Na een carrière in de zeescheepvaart, zette Tom Vanherck elf jaar geleden zijn eerste stappen in de wereld van accountancy. Tomik Accountancy zag het levenslicht. Wat begon als een soloproject, “omdat veel ondernemende vrienden klaagden over hun boekhouding”, groeide uit tot een succesvol accountantskantoor in Dessel met zeven werknemers en een sterke focus op digitale groei en klantgerichte dienstverlening. “We zijn een klassiek kantoor qua servicing”, benadrukt Tom, “maar we positioneren ons bewust veel meer als groei- en sparringpartner van onze ondernemers.” We spraken met hem over de transformatie van zijn vakgebied, zijn visie op de toekomst van accountancy en de kracht van accounting software.
“De deadline van 1 januari 2026 is niet lang meer!”
De klant steevast als vertrek- en eindpunt
Wat Tomik Accountancy volgens Vanherck onderscheidt, is de nauwe relatie met de klanten, voornamelijk freelancers en kleinere kmo’s. “We staan heel dicht bij hen en zitten er echt kort op, waardoor we veel gerichter advies kunnen geven. Dat is iets wat onze klanten enorm waarderen, want op basis daarvan kunnen ze de juiste keuzes maken.” Voor Tom en zijn team zit daar dan ook de essentie van een modern kantoor: “Het gaat om echte en persoonlijke begeleiding. Om samen te kunnen groeien. En daar zijn up-to-date cijfers en digitale tools onmisbaar voor.”
Dat de jongere ondernemers ‘mee’ zijn met de digitalisering en de continue aanlevering van documenten, dat staat buiten kijf. “En toch durven ook zij hun boekhouding eerder als een noodzakelijk kwaad te zien”, stelt Tom vast. “Dat is iets wat we begrijpen. Ondernemers zijn vaak heel erg druk bezig.” Om die reden gaat Tomik Accountancy geregeld de dialoog aan met zijn klanten, zodat ze effectief de meerwaarde zien. “Niet van de accountant als verwerker, maar wél van de accountant als proactieve sparringpartner die helpt bij belangrijke beslissingsmomenten – en dat aan de hand van real-time inzichten en up-to-date cijfers!”
“Aan de hand van een vaste dossierbeheerder hebben onze klanten het gevoel dat ze bij iemand terecht kunnen voor hun vragen. En dat gaat heel ver – zelfs soms buiten het puur boekhoudkundige.”
Accountancy 2.0: er waait een nieuwe wind
“De accountancysector is in volle transformatie. En de verschuivingen gaan héél snel”, knikt Tom Vanherck. “Op zich kunnen we dat alleen maar toejuichen. Tomik Accountancy gelooft immers resoluut in digitalisering en automatisering – en we hebben dan ook vanaf onze start hard ingezet op een digitale manier van werken via Adsolut.” Het Desselse kantoor is daar een mooi voorbeeld van. “Zoals je ziet, hebben wij weinig kastruimte nodig. Sterker nog, voor elke klant houden we maar maximaal één papieren kaft bij: al de rest is digitaal. Meer efficiëntie, minder fouten en een soepelere workflow: what’s not to love?”
De moderne visie en digitale mindset van Tomik Accountancy hebben er ook toe geleid dat Tom en zijn team afstappen van het ‘uurtje-factuurtje’-model. En volgens Tom is dat alleen maar logisch: “We zijn bewust geswitcht naar pakketprijzen, omdat we anders zouden worden afgestraft voor onze automatisatie en efficiëntie.” Ook langs klantzijde biedt dit alleen maar voordelen:
“Voor de klant betekent dit transparantie, eerlijkheid en duidelijkheid. En de tijd die vrijkomt door onze geautomatiseerde software? Die kunnen we integraal gebruiken om te focussen op samenwerking, controle en advisering. Dat is een win-win voor alle betrokken partijen.”
AI en e-invoicing: een zegen of een vloek?
Met opkomende technologieën zoals artificiële intelligentie en e-invoicing, ziet Tom volop kansen voor zijn vakgebied en kantoor, hoewel hij aangeeft dat AI nog niet ten volle is ingebed in de processen van Tomik Accountancy. Op de vraag of AI de job van ‘boekhouder’ zal doen verdwijnen, is Tom duidelijk: “Onze job zal de komende jaren nog meer veranderen, dat sowieso. Maar laten we eerlijk zijn: dat is eigenlijk al altijd zo geweest. Technologische veranderingen hoeven ons geen angst in te boezemen: ze kunnen onze sector juist ademruimte geven en een extra boost.”
