De accountancywereld transformeert razendsnel en het is aan de accountant om zich daarop voor te bereiden. Aangedreven door technologische vooruitgang, veranderende wetgevingen en gewijzigde behoeften bij de consumenten, ziet Petteri Rantamäki, Accounting Office Specialist van Visma, een toekomst vol uitdagingen en groeimogelijkheden. Op Work Smarter van Teamleader nam hij de evolutie van accountancy onder de loep, nam hij parallellen met andere sectoren en pleitte hij voor de versmelting van technologie en menselijkheid. Lees de belangrijkste bevindingen van zijn keynote hieronder!
De (r)evolutie van accountancy
De evolutie van accountancy heeft, net als in de geneeskunde, verschillende stadia van ontwikkeling doorlopen. Waar ‘Accountancy 1.0.’ zich vroeger richtte op het transactionele, de correctheid van de administratie en de reactieve rapportage, steeg bij ‘Accountancy 2.0.’ de vraag steeds meer naar de identificatie en preventie van bepaalde problemen. Petteri Rantamäki beschrijft dit als volgt:
“Dankzij technologie konden accountants zich meer gaan richten op consultancy en op adviesverlening.”
Ondertussen zijn we dit stadium ook al gepasseerd, aldus Rantamäki. We zitten volop in de fase ‘Accountancy 3.0.’, waarbij de nadruk ligt op de proactieve voorspelling. Accountants gaan ondernemers en bedrijven echt begeleiden tijdens de strategische groei, aan de hand van een gepersonaliseerde ondersteuning:
“Door technologie beter te benutten, kunnen accountants meer tijd besteden aan analyse en advies, waardoor ze een vitale rol spelen in de duurzaamheid en levensvatbaarheid van bedrijven.”
Parallellen met de medische wereld
De evolutie binnen accountancy weerspiegelt die van de medische wereld. In de geneeskunde begon het allemaal met reactieve interventies, waar artsen uitsluitend konden ingrijpen bij acute noodgevallen. Dit was ‘Geneeskunde 1.0.’. Vervolgens schoof de aandacht tijdens de ‘Geneeskunde 2.0.’-fase steeds meer op naar de identificatie van de aandoeningen en de behandeling ervan op de langere termijn.
Vandaag de dag richt de geneeskunde zich veel meer op preventie, om op die manier het leven te bevorderen en optimaliseren. Net als bij de ‘Accountancy 3.0.’-fase, ligt de focus bij ‘Geneeskunde 3.0.’ op proactiviteit en personalisatie:
“Net als in de accountancy, verschuift de geneeskunde – mede dankzij technologische tools & knowhow – naar een meer voorspellende en preventieve aanpak.”
Software met een menselijk kantje
“Hoewel technologie een cruciale rol speelt in de transformatie van accountancy, blijft de menselijke touch onmisbaar”, benadrukt Petteri Rantamäki. Storytelling vormt immers een belangrijke ‘soft skill’ die accountants kunnen gebruiken om complexe financiële gegevens begrijpelijk en relevant te maken voor hun klanten. Het vormt een krachtige drijfveer voor succes. Petteri pleit dan ook voor de omarming van software en AI, zónder het verlies aan de menselijke meerwaarde:
“De combinatie van AI en menselijke interactie biedt ongekende mogelijkheden in de accountancysector. AI kan zorgen voor nauwkeurige en efficiënte analyses, waardoor er meer ruimte ontstaat voor persoonlijke advisering en analyse. Deze synergie kan leiden tot betere resultaten en een sterkere band tussen accountants en hun klanten.”
Kortom, ‘Accountancy 3.0.’ is niet alleen een technologische evolutie, maar ook een menselijke. Door technologie te omarmen en tegelijkertijd de menselijke factor centraal te stellen, kunnen accountants, aan de hand van analyse en advies, een proactieve en strategische rol spelen in het succes van hun klanten. Deze nieuwe balans tussen technologie en menselijkheid zal de toekomst van de accountancy vormgeven.