bepalen we er één voor onszelf: tegen die dag willen we het stuk klaar hebben voor publicatie.”

Voor het onlinenieuws is de deadline dan weer ‘direct’, toch?

“Online geldt inderdaad een ander ritme. Het hangt af van het onderwerp, soms maak ik overdag al zaken voor de site en de nieuwsbrieven. Andere stukken ‘sparen’ we op voor de papieren krant: een artikel onder embargo, een samenwerking met onze zusterkrant L’Echo, het openingsstuk waarmee we uitpakken …”

Ik werk niet tot net tegen deadline, want dan heb je geen marge als er iets misloopt

Jij houdt van deadlines, hé?

“Als iemand me zegt: je hebt drie dagen om iets te doen, dan is de derde dag m’n beste. Die dag ben ik het productiefst. Wat ik doe om élke dag resultaat te bereiken, is mezelf tussentijdse deadlines opleggen. Zelfgecreëerde druk om tempo te halen. En tegelijk kwaliteit te leveren. Dan kan ik ook tevreden zijn over mijn werk, want ik leg de lat hoog. Ik kom graag naar de redactie in Brussel, ook al betekent dat voor mij vier uur per dag pendelen. Op de redactie zit ik in de sfeer, iedereen is druk bezig. Thuis heb ik het moeilijker om mezelf op te peppen.”

Je zelfgekozen deadlines maken je werk dus beter.

“Ook in een andere job zou ik ze nodig hebben. Als er eens een dag geen druk ligt, dan gaat het ook niet echt vooruit, dan stel ik zaken uit. Ik heb dat echt nodig: dit zijn mijn doelen tegen deze middag, tegen de avond, dat wil ik deze week gedaan krijgen en dat deze maand. Ik moet weten waar ik naartoe ga. Het is geen drama als ik een eigen deadline eens niet haal, want dan heb ik toch voldoende vooruitgang geboekt. Zonder deadlines zou ik gemakzuchtig worden.”

Wat gebeurt er als je je artikel niet op tijd inlevert?

“Dan bezorg ik anderen miserie hé. Er moet dan een ander artikel in de plaats van het mijne komen. En dat lukt wel, er is altijd aanbod. Maar toch vermijd ik het liever. Het is een vorm van respect naar je cheffen en collega’s: je eigen deadlines respecteren zodat de mensen na je niet in de problemen komen. Maar dat ik er één mis gebeurt zelden of nooit. Ik werk ook niet tot net tegen deadline, want dan heb je geen marge als er iets misloopt. En het eindresultaat wordt gewoon beter als er tijd is voor feedback en finetuning. Dan is het niet te nemen of te laten voor het nieuwsmanagement, en zo hoort het.”

Gebruik je tools om je deadlines te halen?

“Nee, al zou ik dat beter doen. Ik hou m’n agenda beter bij dan vroeger, maar heel veel zit nog gewoon in m’n hoofd. En dat hoofd raakt soms wat te vol. M’n chef is daar beter in: die heeft planningen voor de dag, de week, de maand en de lange termijn. We overleggen elke dag met ons team, zo weten we wie aan wat werkt. En spreken we deadlines af: dat artikel willen we tegen dan klaar hebben. De hoofdredactie legt ons als datateam geen minimumaantal stukken op, maar we mikken zelf op minstens twee grote projecten per maand, naast stukken die we volgens dag- en tweedagsritme maken.
Daarnaast ondersteunen we andere collega’s bij hun artikels met data, infografieken en tabellen.”

  1. Deel je verschillende deadlines op. Benoem ze niet allemaal samen … je zou voor minder stress krijgen. Benader elke deadline anders.
  2. Creëer marge in je deadlines.
  3. Benader deadlines ook positief: ze kunnen een boost brengen en een hoge(re) productiviteit.
  4. Gebruik tools om je deadlines te managen.

Wil je reageren? Laat het weten via elodie@accountancyvandaag.be

Waar ben je naar op zoek?

Vind snel en eenvoudig het laatste nieuws, informatieve blogs, interessante pagina’s en boeiende evenementen.