Diezelfde mening heeft Tom ook over e-invoicing. “De vrijgekomen tijd door automatisatie via Peppol komt onze job als proactief adviseur alleen maar ten goede.” Het zal vooral belangrijk zijn voor kantoren om vroeg genoeg aan de voorbereidingen te beginnen. “En in dat opzicht vind ik het gek hoe stil de overheid hier momenteel over is.” Tom is al volop bezig om zijn klanten mee te nemen in het Peppol-verhaal: “Onze klanten die met Adsolut werken, zijn al volledig Peppol-ready. De anderen proberen we op een constructieve en transparante manier mee te nemen in het verhaal, door vooral te focussen op de voordelen die ze uit e-invoicing halen, zoals tijdwinst, meer inzicht, een kleinere foutenmarge en een efficiëntere workflow. De deadline van 1 januari 2026 is niet lang meer!”
“Dat geeft ons vertrouwen in de toekomst.”
Meer nood aan een accountant van morgen
De rol van de accountant is niet meer wat hij ooit was. Dat ziet Tom Vanherck ook duidelijk. “Tien jaar geleden was een accountant vooral een geschiedschrijver, die er enkel en alleen voor zorgde dat alle wettelijke verplichtingen werden nageleefd.” Dat is vandaag de dag totaal anders. “Tegenwoordig is er véél meer behoefte aan inzichten, aan dialoog en aan advies. Onze rol is dan ook enorm veranderd”, benadrukt Tom. “We werken nu veel dynamischer en proactiever. En we adviseren veel meer over belangrijke zaken als businessplanning, cashflow en forecasting”, aldus Tom. Dit vraagt echter om een nieuwe mind- en skillset.
Ondanks de doorgedreven digitalisering en automatisering van Tomik Accountancy, hecht Tom nog steeds enorm veel belang aan persoonlijk contact. “Gedurende het jaar zijn de dossierbeheerders het eerste aanspreekpunt, waardoor er snel geschakeld kan worden en er een sterke vertrouwensband ontstaat. Daarnaast zorg ik er ook persoonlijk voor dat ik minstens één keer per jaar elke klant persoonlijk ontmoet. Ik ben niet alleen van mening dat dat het leukste is wat er is, maar zo voel je ook wat er leeft, zit je écht op dezelfde pagina en kan je veel gerichter advies geven. Dat wordt de toekomst van onze sector.”
“We zetten bewust in op een gezonde mix van collega’s. Zo streven we bijvoorbeeld naar medewerkers die zelf ondernemend zijn en die echt willen – en kunnen – meedenken met onze klanten.”
Adsolut als motor van Tomik Accountancy
De juiste softwarekeuze, daar zit volgens Tom de kracht van een modern boekhoudkantoor. En zijn zoektocht naar het ideale boekhoudpakket leidde hem in 2015 naar Adsolut van Wolters Kluwer. “Dankzij de software van Adsolut boeken wij met Tomik Accountancy 30% tijdswinst en hebben wij geen piekbelasting meer”, vertelt hij. Een enorme winst, zowel qua rendement als qua worklife-balans en sfeer op de werkvloer. “Ik ben tevreden over de automatisering via OCR-scanning, de cliëntacceptatie, de bankintegraties en de loonverwerking. Die features zijn volledig geïntegreerd in één pakket, werken enorm gebruiksvriendelijk, bieden te allen tijde een up-to-date inzicht en besparen enorm veel tijd uit – zowel voor ons kantoor als voor onze klanten!”
Van uurregistratie tot facturatie, van boekhouding tot fiscale dossiers: Adsolut biedt tal van geïntegreerde functies binnen dezelfde software, waardoor het team optimaal kan presteren. “Bovendien verliep de implementatie vlekkeloos. Het was echt een piece of cake”, blikt Tom tevreden terug naar toen. Dat hij niet twijfelt om met Adsolut te blijven werken, spreekt dan ook voor zich – zeker met enkele positieve geluiden in het vooruitzicht: “Ik hoor dat Adsolut stappen aan het zetten is richting een web-based aanpak en ik voel een positieve bedrijvigheid. Ook is de software nu al volledig klaar op het vlak van e-invoicing. Dat geeft ons vertrouwen in de toekomst.”