Het tekort aan accountants in Vlaanderen blijft nijpend, al tonen recente cijfers een lichte verbetering. Tegelijk blijft de instroom in de opleidingen Accountancy-Fiscaliteit in Vlaanderen en Brussel toenemen, voor het derde jaar op rij.
Om die positieve trend te versterken, bundelen de sector en het onderwijs opnieuw de krachten met een nieuwe campagne. “Niet alleen stappen meer jongeren in, ze kiezen ook heel bewust voor deze studie. De combinatie van werkzekerheid, technologische vooruitgang en een gevarieerde job maakt accountancy aantrekkelijker dan ooit”, vertelt Bart Nelissen, vertegenwoordiger van ‘Accountants Van Morgen’.
Het tekort aan accountants in Vlaanderen blijft groot. De VDAB* ontving in 2024 maar liefst 2.718 vacatures, terwijl er maandelijks gemiddeld slechts 863 potentiële kandidaten waren. Hoewel dat een lichte verbetering is ten opzichte van twee jaar geleden (december 2022) – toen er nog 4.365 openstaande vacatures waren tegenover gemiddeld 664 werkzoekenden – blijft de druk op de arbeidsmarkt hoog.
* https://www.vdab.be/trendsdoc/beroepen/index.html
Meer studenten, meer motivatie
Een trendbreuk forceren, dat is dan ook de opzet van de grootschalige campagne ‘Accountants Van Morgen’ die het potentieel van de job wil schetsen en meer jongeren wil warm maken voor de studierichting. Dat lijkt stilaan te lukken, want opnieuw schreven dit academiejaar meer jongeren zich in voor een opleiding Accountancy-Fiscaliteit. Zowel in Vlaanderen als in Brussel steeg het aantal inschrijvingen, voor het derde jaar op rij.
Zo noteerde Hogeschool Vives 16% meer studenten in een accountancyrichting dan in 2023, 25% meer dan in 2022. De Karel de Grote Hogeschool ziet een sterke groei – van 109 inschrijvingen vorig jaar naar 160 dit academiejaar – met de opleiding als een van de sterkste klimmers binnen de hogeschool. Idem voor Odisee met 1.041 nieuwe studenten en herinschrijvers voor 2024-2025 (t.o.v. 929 in 2023-2024 en 840 in 2022-2023). Ook UCLL stelt de voorbije twee jaar een sterke stijging vast (ca. 50%) voor Accountancy-Fiscaliteit; Hogeschool PXL telt 37,5% meer inschrijvingen voor Finance & Insurance Management. Tot slot ziet ook AP Hogeschool Antwerpen een groeiende interesse voor accountancy, zowel in de bachelor- als graduaatsopleiding.
Bart Nelissen: “We horen van veel hogescholen dat de studenten beter geïnformeerd zijn dan de voorbije jaren. Dat is goed nieuws, want we streven nog steeds naar een correcter beeld van de job van accountant. De clichés rond het beroep zijn hardnekkig. De term ‘boekhouder’ dekt de lading al lang niet meer. De accountants van vandaag zijn adviseurs die meedenken en meewerken aan de strategie van ondernemers.
Nieuwe campagne omarmt kracht van Gen Z

Vandaag lanceert de accountancysector de nieuwe campagne ‘Accountants Van Morgen’. De acht accounting- en consultingbedrijven* die in 2023 de eerste editie lanceerden (met ambassadeur Bockie De Repper), kunnen daarbij rekenen op de steun van vier nieuwkomers: RSM Belgium, ACS Accountants, Decostere Accountancy en Titeca Pro Accountants en Experts. Ook zetten negen Vlaamse hogescholen** en het volwassenonderwijs opnieuw hun schouders onder het initiatief.
Bart Nelissen: “We zijn blij met de hogere instroom van studenten accountancy, maar uiteraard is daarmee niet alles opgelost. Het beroep is nog altijd een knelpuntberoep en de arbeidsmarkt in accounting blijft onder druk staan. Tal van vacatures raken maar niet ingevuld. Vooral kmo’s dreigen de dupe te worden van de schaarste aan financiële profielen, waardoor ze hun goed financieel bestuur op termijn mogelijk in het gedrang zien komen. Daarom blijven onze inspanningen, samen met het onderwijs, meer dan nodig. We hopen dat onze nieuwe campagne straks heel wat jongeren nieuwsgierig zal maken naar meer!”
De nieuwe campagne zet vaak gehoorde clichés over Gen Z in een verrassend positief daglicht. “Waar sommigen denken aan sloddervos, moeite met autoriteit of een gebrek aan discipline, ziet ‘Accountants van Morgen’ juist eigenschappen die onmisbaar zijn voor de accountant van morgen. Deze generatie brengt een frisse blik, flexibiliteit en een dynamische aanpak die perfect aansluiten bij de veranderende behoeften van het beroep. Het is tijd om vooroordelen om te zetten in voordelen en de kracht van Gen Z te omarmen.”
Op de campagnesite www.accountantsvanmorgen.be kunnen studiekiezers de voordelen van een job als accountant ontdekken en delen, of opleidingen binnen accountancy zoeken. De nieuwe campagne 2025 loopt nog tot deze zomer.