SBB Accountants & Adviseurs neemt accountancykantoor Moors & Meekers uit Oudsbergen over en zet daarmee een volgende stap in haar strategie. Die strategie is gericht op een duurzame groei van SBB. Enerzijds door organische groei, maar anderzijds ook door een gericht overnamebeleid waarbij de klemtoon ligt op accountantskantoren met 5 tot 50 werknemers die zich kunnen vinden in de visie en missie van SBB.
Volgens CEO Raf Dom van SBB Accountants & Adviseurs is het immers de bedoeling om nog bedrijven in de sector over te nemen, maar op een doordachte manier. “De bedrijven die wij willen overnemen moeten passen in onze visie en manier van werken en daarbij gaan wij altijd uit van wederzijds respect en vertrouwen.”
Moors en Meekers is een accountantskantoor in Oudsbergen, Limburg en heeft in al die jaren een sterke reputatie opgebouwd. Het bedrijf heeft zo’n 250 klanten gaande van grotere KMO’s tot vrije beroepen en kleinere zelfstandigen. “Onze focus ligt sowieso in Limburg”, vertelt Hilde Moors. “Een deel van onze klanten is actief in de bouwsector, maar ook in de klein- en groothandel, vervoer, horeca, voedingsindustrie en in de uitzendsector. Voor ons is het altijd zaak geweest om onze klant – hoe groot of klein ze ook zijn – de juiste diensten aan te bieden en om complementair te zijn aan hun activiteiten. Om hen te ontzorgen op vlak van accountancy en fiscaliteit.”
En daar hebben SBB en Moors & Meekers elkaar gevonden. Het idee van ontzorgen is een algemeen leidmotief in de strategische ontwikkeling van SBB. “SBB is veel meer dan een accountantskantoor in de klassieke betekenis van het woord”, stelt Bart Nelissen, commercieel directeur. “Een accountant is een vertrouwenspersoon en verleent ook advies in de meest brede zin van het woord. In die zin zet SBB vandaag, als ondernemerscoach, volop in op adviesverlening. Onze overnames passen in dat verhaal.”
Ook voor Raf Dom is het begrip ontzorgen cruciaal. “Een bedrijfsleider, of het nu een zelfstandige is dan wel een CEO van een grotere KMO, wil advies op maat. En het juiste advies. In onze sector evolueert alles razendsnel. De wetgeving is complex en het is voor kleinere accountantskantoren amper bij te benen. Hoe wil je als kleinere accountant nog weerwerk bieden en bijblijven als de meeste aandacht naar je klanten moet gaan? Daarom zetten wij bij SBB in op slimme teams: een accountant, die als een echte ondernemingscoach breed strategisch meedenkt met zijn klanten, geflankeerd door vakspecialisten die waar nodig in de diepte gaan. En we wapenen onze klanten met slimme digitale tools. Zo maken wij meer tijd vrij voor wat écht telt: advies om slimmer te ondernemen. Dankzij de samenwerking hebben de medewerkers van Moors & Meekers nu ook een bredere basis waarop ze kunnen terugvallen en krijgen ze in alle omstandigheden de juiste service, in ons geval het juiste advies en een uitgekiende digitale ondersteuning.”
Hilde Moors bevestigt inderdaad dat digitalisering een te nemen horde is. “Ze is niet te hoog, maar het ontbreekt ons gewoon aan de tijd om dit nog optimaal te doen. Tijd die wij moeten besteden aan onze klanten, maar intussen moeten we ons wel voorbereiden op zaken zoals e-facturatie en nieuwe platformen van de overheid. Als je dan op een partner kan terugvallen zoals SBB die daarop ingesteld en voorzien is, dan is de keuze snel gemaakt.”
“En als die partner dan ook nog eens respect toont voor onze waarden, dan verloopt zo’n overname in de
beste omstandigheden”, pikt Michel Meekers in: “Voor mij is dat toch cruciaal. Ik voel uit de gesprekken die wij met SBB gehad hebben dat ze immens respect hebben voor onze klanten, dat ze met de mensen die hier werken verder willen en dat wij ook nog een plaats hebben in de nieuwe constellatie. Wij werken volgens dezelfde visie als SBB en dat is belangrijk. Enkel bij SBB heb ik het gevoel gehad dat ik er als persoon toe deed. En dat ook mijn medewerkers ertoe deden. Dat gevoel was er niet bij anderen. En dat heeft mij doen besluiten dat SBB voor ons uit het juiste hout gesneden was, of wij voor hen.”
Vlnr op de foto: Wim Hellemans (directeur kantorennet SBB), Hilde Moors, Michel Meekers en Raf Dom, CEO SBB